Lachvarium (side 18)

Lachris
[QUOTE=S i m e n]...Og så har jeg lagt ut nye bilder på [URLBLOCK1]. Får se om Mike Wise tar seg tida til å svare igjen.


...og da er dommen klar. Jeg har nå 1 agassizii hann, 1 atahualpa hann og 2 atahualpa hunner. Må da tilbake til Dahls og se om jeg kan finne en agassizii hunn. Tips om hva man skal se etter for å finne en agassizii hunn blant atahualpa og bitaeniata hunner tas i mot med takk.

Hei Lachris

Ikke sikkert dette er det beste tipset i å finne ut om det er agassizii eller atahualpa
hunne.

A. atahualpa har et "lateral band" som blir bredere helt til det stopper rett før en stor
"caudal spot"

A. agassizii fortsetter "lateral band" ut på halen finnen.

Hilsen
RHD
Hei igjen, ser jeg glemte Apistogramma bitaeniata.

For å skille mellom Apistogramma bitaeniata og Apistogramma agassizii hunner.
Unge individer av disse er veldig like, men kan skilles ved at A. bitaeniata kan man vanligvis se "abdominal band" stripe under "lateral band". Dette har ikke A. agassizii.


Hilsen
RHD
Takk Fart! Da er det at lateralbåndet går ut i halen uten denne distinkte kaudalflekken som atahualpa har som er trikset. Tror jeg skal klare å spotte det. Jeg så veldig lite fisk med 2 bånd i butikken sist, men jeg får se litt nøye og prøve å unngå dem også. Så får vi se om hannen omsider får en agassizii hunn som selskap.
Bruker du å klekke artemia til Xingu ynglene Lars? Det virker som både moina og avskallet artemia egg blir for stort for disse ynglene. Dvs at ynglene dør av sult her hos meg og ikke finner andre organismer å spise i karet.
Har prøvd det, men sliter litt med å få frem Artemia. Må være eggene jeg har kjøpt som er ødelagte. Det jeg bruker mest er Bananmark og Waltermark. Men mine unger overlever heller ikke da, så det spørs om det er løsningen... Skal prøve å få tak i nye artemiaegg og bruke det til neste kull.
Det blir artemia-klekking etterhvert her også. Når det gjelder yngelen, så er det jo suverent. Regner med at de voksne mikro-predatorene også setter pris på litt action i karet.

S
Hvor små er yngelen?
Jeg har hatt noen apistogramma yngel som er for små til å spise selv nyklekt artemia.
Da har jeg brukt å gi dem infusiora.

Jeg bruker disse NaupliStar Artemia Eggs 100 mlOg får bra klekking både i ufo klekker og i flaske med luft klekker.

Hilsen
RHD
Oppdaget ikke A barlowibarna før det hadde gått minst en uke, er helt sikker på at et tykt lag filtergrums fra et godt innkjørt filter reddet det kullet. C panda fant jeg i en bøtte som skulle tømmes, de fikk infusorier og flytende Artemia fra JBL. Som nokså sikkert også inneholdt Hydra, så det blir fortsatt filtergrums her skulle det dukke opp flere små...
He er det full fart på alle plan og det har dessverre vært liten tid til å lage innlegg her på akvaforum... Her kommer en oppsummering av nåsituasjonen.

Det er yngel i agassizii "Netz" karet. Begge hunnene har hvert sitt kull. Som vanlig er det ett kull som klarer seg best. Det ene er nok ikke mer enn 10-15 stk men det andret er STORT. Sikkert over 50. Og det etter flere uker. Husker ikke helt når jeg oppdaget det, men det er nok i hvert fall 3 uker siden nå, kanskje 4. Her blir det nok mange overlevende. Alle de større barna er flyttet til eget kar så foreldrene får være i fred med sine små (bortsett fra for hverandre...)

Det er også yngel i agassizii "Pastel" karet! Bare en ukes tid etter at jeg endelgi fikk tak i en hunn til hannen så kom det yngel. De er vel litt over en uke gamle nå og det er fortsatt 20-30 stk i hvert fall igjen. Har god tro på at dette skal gå bra!

Jeg har hentet ut de fire siste ungfiskene av alacrina og satt dem i et eget kar nå slik at det bare er det gamle paret igjen i hovedkaret. Håper på yngel der igjen nå snart. Ser ut som det er aktivitet i yngelkaret også. Tror det er en hann og tre hunner.

I bitaeniata og sp. "Xingu" karene er det rolig. Ser ikke ut til å være noe på gang der akkurat nå.

Atahualpa-paret har jeg måttet splitte i to kar. Hunnen holdt på å drepe hannen. Han er dessverre ganske liten og sped, så jeg får fore han opp for seg selv en stund så han blir stor nok til å ta igjen.

Her er noen bilder av "Netz"-gjengen, 2 av det store kullet (med yngel full av nyklekket Artemia) og 1 av hannen:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Grattis med masse yngel.
Her yngler alacrinaene værre enn fattige kaniner og går nå i en 160L. Xinguene også yngler godt men får bare opp noen få, men likevel gøy.

Nye egg hos hongsloi og en bursdag presang dagen før her også. Søndag kom elizabethaene med nye egg og denne gangen tar jeg ut hannen for å se om det hjelper.

Håper det blir kake her senere i dag for det er hva som er godt ved bursdager =)
Flere bilder. Her er Apistogramma atahualpa hunnen:

[External Image]

[External Image]

og her er hannen:

[External Image]

Disse går i hvert sitt kar nå da jeg er redd for at hunnen ellers dreper hannen. Han er liten og puslete og hunne er større og kraftigere. Tror han må få vokse seg til før jeg kan sette dem sammen igjen...
Her er noen bilder av Nannostomus trifasciatus som går sammen med Apistogramma atahualpaene:

[External Image]

[External Image]

og her er et av Apistogramma bitaeniata (Rio Tigre) hannen:

[External Image]
Her er noen bilder fra Apistogramma alacrina karet. Hannen:

[External Image]

Noen Otocinclus:

[External Image]

En Hopoptopopma (litt større Otocinclus):

[External Image]
Her er et par andre av Apistogramma hannene mine. Først Apistogramma sp. "Xingu" (Vielfleck - Assurini):

[External Image]

og så Apistogramma cf. agassizii "Pastel":

[External Image]
Til slutt i denne omgang et par bilder av mine Copella arnoldi (Sprøytetetra) yngel som nå har blitt ganske store. Her med magene fulle av Artemia:

[External Image]

[External Image]

Har vel en 20 stk av disse som har klart seg fint tenker jeg
Yngelen i A. cf. agassizii "Pastel" karet er borte og hunnen er ikke helt i modus for å legge noe nye egg akkurat nå. Ikke veldig overraskende tatt i betraktning av at de la egg kun en uke etter at de kom sammen. Satser på at det går bedre i neste forsøk. Paret ser ellers ut til å trives bra, men jeg tror de med fordel kunne fått mer plass og noe "dither"-fisk å stå sammen om å jage bort. Tror kanskje det er trikset for å få frem yngelen. Nå går de i en 68l kun sammen med en Otto. (Begynte med 5 Otto, men med litt frafall noe som jo ikke er uvanlig med Otto, spesielt viltfanget som har gått litt for kort tid i butikk.) Må se om jeg kan få dem over i en 128l. (Har en stående som de kan flyttes til sammen med en del Copella arnoldi og noen flere Otto.)

I A. cf. agassizii "Netz" karet derimot KRYR det av yngel som nå har blitt ganske store og er over alt i karet. Hunnen er i ferd med å gi opp å passe på dem og det er nok meget nært forestående at hun slipper dem helt og begynner å jage på dem i stedet. Når det skjer planlegger jeg flytt av denne trioen til en 68l og yngelen over i et 68l yngelkar. Har jo også 20-30 ungfisk som må selges unna snart. (Den ledige 128l vil da bli nytt hjem for enten A. sp. "Xingu" eller A. atahualpa sammen med en del Otto og Copella arnoldi.)

Copella arnoldi yngelen begynner nå å bli så stor at den snart kan settes sammen med Apistoer. Er nok 20-30 av disse også.

I A. sp. "Xingu" og A. bitaeniata karene er det ikke noe spesielt action, men fisken ser ut til å trives bra.

A. atahualpa paret går i hvert sitt kar så der er det naturlig nok ingen action. Tror det vil ta flere måneder før hannen er stor nok til å kunne plasseres trygt sammen med hunnen...

I A. alacrina foreldrekaret er det pt. ingen action og hannen jager mye på hunnen. Slik har det vært i perioder før også med påfølgende lek og yngel så jeg er ikke spesielt bekymret. I A. alacrina yngel-karet derimot er det action. Dvs. dette er egentlig ikke yngel. De er unge voksne, antatt 1 hann og 3 hunner, eller _muligens_ 2+2. Her er det en av hunnene som nå drasser rundt på et kull yngel

De jeg håper mest på for tiden er bitaeniataene. De har hatt et kull før, men det forsvant ganske fort. Jeg fikk ikke matet skikkelig daglig da så jeg tror det var grunnnen. Om de bare kunne satt i gang nå så hadde det passet bra. Da skulle jeg fått gitt dem den oppmerksomheten de fortjener. Men det er ikke så lett å styre dette dessverre
En rekke fantastiske bilder Lachris! Koser meg med oppdateringene

S
Copella arnoldi
Hvordan er din erfaring med Copella arnoldi sammen med apistogtamma?
Har sett litt på Copella arnoldi egglegging på youtube og hadde vært spennende å se "live"

Copella arnoldi og Apistogramma fungerer veldig bra sammen her hos meg. Både Copella og Apisto formerer seg i samme kar. Copellaene rører ikke hverken eggene eller yngelen til Apistoene. Live Copella egglegging kan absolutt anbefales
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap