Lisa-S sin fiskegalskap. (side 18)

Hva slags liste er fisklista? Er det mest en sånn prisoversikt?
Så noen av laserne dine da jeg var på Tropehagen sist, det var litt gøy ^^
Fisklistan er Imazo sin oppdaterte liste over hvilke arter de har inne, så kan man følge med hvis det er noe spesielt man vil ha og be butikken ta de inn.
Prisene er veil utsalgspris i Sverige tror jeg, så de skal du ikke se så nøye på. :p

Ja nå har de totalt tatt inn 25 av de små grønne hos meg på Tropehagen.
Okei, så lurt! Artig å få enda større utvalgsspekter ^^
Jeg tar meg selv i å se etter småfisker for å se om det er noen typer jeg kunne tenkt meg til nykaret allerede, selv om jeg egnetlig ikke ville ha noen der! Enda godt de kulefiskene er borte fra rubrikkene.. hehe :S
Hvis det er priser i Sverige, så blir det vel enda dyrere her i Norge da? =P
Vannsti
Okei, så lurt! Artig å få enda større utvalgsspekter ^^ Jeg tar meg selv i å se etter småfisker for å se om det er noen typer jeg kunne tenkt meg til nykaret allerede, selv om jeg egnetlig ikke ville ha noen der! Enda godt de kulefiskene er borte fra rubrikkene.. hehe :S Hvis det er priser i Sverige, så blir det vel enda dyrere her i Norge da? =P


Jeg har alltid betalt litt mer enn prisene som vises i listen iallefall. :p

Jeg har jo snart ikke noen fisker i 120 literen med unntak av mallene da, så jeg må finne på noe moro der. Liker ikke og ha coryer i det karet siden det er så høyt, blir liksom så lite liv der.
Det skjønner jeg godt... 60litern min ville vært superkjedelig uten tetraene :p
Jeg syntes det ble trist på toppen bare når det var sneglehuslekere på bunnen, så jeg ser den! Har du noen tanker om hva du vil prøve deg på der da?
Du kan jo ha pygme-coryer kanskje? De er jo kjent for å bruke høyden mer, og en vakker, liten stimfisk i tillegg...
sissimor
Du kan jo ha pygme-coryer kanskje? De er jo kjent for å bruke høyden mer, og en vakker, liten stimfisk i tillegg... ;)


Hmmmm, den tanken hadde ikke slått meg.
Kanskje det ja...
Da min kjære mann har gått til innkjøp av et 325 liters akvarie til Kåre krokodille (eller "BobKåreWilly" som min datter kaller han) Så har jeg bestemt meg for og trappe ned på egne kar. Dermed skal både det gamle karet til Kåre og 120 literen min ut.
Har i dag flyttet Kåre og "ny-samboeren" hans, en Løvehodeciklide, midlertidig til 120 literen mens jeg tapper ned og bytter plass på 160 literen og ny karet til disse to.
- bøtter og styr overalt i huset nå.. :p

Ting tok litt lengre tid enn jeg forutså, og jeg fikk problemer med og starte opp pumpa som gikk i 160 literen, så jeg måtte finne alternative metoder for og redde "guffa" i pumpen mens jeg venter på at mannen skal komme hjem og gi meg en hjelpende hånd. Synes jeg nesten var smart med løsningen jeg kom på.. hehe
En mini-jet ble stappet ned i bøtta med utblåset ned og startet slik at vannet sirkulerer mens vi får orden på ting igjen. )
Så nå står pumpen i kjøkkenvasken, og der kan den bare stå inntil videre.. ikke noe stress med den.



[External Image]
Ellers, så har 60 literen blitt omgjort fra rekekar til corykar og 28 literen jeg kjøpte av Anna har fått 10 stk Red bee reker som beboere. 375en er fortsatt "full" av Green laser ungdommer, og 170 literen har de samme fiskene som før.
Synes etpar av Concolor hannene begynner og utvikle en veldig flott ryggfinne, legger ved et bilde av en av de.
Paleatus/trille yngelen i 170 literen begynner og bli ganske store, så jeg vurderer om ikke de må flytte snart.




[External Image]
Concolor hanne med "flagg"

[External Image]
En paleatus yngel leker gjemsel imellom plantene.

[External Image]
Ikke bare Concolorene som kan briefe med imponerende finner nei.
En liten oppdatering siden det er en stund jeg har skrevet noe her.
Jeg har vært avhengig av å låne pc i lang tid nå siden hovedkortet røyk på min egen, men nå er det heldigvis ordnet.

Har nå solgt de fleste av Green laser yngelen, og sitter nå igjen med de jeg selv vil beholde... tror jeg, hehe
Jeg aner faktisk ikke hvor stor den gruppen er, men tror den er på ca 40 stk.

Har ellers kjøpt meg etpar "små" gabonreker på ca 5-6 cm som går i 375`en sammens med Coryene. Disse ser jeg kun følehorn og fangarmer av som stikker ut av en hule innimellom, så det har ikke vært mulig og få noe bra bilde av de.. Men gleder meg til de føler seg litt tryggere slik at jeg kanskje kan få et bilde el to av de.

Tropehagen hadde Paleatus som månedens fisk nylig så jeg forandret planene mine litt og kjøpte inn 10 stk av de som jeg satte sammens med mine egne yngel, så nå har jeg 20 stk ungdommer som jeg kommer til og beholde. Foreldrefiskene kommer jeg til og kvitte meg med, og paleatusungdommene skal overta foreldrenes plass i kulpen.
Det er litt morsomt at de som ble kjøpt på Tropehagen har mye mørkere flekker enn mine, så jeg ser forskjell på de ennå.

170 literen er reine tåkeheimen for tiden, så jeg tok en grundig rens av pumpa i dag. Der var det ekstremt fullt av gugge og en tett fin filtermatte, så da er jo det ikke noe rart pumpa sleit med og rense vannet der.. :/

Ellers så har jeg slitt med tempraturen i 28 literen og jeg mistet 3 Red bee reker før jeg skjønte at de hadde det for varmt. Der lå tempraturen på ganske konstant 28 grader, jeg har lest at disse foretrekker en tempratur på rundt 22 grader og ikke over 25, så det var jo ikke noe rart de mistrivdes der.
Løsningen ble og ta av dekkglasset, da sank tempraturen til ca 23 grader, og det så ut til og være det som skulle til for at de ikke skulle dø for meg. Ingen har dødd siden da, og de er veldig aktive i karet hele tiden.


[External Image]

375´en har grodd seg skikkelig frodig iløpet av sommeren.

[External Image]

Detalj fra 375
Rekekaret.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fôring i kulpen.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så fint det var Er det mine SAE som er på siste bilde? Hvordan har det gått med dem?
Kine Kristine
Så fint det var:) Er det mine SAE som er på siste bilde? Hvordan har det gått med dem?


Takk Kine Kristine.
Ja det er de SAE jeg hentet hos deg som du ser på bildene. De vokser og trives bra. Etpar av de er på tur til og bli riktig "feite" siden de liker og forsyner seg godt av corymaten som du ser.
Jeg har bare rolige fisk i karet, så det er ikke sjeldent jeg ser SAE-gjengen ligge i flokk på bunnen og bare chille.
Lisa-S
[QUOTE=Kine Kristine]Så fint det var:) Er det mine SAE som er på siste bilde? Hvordan har det gått med dem?


Takk Kine Kristine.
Ja det er de SAE jeg hentet hos deg som du ser på bildene. De vokser og trives bra. Etpar av de er på tur til og bli riktig "feite" siden de liker og forsyner seg godt av corymaten som du ser.
Jeg har bare rolige fisk i karet, så det er ikke sjeldent jeg ser SAE-gjengen ligge i flokk på bunnen og bare chille.

Ja de elsker å bare slappe av. Man ser raskt hvem som er sjefen, for han får de beste plassene.
Nå et døgn etter rensing av pumpa i tåkeheimen (170 l) så er det ikke blitt særlig bedre sikt i karet.. :/
Vet ikke hva jeg helt skal finne på her, men skal gjøre en stor omlegging her over helga. Fjerne/flytte på planter samt ta en grundig slamsuging og et større vannbytte, så får vi se om det hjelper. :P

Her har jeg måtte tadd en EsHa kur for sikkerhets skyld, fordi de Paleatusene som ble kjøpt på Tropehagen viste seg fryktelige slappe og apatiske etter jeg hadde fått de i karet, har desverre ikke karantenekar i øyeblikket fordi jeg må legge om på karene for og få plass til fiskene i de rette karene for med det frigjøre 60 literen til karantenekar.
Huff..
Alle mine fisker virker like friske som vanlig, så jeg håper jeg ikke har gjort en stor "brøler" med og sette inn nye fisk rett fra butikk..

Legger ved bilder av Tåkeheimen.





[External Image]
Tåkeheimen

[External Image]
Tåkevann
Hmmmm. I går kveld kunne jeg ikke laste inn denne siden og i dag mangler alt på den grønne menylinjen.
Eneste måten jeg kom meg inn her var via min side og så velge min personlige tråd. :/
Lurer på om det er bare meg som har dette problemet.. :p

Jeg har ellers som vist i innlegg fra i går (innlegg nr 350 tror jeg) at kulpen har blitt ganske så overgrodd iløpet av sommeren og nå har etpar av mine Hygrophila corymbosa "Siamensis" grodd seg over vannflaten. I basen her sies det at de blir opptil 40 cm høye, så da er vel det motbevist da mine nå er godt og vel 50 cm, hvorav ca 7 er over vann.. Tenkte jeg skulle se hvor lange de blei, så en del av dekkglasset er tatt av for å gi de plass og vokse på.

Slik ser den da ut over vann:


[External Image]

Og under vann:

[External Image]
Jeg fant fint frem til tråden din iallefall, hadde problemer med å få tilgang til hele AF i går da..

Kanskje det er en sånn plante jeg har også, som gror over overflaten? Jeg har en plante nemlig som jeg bare kaller for et tre, for den blir så sinnsykt stor. Til slutt krasjer den i armaturet.. Jeg tredde planten igjennom en stein med hull i for at den ikke skulle svies.. hehe
Fikk den som liten søt plante på under ti cm, med tynn stilk og små blader..
Black_Flys
Flotte bilder. :) Espen


Takk for det Espen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap