1001 spørsmål - neida, bare 3..

Slapp av, jeg skal nøye meg med noen få om gangen

- Hvordan beregner jeg hvor mange fisk jeg kan ha i mitt 200 liters kar?
Har hørt en si at man kan regne en cm. fisk pr. liter vann, men stemmer det?
- Jeg har 18 coryer, 2 sugemaller (L144) og to platyer nå, men jeg har lyst på noen små stimfisk i midtre/øvre del av karet. Har sett meg ut "Glødebåndstetra", som bør kunne trives med de vannverdiene og fysiske miljøet jeg har. Noen erfaringer, eller tips til alternativer?!
- Snegler har dukket opp. Bør jeg fjerne dem?

Setter pris på svar, eller linker til aktuelle tråder/artikler

hei.

Det jeg har hørt er at det er en sånn fisk (4cm.) på 10 liter vann.

Litt om hvordan jeg har det:
Jeg har tettere med fisker selv i mine akvarier. der er det vel sånn ca 1.5 - 3 liter på fisk.

Av Ancistrus`ene jeg har er det bare to som er voksne, resten er født 23 april i år og derfor er dem enda relativt små i forhold til foreldrene sine. Di største er ca. 3cm

Jeg har bare 2 levende planter i 270 literen
Og 1 levende i 250 liter`en.
resten er kunstig og derfor ikke så store (vide).



Det er veldig vanskelig å gi noe fisk pr liter svar. Det spørs mere hvilket filter du har, hvor mange planter og hvor stor overflaten er. For ikke å snakke om hvor ofte og hvor mye vann du bytter.

Men det burde ikke være noe problem å tilsette 20-30 mindre stimfisk og et par/trio med cichlider som ikke blir for store.

Sneglene gjør neppe noe galt med akvariet, men kan være et tegn på overforing. De kan bekjempes med andre snegler(jegersnegler).
Takk for tilbakemeldinger. Jeg har filtre som tilsammen skal klare 1400 liter i timen, og det burde være bra kapasitet sa forrige eier.

Fint å høre du tror det er plass til en småfiskstim også Trygve, men holder det ikke med 10-15 for at tetraer skal trives og holde sammen? En større stim er vel mer "dekorativ", men vil i alle fall se hvordan det fungerer før jeg kjøper fler.

Sneglene ønsker jeg ikke i karet dersom de ikke har en stabiliserende funksjon i økosystemet.
















Sjur Gabriel
Sneglene ønsker jeg ikke i karet dersom de ikke har en stabiliserende funksjon i økosystemet.


Så lenge du klarer å beregne riktig fôrmengde til fiskene dine og ikke overfôrer vil sneglene holde seg i et greit antall og bare være til nytte. Snegler rydder og ordner i akvariet, flere av dem spiser alger, de fleste spiser fôrrester, evt. døde fisk osv. Dersom du overfôrer kan du få en "snegleeksplosjon", men dette er i så fall kun din egen skyld. Det er et tegn på at du har fôret sneglene også

Jeg har noen snegler i alle karene mine, men ser maks en av gangen. Har aldri opplevd å ha for mye snegler siden jeg startet opp de akvariene som er i drift nå i januar i år.
Å beregne riktig anntall fisk er vanskelig. Ikke bare plassen som spiller en rolle men også adferden til fiskene. Noen fisker er veldig territorielle, og vil jage bort fisk i en radius på ca. 1/2-1m (ciklider). Mens andre fisk er veldig snille og/eller har ikke noe form for territorie.
I en 200liter ville jeg vært veldig skeptisk til å sette inn Ciklider med andre fisk. I mitt 180liter var det ikke plass til mer enn ett par palettciklider. De måtte flyttes til en egen tank da de begynte å yngle, slik at ikke de andre fiskene mine ble spist opp/drept/skadet.
Jo fredeligere fiskene er, jo flere kan man ha.

Kapasiteten til pumpa spiller en stor rolle i hvor mange fisk du kan ha.
Den pumpa di... hvilket merke er det? Det er ikke antall liter som går gjennom pumpa som spiller en stor rolle, men hvor stort volum den har. Antall liter som går gjennom spiller en rolle om du skal ha sterk vannstrøm i akvariet ditt.
Det er vel ikke så lurt å fylle et akvarie helt til randen med fisk, men du har mange fisk som er langs bunnen så det hadde nok vært fint med en stim som går høyt i akvariet. Når det gjelder Glødebandstetra går den ikke noe serlig høyt i akvariet, den gikk lavt i mine karr går også langs bunden i andre karr jeg har sett. Jeg anbefaler som jeg har gjort så mange ganger før Kileflekkrasbora som går høyt i karret og er bare helt fantastisk når den farger ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap