Oppgitt!

Jeg er i dyrebutikken for å bunkre diverse til alle dyrene vi har. Da overhører jeg en samtale mellom en kunde og butikkassistent.

Kunden har en kampfisk som han mener er 'ensom' og derfor vil han kjøpe en fisk til. Så standardspørsmålet er: Hvilken fisk kan gå sammen med en kampfisk?

Assistenten sjekker opp det som sjekkes bør. Hvor stort akvarium? Det tegnes i lufta - tydeligvis dreier det seg om en av de moderne runde akvariene, sånn 30-40 liter kanskje. Hvor mange planter har du der? 1 ! Assistenten sier at fisk som skal gå sammen med kampfisk ikke bør ha slør og ikke bør være finnenapper. Hun sier det hun bør si, men er ung, litt tafatt og ikke så overbevisende.

Jeg bryter inn i samtalen og understøtter det assistenten har sagt - og er mye tydeligere. Jeg forteller triste historier om fisk som kampfisken stresser ihjel. Jeg sier han risikerer at fisken dør. At han risikerer å måtte kjøpe seg nok et akvarium for å løse de problemene som oppstår. Jeg sier at han bør kjøpe seg noen eplesnegler. Jeg sier en kampfisk slett ikke er 'ensom' fordi det er en solitær fisk.

Resultat?

Fyren kjøper en SLØRHALE fordi han synes så SYND på kampfisken !!!

Han spurte jo om råd,og det høres ut til at han kom i butikken for å ta med fisk hjem uansett men at han ville ha beste alternativ for dette.Om det er noe alternativ er en annen sak...
Men å ha eplesnegler sammen med kampfisk synes jeg er dyreplageri da...Kampfisken napper følehornene til sneglene,og de er jo sneglenes sanseorgan.
Jeg pleier å gi kundene den infoen/advarslene/rådene jeg tror de trenger. Hvis de velger å gå på tvers av dem, så tar jeg ikke det på mine skuldre om ting går galt.

Jeg skjønner at du er oppgitt da.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap