Må man ha heldekkende armatur?

Hei!
Enda et spørsmål i kveld.

Har til nå hatt et heldekkende armatur/lokk på Hailea akvariet fra Europris (60 liter). Men så ble dekselet ødelagt under frakt og til nå har vi latt litt av lokket være åpent og belyst akvariet fra en vanlig lampe som henger på veggen.

Men vil ha lys rett over akvariet igjen, det er finere synes jeg
Har en egen tråd om nytt deksel: http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=57281&message_id=466548#466548

Vurderer å kjøpe helt nytt lokk/armatur.
Men er det egentlig nødvendig med noe heldekkende? Så på noen priser fra en dansk nettbutikk. Litt dyrt å kjøp helt nytt heldekkende armatur.

derfor lurte jeg på om det er nødvendig? Kanskje er det nok med bare en armatur som har plass for lysrør og ikke noe mer, som går over akvariet.
Men kan fiskene hoppe ut da?

Og så synes jeg blått lys er fint. Men kan man ha det som lys hele tiden, eller må fisker ha vanlig lys?

Heldekkende armatur er ikke nødvendig, men kan være det om man har fisker som kan hoppe ut av akvariet.
Hvlike fisker har du?
Jeg tenker med en gang at det letteste og kanskje billigste hadde vært å ta med målene til en glassmester og få de til å lage et dekkglass til deg og kjøpe nytt armatur, jeg ringte selv glassmester for en tid tilbake da jeg burde byttet ene mitt som har delt seg. Han jeg snakket med sa de tok rundt 2-300 kr for det, avhengig av str selvsagt. Armatur til et 60 liter koster ikke all verden, jeg kjøpte nytt til det jeg hadde på 60l.
Disse fiskene har jeg nå:

1 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
2 stk Gullfisk Carassius auratus auratus
3 stk Indisk glassmalle Kryptopterus bicirrhis
2 stk Neontetra Paracheirodon innesi
3 stk Guppy Poecilia reticulata
2 stk Dvergscalare Pterophyllum leopoldi
2 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii

Men er det ikke litt tungvint med et helt glass oppå akvariet når man skal fore og sånn?
Neontetraen kan hoppe ut. Spesielt om de føler seg truet. Venninna mi hadde selskapsakvarium med Scalarer og Neontetra, og hu mistet 3 stk neontetra fordi de hoppet ut av akvariet. Enda hun hadde dekkglass (åpent i hjørnene så det skal være enklere å mate). De ble så skremt av scalaren at de heller hoppet ut av akvariet Hu måtte til slutt dekke til hjørnene så de ikke kunne hoppe ut.

Er usikker på de andre fiskene, men har hatt platy som har hoppet ut.
Takk for svar
Neontetraene er ganske rolige virker det som, men man vet jo aldri.
Så kan prøve å skaffe glass.

Har dere noen forslag til armatur?
Leste at 60 watt kanskje er nok til 60 liter. En tommelfingerregel er 0.5-1 watt per liter vann.

Og vet dere om man kan ha blått lys hele tiden i akvariet, om fiskene synes det er greit
joda stemmer det med platy å. skulle rydde litt i akvariet i dag. Har noen palettciklider som har lagt egg, så to platyer ble rett og slett jaga ut av akveriet :P går bra med stakkarne nå da
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap