Er dette gode vannverdier?

Hei!
Nybegynner her..

Dette er vannverdiene våre:
pH: 7,5-8
GH: 7
NO2: 0-0,3
KH: 5

Vi har foreløpig bare tre SAE i akvariet som er 110 liter og har vært i drift i 5 uker. Vi vil kjøpe 2 palett ciklider til uka.

Noen innspill..?

På forhånd takk!
NO2 skal være 0.
NO3 kan være 10-20. varierende hva folk mener. personlig vil jeg ha rundt 15. Anbefaler deg å kjøpe en test.

Tilsetter du noe i karet?

PH verdien kunne vært litt lavere, for SAE (under 8 altså). men det viktigste er at den holder seg stabil.
Takk for svar!

Tilsetter vannet aqua sana og gjødsel til plantene, ellers ingenting. Burde jeg det? Og i såfall hva?

Hvordan senker man ph?
Hei

Du kan senke Ph med å sette inn røtter, filtrere med torv eller torv granulat, eller bruke PH/KH minus som du får kjøpt i dyrebutikken.

Hva måler du disse verdiene med? Siden du sier at du har 0-0,3 mg/ltr så sitter jeg med en følelse av at det er Tetra dråpe test. hvis det er det så skal Nitritt målingen være knall gul (nesten selv luysense gul) da er den bra. er det antydning til orange så har du nitritt i vannet.

Budre du tilsette noe? Jeg ville brukt Aqua safe (det gjør jeg alltid for sikkerhet skyld). Det fjerne klorider og litt annet "grums" som kan finnes i springvannet. Ellers så kan du vurdere å senke Ph en smule med noe av det jeg nevnte.

Lykke til!
Ronny-André
NO2 [I]skal[/I] være 0. NO3 kan være 10-20. varierende hva folk mener. personlig vil jeg ha rundt 15. Anbefaler deg å kjøpe en test. Tilsetter du noe i karet? PH verdien kunne vært litt lavere, for SAE (under 8 altså). men det viktigste er at den holder seg stabil.

Slenger inn et par spørsmål her jeg også.

Har hørt at det må ikke være 0, bare ikke mer enn så så mye.
Blir testen noe annet enn gul hvis det ikke er NOE nitritt i vannet? Altså hvordan kan du vite at det er 0 nitritt på testen?
Rutta: Hvilken test referer du til? Jeg har kun kjennskap til JBL og på denne ser du om den er gul(0) eller om den har rosaskjær, og dermed ikke er på 0.

Det er nok ikke alle som er like nøye med å 0 i nitritt, men hvis du leser litt i diverse tråder her, så vil du se at de fleste mener det skal være 0 når du har levende vesener i vannet. Hvertfall er min oppfatning det. Men nitritt er jo heldigvis noe som bare varer en periode slik at de fleste bør kunne vente med å innføre levende vesener til filteret er klart for det.
Blir litt usikker her jeg også. Skal den være 0 eller kan det aksepteres f.eks. 0,1 ? I bruksanvisningen til JBL's dråpetest står det jo at " normalt bør konsentrasjonen av ammonium og nitrit ikke overstige 0,2 mg/l". Isåfall må man vel kunne akseptere verdier under 0,2 og anse dette som greit? Eller?
Anna U.
Det er nok ikke alle som er like nøye med å 0 i nitritt, men hvis du leser litt i diverse tråder her, så vil du se at de fleste mener det skal være 0 når du har levende vesener i vannet. Hvertfall er min oppfatning det.

Vil bare rette litt på meg selv her. Min oppfatning er at de aller fleste mener at det er kun 0 som er aksepabelt i et kar med levende vesener.
elwaro
Blir litt usikker her jeg også. Skal den være 0 eller kan det aksepteres f.eks. 0,1 ? I bruksanvisningen til JBL's dråpetest står det jo at " normalt bør konsentrasjonen av ammonium og nitrit ikke overstige 0,2 mg/l". Isåfall må man vel kunne akseptere verdier under 0,2 og anse dette som greit? Eller?

Du spør om det samme som er spurt om ovenfor og jeg har svart på. Mitt spørsmål til deg blir: Hvorfor skal man akseptere noe annet enn 0?
Anna U.
[QUOTE=elwaro]Blir litt usikker her jeg også. Skal den være 0 eller kan det aksepteres f.eks. 0,1 ? I bruksanvisningen til JBL's dråpetest står det jo at " normalt bør konsentrasjonen av ammonium og nitrit ikke overstige 0,2 mg/l". Isåfall må man vel kunne akseptere verdier under 0,2 og anse dette som greit? Eller?

Du spør om det samme som er spurt om ovenfor og jeg har svart på. Mitt spørsmål til deg blir: Hvorfor skal man akseptere noe annet enn 0?
Jeg refererte til bruksanvisningen. Du så det? Men jeg har sett ditt svar. Det kunne jo hende at andre hadde en annen vinkling på dette.
Fant dette på nettet:

Sitat:
Nitrit (NO2)
Nitrit er mindre giftig enn ammoniakk. Måleverdien skal ikkje overstige 0.1mg/l. og er farleg ved 2mg/l og oppover. Høge nivå av nitrit fører til at fisken ikkje kan ta opp oksygen og den dør. Nitrit er mindre giftig ved høg pH, hardt vatn og høgt saltnivå. Tiltak ved for stor konsentrasjon av nitrit i vatnet. Vannbytte og tilsett 0,3% salt. Hvis det er zeolitt i vatnet må ein fjerne dette før ein har i saltet.
Sitat slutt.

Altså igjen; "måleverdiene skal ikke overstige 0,1 mg/l".
Jeg gjengir også denne:

sitat:
Hva bør nitritinnholdet ligge på?
Ideelt sett skal vannet være tilnærmet helt fritt for nitrit - med en konsentrasjon på 0,0-0,1 mg/liter. Et noe høyere innhold (0,2-0,5 mg/l) utgjør ingen akutt fare, men det er et tegn på at noe er galt med akvariet. Stiger konsentrasjonen over 0,5 mg/l begynner fare for sykdom, og grensen for dødelig dose ligger for mange fisk ved 2,0-3,0 mg/l.

Her anses 0,0 - 0,1 mg/l som ideelt eller tilnæmet fritt for .

http://www.aquariumworld.com/norw/ferskvann/teknikk/vann_param_nitrit.htm
Jfr. også Kampfisk sitt svar i en annen tråd:

Kampfisk
Medlem
Fra: Bergen 0,15 hva da?

Hvis det er 0,15 mg/l, er det en grei verdi.

Med et nitrittinnhold på null, vil filteret "sulte ihjel".

En annen ting er at det gjerne tar mer enn 20 dager før akvariet/filteret har kjørt seg ordentlig inn og stabilisert seg.
På sikt vil uansett mengde nitritt skade fisken (eller hva det måtte være). Derfor er det ingen grunn til å godta å ha gift i karet.

I et kar med balanse, så er uansett ikke nitritten det man bekymrer seg over, men nitrat. Rutinemessige delvannsbytter senker nitraten og holder den på et akseptabelt nivå.
0 nitritt er hverken ønskelig eller mulig i et etablert akvarium. For at nitrogensyklusen skal fungere MÅ det være en anelse No2 i vannet. Men det skal aldri være mer enn meget lave nivåer. Er du innenfor laveste farge på skalaen (uansett hvilket testsett du bruker) så er det helt ok -
Jovial
0 nitritt er hverken ønskelig eller mulig i et etablert akvarium. For at nitrogensyklusen skal fungere MÅ det være en anelse No2 i vannet. Men det skal aldri være mer enn meget lave nivåer. Er du innenfor laveste farge på skalaen (uansett hvilket testsett du bruker) så er det helt ok -:)

Det er nettopp dette jeg vil fram til. At andre uvitende svarer i hytt og pine blir kun forvirrende for nybegynnere som ønsker seg et presist svar.
Det er ikke et spm om "hvilken konkret verdi" som er akseptabel. Den konkrete verdien finnes ikke. Det er individuellt. Poenget mitt er at om man har et testsett (dråper) fra de anerkjente produsentene (Tetra,JBL, Red Sea Max etc.) så er det helt adekvat om man er innenfor det som er akseptabel verdi. Det være seg 0,15, 0,75 eller 0,2 for den del)
elwaro
[QUOTE=Jovial]0 nitritt er hverken ønskelig eller mulig i et etablert akvarium. For at nitrogensyklusen skal fungere MÅ det være en anelse No2 i vannet. Men det skal aldri være mer enn meget lave nivåer. Er du innenfor laveste farge på skalaen (uansett hvilket testsett du bruker) så er det helt ok -:)

Det er nettopp dette jeg vil fram til. At andre uvitende svarer i hytt og pine blir kun forvirrende for nybegynnere som ønsker seg et presist svar.

Diskusjonen om nitritt skal være null, eller om det er akseptabelt med litt nitritt er nok diskutert mange ganger tidligere her på af. Så den kommer jeg ikke til å diskutere noe mer nå. Men jeg vil ha meg frabedt å bli kalt for uvitende hvis det var meg du siktet til i dette innlegget. Uansett om det var meg eller ikke du siktet til syns jeg det er drøyt å kalle andre for uvitende.
Ja, skal runden gå rundt, så må selvfølgelig det være nitritt i karet. Men med våre "måleinstrumenter", så er det ikke alltid målbart. Jeg måler 0 i nitritt med JBL og Prodac dråpetester. Hadde jeg tatt samme vannet til en lab, så ville de nok funnet noe.
Når jeg klarer å måle meg frem til nitritt - så betyr det større vannbytte enn ellers.

Noen godtar 0.2, andre ikke. Her har det mer med holdning å gjøre, ikke kunnskap.

Jeg vil ikke si du har fått et dårlig svar av noen, elwaro.
Anna U.
[QUOTE=elwaro][QUOTE=Jovial]0 nitritt er hverken ønskelig eller mulig i et etablert akvarium. For at nitrogensyklusen skal fungere MÅ det være en anelse No2 i vannet. Men det skal aldri være mer enn meget lave nivåer. Er du innenfor laveste farge på skalaen (uansett hvilket testsett du bruker) så er det helt ok -:)

Diskusjonen om nitritt skal være null, eller om det er akseptabelt med litt nitritt er nok diskutert mange ganger tidligere her på af. Så den kommer jeg ikke til å diskutere noe mer nå. Men jeg vil ha meg frabedt å bli kalt for uvitende hvis det var meg du siktet til i dette innlegget. Uansett om det var meg eller ikke du siktet til syns jeg det er drøyt å kalle andre for uvitende.
Jeg oppfatter deg som uvitende når du hevder hårdnakket at man ikke kan sette inn levede vesener før man har 0,00 i nitritverdi. Jeg ref. da til andre seriøse skribenter og hva de hevder,og til ulike bruksanvisninger og artikler som alle godkjenner lave verdier av NO2.
Herved avslutter jeg diskusjonen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Bakken
Reklame for plussmedlemskap