Nitritt? kan jeg flytte fisken?

Er det farlig å flytte fisk fra et akvarium med nitritt til et annet uten nitritt?

Jeg har en 60 liter hvor det går 8 stk pygmépansermaller og 5 stk neontetra.
Jeg har ikke somlet meg til å kjøpe en nitritt-test ennå, selv om jeg burde har gjort det for lege siden. Men jeg har litt mistanke om at det kan være nitritt i vanet, altså.

Og da lurer jeg på om jeg kan flytte disse fiskene til et annet akvarium, selv om det er nitritt der. (?) Jeg har en 125 liter hvor det går 20 stk kardinaltetra og to stk sommerfuglciklider. Jeg tenke at hvis det ikke er farlig å flytte dem, kunne de gå der til jeg har kjøpt en test og alt er i orden igjen...

Kan det gå?

Marius
Plussmedlem
Selvsagt går det greit, hvis du passer på at vannverdiene er greie. Nitritt er et giftstoff, og vil skade fiskene over tid. Selvsagt er det bare bra du flytter dem til et karr uten nitritt.
Anders Kaste
Selvsagt går det greit, hvis du passer på at vannverdiene er greie. Nitritt er et giftstoff, og vil skade fiskene over tid. Selvsagt er det bare bra du flytter dem til et karr uten nitritt.

Takker for svar.
En annen ting jeg tenkte på var om kanskje pygmepansermallene blir litt for små for sommerfuglciklidene... Kanskje de ikke passer så godt sammen?
Jeg tok en sjanse, og flyttet de over med en gang. Det ser ut til å gå greit foreløbig. Men en ting jeg stusser veldig over er at jeg bare finner 6 av de 8 pygmépansermallene jeg kjøpte(!). Enda jeg tok ut alt. Røtter, planter, pumpa. Merkelig... Det var jo ikke lenge siden jeg kjøpte dem tross alt. Kun en uke siden. :s

Jaja, men noe positivt jeg la merke til. Med en gang jeg flyttet de over til 125 literen så det nesten ut som de kviknet til. Nå svømmer de rundt, bitte små som de er.
I 60 liter'n hvor de var helt alene, men en liten gjeng neontetra lå de nesten konstant rolig. Så jeg på en måte skjønte det var noe galt.
Jeg tror de er glade og fornøyde nå, og jeg skal sjekke opp det med nitritt. Skumle saker...
Plussmedlem
Det er klart, pygmeene har muligens en sjanse til å bli spist opp av de store fiskene, da.. men du byttet vel en del av vannet i karret der coryene dine gikk før (karret med nitritt)? Det er jo det første en må gjøre når man har fisk i vann med nitritt

Hvordan fikk du mistanke om nitritt? Pustet fiskene veldig fort?

Som sagt, bytt vann- det er det første en må gjøre. Var ikke filteret ferdig innkjørt, forresten?
Anders Kaste
Det er klart, pygmeene har muligens en sjanse til å bli spist opp av de store fiskene, da.. men du byttet vel en del av vannet i karret der coryene dine gikk før (karret med nitritt)? Det er jo det første en må gjøre når man har fisk i vann med nitritt :-) Hvordan fikk du mistanke om nitritt? Pustet fiskene veldig fort? Som sagt, bytt vann- det er det første en må gjøre. Var ikke filteret ferdig innkjørt, forresten?

Hvordan jeg tenkte det var nitritt? Fiskene bare lå der, og pustet fort, ja...
Og de oppførte seg helt annerledes enn det de gjorde i butikken, der de svømte sammen i en liten flokk.

Problemet er at jeg trodde filteret var innkjørt. Jeg klemte litt filter-guffe fra et annet akvarium, men det funket visst ikke så godt...

Jeg tror jeg er ferdig med små akvarier. Det er så mye lettere å holde litt større akvarier. Med tanke på å holde vannkvaliteten stabil, mener jeg. Og større akvarier er dessuten lettere å rengjøre...

Takk for svar!

Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap