Lisa-S sin fiskegalskap. (side 15)

Enda svømmer det 12-14 små Paleatusyngler i Easy breedingboksen med mette mager.
Er strålende fornøyd med at de ser ut til og være enklere og drette enn trillene, men lurer på om det kan være fordi både Paleatusene og Green laserene begge fikk artemia som første måltid, mens trille yngelen fikk først mikroorm. Kanskje de er enklere og få til og begynne og spise med artemia enn mikroorm... Etter de har spist artemia, så spiser de mikroorm som bare det. )

Paleatusene i 375 literen la nye egg på glasset i går, men siden jeg reiser bort neste helg så lar jeg bare eggene henge der de er og håper på det beste. Fiskepasseren min får nok yngel og mate som der er.

Fikk forresten se den største kloreken skifte ham i går. Skallet den legger igjen ser nesten ut som en død reke med klør og det hele.
Disse er absolutt mine favoritter blandt rekene.

[External Image]

[External Image]
Artig

I dag skal mine kloreker flytte ut av 100 literen er planen. De har tatt grovt for seg av ancistrusyngel og dvergreker. Så enten får de 60 literen, eller så skal de ut av huset. Får se hva det blir til. Ut av 100 literen er uansett første bud, så tar jeg det derifra.

Angående de bildene dine fra rekekaret. Kanskje plantene vil blomstre hvis de får vokse lenge nok over vann? Jeg har prøvd å spare på enkelte lange stilker når jeg har luket, men da mister de støtten og faller under vann igjen. Så det må nok gro lenge og vel før en stilk eventuelt vil blomstre.
Skal du kvitte deg med alle klorekene alså?

Her har stakkars hannen som skiftet ham havnet i slosskamp med den andre hannen før skallet fikk stivnet, så han har fått begge klørne klippet av. Han er helt forsvarsløs nå, så han skal få gå i 120 literen sammens med mine metallpansermaller og Trude sine fisker. Regner han ikke som en trussel for noen nå lengre, men skal gi han en sjanse på og leve videre i et mindre farlig miljø..



[External Image]

Han har enda de små "hjelpeklørne" så regner med han skal klare og få i seg mat selvom storklørne er vekke.

[External Image]
Huffda, stakkars. Virker litt skummelt å ha hanner sammen..

Jeg fanget mine i går og har dem i en 30 liters bøtte med filter inntil videre. Såg de knuffet litt på hverandre i begynnelsen men så roet de seg. Har ikke bestemt meg for om de skal ut av huset eller om jeg skal gi dem 60 literen for seg selv og flytte alt jeg har i 60 literen over i 100 literen. I såfall blir det jo bare et kar med fisk i huset. Men tror det sitter litt for langt inne å kvitte meg med absolutt alle. Må nok beholde noen av de voksne. De voksne er jo ikke skumle overfor andre så det gir meg kanskje litt mer spillerom med kombinasjoner i en periode før de slipper yngel igjen. Har ikke tall på hvor mange hunner med egg jeg fant i går! Virker som "alle" har fått egg samtidig, når først en fikk så fikk alle de andre også kan det virke som.

Vi snakket litt om klørne på disse tidligere. Var litt i tvil om de blir skiftet ut..? Jeg kom jo til å tenke på at jeg stadig vekk ser reker med bare ei klo. Har gått utifra at disse blir skiftet, på samme måte som skallet blir skiftet. Mener jeg har det fra at enkelte sjødyr i norske hav også gjør dette, men det aner jeg ikke. Men ble litt usikker på hva jeg skal tro. Kanskje svaret er at de knuffer seg i mellom slik at noen mister klør av og til?
Jeg har ikke sett at klørne vokser ut igjen på de, og om de gjør det så tar det litt tid vil jeg tro, siden den hannen som mistet ene kloa si her hos meg for ca tre uker siden enda kun har en klo..
Den reka med ingen klør er iallefall harmløs og forsvarsløs inntil videre, så jeg syntes han fortjente og gå en plass hvor det ikke er noen som vil utøve en trussel mot han.. Jeg får følge godt med han og flytte han tilbake etter at klørne evt vokser ut igjen...
Han ser ikke noe særlig barsk ut lenger uten klør stakkar.. :p
Siden jeg flyttet den kloløse klorekehannen til 120 literen, så har den ikke vært og se.. Håper den lever enda. Får litt vondt i meg når jeg ikke vet om de er der eller hvordan de har det, men kan jo liksom ikke snu innredningen oppned for og finne ut om alle er der daglig heller.. :p
- men snart...

I de siste dagene har jeg vært veldig bekymret for "Oddis", slamkryperen vår. Må jo inrømme at jeg ikke er noen rutinert holder av disse, men har ikke hatt noen problemer med de før nå, han er veldig slapp og er "vridd" mot høyre i kroppen og beveger seg kun i den retningen (alså i ring)
.. Minner meg mye om en undulat vi hadde da jeg var liten som fikk slag.. Kan fisker få slag tro??? :-0

Håper inderlig Oddis overlever, jeg ville bli veldig lei meg om han plutselig skulle ta kvelden, og hva i allverden skal jeg gjøre med et innkjørt brakkvannsakvarie uten fisk??

Ga bort et 100 liters akvarie for et år siden som jeg nå har fått beskjed om at jeg kommer til og få tilbake pga at de ikke har tid til det... Hva i allverden skal jeg finne på der tro???


[External Image]

[External Image]

Forresten Anna, om du leser denne.. Forsvinner deler av teksten enda, eller er det blitt ok nå?
Innlegget er som det skal være

Huffda, han såg ikke helt fornøyd ut han Oddis... Håper det går bra. Merkelige greier som sikkert ikke er så enkelt å finne ut av...

Klorekene er nok gode på å gjemme seg, han dukker nok opp. Hvor mange hanner har du tilsammen? Jeg ser at jeg har for mange hanner i forhold til hva jeg er komfortabel med å ha sammen. Får håpe det går bra i det store karet de har nå. Kikket inn til mine i morrest og såg at de hadde funnet seg til rette og nesten samtlige satt i skjul en eller annen plass. Er ikke så mange skjulesteder i det nyoppsatte karet så de hadde blitt litt provisorisk.
Nei her gikk det galt med lille Oddis. (
Han har jeg nå funnet død i karet sitt, fortsatt med kroppen spent i en bue. Huff, syntes det var skikkelig trist.
Eneste fisken mannen min hadde som sin egen, så her blir det nok en misfornøyd mann i huset når han kommer hjem fra jobb i dag. :/

Edit: han lever enda, men ligger med buken i været.. Tror det ikke er noe håp for han, må nok avlive han for å la han slippe og pines mer.
Tok han opp og la han på grunna, men jeg må vel "manne" meg opp og ta jobben. -vil ikke, vil ikke....

Ang klorekene så har jeg ikke så mange voksne lenger har vel to hanner, og to el tre hunner. Den ene hannen har jo disse hunnene for seg selv nå, siden den kloløse går alene i 120 literen. Men jeg har et ukjent antall klorekeyngel, så det totale antallet har jeg ikke på disse..
Skal i dag ta jobben med å gjøre om slamkryperkaret til ferskvannskar.. blir mye skrubbing inkludert total rens av pumpa. Så er det bare å kickstarte den og vente litt før det blir satt inn ny fisk der.
Skal prøve og finne noen varmekjære fisker og sette inn der, da det alltid ligger på rundt 28 grader i det karet siden det står på badet..

Veldig trist å komme på badet og se det tomme slamkryperkaret, så det må gjøres i dag!!!

Ellers så har enten en særdeles ryddig Cory lagt egg i 375 literen eller så har faktisk grenmallene forsøkt seg på egglegging for første gang. Fant noen egg lagt pent på rekke på to forskjellige plasser i karet i går kveld.
Det var ingen som passet på disse eggene, men det hang en grenmalle hanne omentrent midt mellom de to plassene eggene var lagt. :P

Uansett så reiser jeg bort om etpar dager, så eggene får henge der de er for nå. Er det Coryegg, så er de jo klekket innen jeg er tilbake, og er de Grenmalle egg så vil de enda henge der siden disse har dobbelt så lang klekketid som Coryene.

[External Image]

Fikk ellers levert en stor eske med eikeløv fra søsteren min på sørlandet i går, så nå har jeg endelig løv og putte i karene til de. )
Familien min synes jeg er litt sprø som sender de på løvplukking i skogen, men de er heldigvis snille og gjør det for meg likevel.

Har kommet i skade for å helle en av Paleatusyngelen ut i 170 literen, hvor det nå kun går 6 L134, 8 Dragefinner og en enslig killi.. Tror ikke noen av disse er noen trussel for yngelen, men det var jo ikke min plan og ha yngelen i det karet. :P

Lurer på og rett og slett bare sende resten av yngelen etter, nå som jeg alt har helt en ut i ensomheten der. Vil tro de har større sjanse til og overleve i det karet enn i yngelboksen når jeg blir borte i 4 dager.
Åj, blir spennende å se hva slags egg det er

Det ville være en veldig ryddig corydoras i såfall.. Er grenmallene fullvoksne? Grenmallene er kanskje slik som l-maller at det gjerne ikke blir med det ene forsøket. Spennende! Har begynt å glede meg veldig til jeg får grønne i hus! Skal skrive ned litt planer i tråden min etterhvert Planlegging er jo en fin ting når man venter på noe bra.
Haha, ja ikke sant? Tror ikke noen av Coryene har lagt mer enn 3 egg på samme plass noengang, så jeg er jo mest overbevist om at dette er Grenmallene sitt verk.

Grenmallene er vel mellom 13-14 cm store, så de er vel ikke helt fullvoksne enda men nært nok til å kunne begynne og leke.

Det blir morsomt og lese om planene dine for hva du skal gjøre når du får de grønne i hus. ):
Jeg skjønner godt du gleder deg, jeg hadde samme følelsen her da jeg ventet på de, og dagen de kom var som julaften og bursdag samtidig.. hehe
Da er 160 literen skrubbet, byttet sand i og kickstartet for å gjøre klart til ny inflytter.
Denne gangen falt valget på en nydelig Guinean bichir som vi fant på Tropehagen.
Fisken er lagt av i en uke eller to intil karet er klart.

Slik ser da "Kåre krokodille" ut. )

Hvem Kåre skal gå sammens med, har vi ikke bestemt oss for enda, det får vi ta etterhvert.
Wow, så du skal ikke finne på noe vanlig oppi det karet nei! hehe, det blir jo spennende med en Bichir.. Jeg såg den ikke på Tropehagen, men den var der altså? Sto ingenting om minimum antall liter for denne, men den blir vel ikke så stor at det skulle by på problemer i 160 literen.

Jeg ble litt gira på de Apistogramma hongsloiene som vi såg på der. Men er litt skeptisk til om jeg kan gi dem gode nok forhold og riktige samboere.. Og de kan jo ble meget tøffe så jeg vet ikke om jeg tør å prøve meg. Men denne er ikke vanlig i handelen så jeg hadde lyst å benytte sjansen. Tror det er utrolig facinereende når de kommer i lek! Det skulle jeg gjerne ha fått opplevd..

Kommet frem til noe ang adolfoiene i butikken?
Nei, vi kom frem til at vi måtte ha et kar med en tøff og mandig fisk fortsatt, så da ble det Kåre som ble den "heldige" som skal bo på badet. :p
Vi hadde en lang diskusjon på butikken om 160 literen var stor nok, og kom frem til at siden det er et kar som er langt og grunt, så ville det gå greit siden bichirer ikke svømmer mye, men ligger stort sett rolig på bunnen. Det karet han går i nå på Tropehagen har større litervolum, men er mye mindre i bunnareal enn vårt, og det i butikken mente de var passelig til han. Han er nær utvokst, så vi tar sjansen.

Ang Adolfoiene i butikken, så har jeg ikke helt bestemt meg... Tenker enda.

Ang eggene som hang på glasset i kulpen da vi dro, så er det ingen egg igjen der nå. Regner da med at de har klekket, og da er det nok en ryddig Cory som har lagt de eggene. Pussig det da, hehe.. Har aldri sett at Coryer legger egg så samlet.
Mange coryer som legger eggene sine veldig samlet,de grønne og sp. black legger hos meg veldig tett med egg.
Muligheten for at de er blitt spist er vel også ganske stor i et sånt stort kar
Sølvi Gullaksen
Mange coryer som legger eggene sine veldig samlet,de grønne og sp. black legger hos meg veldig tett med egg. Muligheten for at de er blitt spist er vel også ganske stor i et sånt stort kar :(


Mine grønne har isåfall først nå blitt ryddige, de har som nevnt tidligere kun lagt tre egg på samme plass på det meste, og Paleatusene kun et eller to egg spredt overalt i karet.. :p
Men det er nok helst coryer som har lagt de eggene ja, ellers så ville de ikke vært klekket til nå.
Jeg har kun Ancictrus babyer, kuhlii og grenmaller sammens med Coryene, så egg får faktisk henge i fred i dette karet (sålangt).
Hva med at det var grenmallene som la eggene, men også spiste dem? Kanskje de var uberuktet?
Ancictruser pleier jo være superflink til å spise egg ,har du fått hatt egg i fred av disse tidligere?
Anna, det er jo kanskje en mulighet, men de har aldri rørt egg fra Coryene tidligere iallefall..

Sølvi, Ancistrusene har ikke rørt egg sålangt, og ja, jeg har yngel i mange forskjellige aldre oppi det karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap