Lisa-S sin fiskegalskap. (side 2)

Ser endel forskjeller på de to slamkryperene mine, så funderer på om de er same art.. Begge er kjøpt som Afrikansk slamkryper, men ellers så funderer jeg på om de nok ikke er fra samme familie.. :P

Den nye har tydelige blå prikker på kroppen, og har blått mønster på ryggfinnen, mens Odd har mer striper enn prikker på kroppen, og har mørkerødt mønster på ryggfinnen..
Etter litt mer studering så ser jeg at Odd´s ryggfinne er betydelig lengre enn nykommerens, så blir mer og mer sikker på at det er to forskellige slamkrypere jeg har.
Skal jakte på de litt med kameraet fremover for og se om jeg får bilder av de med ryggfinnen oppe.

Bilde 1 og 2. Den nye slamkryperen.
Bilde 3. Odd
sålangt så går det bare bra med de to slamkryperene i samme kar.
De viste seg litt frem for hverandre de første minuttene etter jeg hadde satt de sammens, men siden da så har de ikke vist noe agresjon mot hverandre.
Jeg har tidligere hørt det med at to slamkrypere ikke bør være sammens i samme kar, men etter at jeg var på besøk i Københavns akvarium og så et tjuetalls slamkrypere sammens, så tenkte jeg at jeg skulle gjøre et forsøk.

I verste fall ville jeg ha endt opp med to slamkryperkar, men det ser ikke ut som om jeg behøver og sette opp enda ett kar.

Nå mistenker jeg at jeg har en av hvert kjønn på grunn av forskjeller i utseende på de, så det er mulig det er derfor det går greit. Jeg trodde først at jeg kanskje hadde to forskjellige arter, men er nå ganske sikker på at jeg heller har vært heldig med kjønnsfordelingen..

Tror nå at Odd er en dame.. hehe
Odd er spinklere i kroppen og har en sammenhengende ryggfinne mens navnløs har en todelt finne..
fant ut at jeg skulle ominrede hos slamkryperene slik at de fikk to landdeler og velge i for å unngå evt krangling om landdelen som var i karet.
Rigga meg til og tok først ut mesteparten av vannet over i en balje med lokk, la over etpar røtter som stakk litt over vannet og flyttet så begge slamkryperene over.

Begynte så og grave opp steiner og røtter som jeg har hatt under sanda for å holde den på plass og en forferdelig råtten lukt slo imot meg! Det viste seg at det å ha røtter nedgravd ikke var det smarteste jeg har gjort, sanda rundt røttene var blitt svart på farge, og stinket forferdelig!!
Usj.

Så var det bare å konkludere med at jeg har gjort en tabbe!
Røtter råtner tydeligvis i en helt annen fart under sand, noe annen forklaring kan ikke jeg tenke meg..
Forsøkte iallefall og få ut mesteparten av den sanda som var blitt svart, og skylte røttene grundig før jeg la de ned igjen, denne gangen som støtte oppå sanda.
Får se når slamkryperene begynner og rote til sanda om det er god nok støtte da... :p

Ellers så skjøv jeg sanda slik at det nå er to mindre landdeler i hver sin ende av karet, og masse røtter i karet som alle stikker over vannet, slik at de kan gå på land flere plasser i karet.

Mens jeg holder på så ser jeg plutselig en liten bevegelse i vannet, jeg skvatt skikkelig til da jeg så det var en bitteliten kirsebærreke som svømte rundt der...
Hvordan i all verden den kunne havnet der er en gåte for meg. Jeg har ikke brukt utstyr fra rekekaret og gått rett til slamkryperene og brukt det der så reka kunne ha fulgt med på den måten... i det hele tatt.. jeg er fortsatt paff over å ha funnet reka der. :0
I tillegg så er jo vannet i slamkryperkaret brakkvann, og den må jo ha levd der en stund går jeg ut ifra. Visste ikke at de kunne overleve i brakkvann heller..

Eneste to (ville) muligheter er at den på et eller annet vis har vært med den døde kirsebærreka vi fant for etpar uker siden i rekekaret, plukket ut med fingrene og ga til Odd, (ja ekkelt, men mat er mat..) eller så har den kommet med i vannet vi fikk den nye slamkryperen i for to dager siden. Men ser ikke hvordan noen av de tingene kunne ha gått seg til.

Bilde: reka som var i slamkryperkaret.
Her sees forskjellen på slamkryperenes ryggfinner tydelig.

Bilde 1. navnløs
Bilde 2. Odd
Bilde 3. Begge to
Har nå oppdaget at jeg har en Acei hunn som tygger egg.
Oppdaget dette den 2 Des. så hun er på 7 dagen nå. Er spent på hvordan dette går, hadde jo ikke regnet med at de skulle begynne å yngle så fort, siden de er bittesmå enda, bare 4-5 cm, men jeg har jo sett dette før hos mine Blå Acara da jeg hadde de, så jeg burde jo egentlig ha forventet det.
Har aldri før hatt munnrugere så er litt usikker på om jeg skal bare la henne gå til hun spytter selv, eller om jeg må gjøre noe for å hjelpe henne.. Tvetydige meninger om dette i Malawi tråden, så jeg heller imot og bare la henne gå i storkaret og la naturen gå sin gang, så får jeg se om det er en grei metode for fremtiden.

Mot helgen henter jeg en gruppe med Elongatuser, så mulig dette blir stressende for henne, men de har stått i karantene i dyrebutikken over så lang tid nå, at jeg nesten ikke kan vente stort lenger med å hente disse..
Ta bilde av dvergreker er ikke enkelt!!!
Her er noen heller mindre velykkede forsøk, men man ser nå forskjellen på de grønne og kirsebærene.

Og så lurer jeg på om jeg har fått med en hybrid da jeg kjøpte disse grønne.. Denne er fullvoksen, så den kan ikke ha blitt krysset i mitt kar. Men kanskje de ser slik ut etterhvert..


Edit 17.12: Har funnet ut via hun som solgte med grønnrekene at jeg ikke har noen hybrid da disse har gått i artskar, så den ene reka med annerledes farge, er rett og slett bare en fargevariant. Puh
Mange vakre fisker og flott innredet akvarium du har! Jeg ble jo helt fasinert av slamkryperne! Kan du legge ut bilde av hele akvariet dems? Spent på hvordan du har innredd deres kar
SiljeO
Mange vakre fisker og flott innredet akvarium du har! Jeg ble jo helt fasinert av slamkryperne! Kan du legge ut bilde av hele akvariet dems? Spent på hvordan du har innredd deres kar :)


Hei Silje.
Skal se om ikke jeg får det til etterhvert.
Har nå gjort en flytting av klorekene for å gjøre den delen av 375 literen klar til den tyggende acei-hunnen min..
Lettere tenkt enn gjort må jeg si. Fant bare 7 av 10 kloreker, og klarer ikke og fange den tyggende hunnen. :/

Enten så har jeg mistet tre reker, eller så dukker de plutselig bare opp som noen svære monster i karet.. Hadde skilleveggen ute en stund for å fjerne alger som hadde lagt seg på glassset, så om de lever, kan de nå være hvorsomhelst..
De 7 jeg fant går nå sammens med coryene mine, som er blitt mindre sky etter at de fikk selskap av klorekene.

Regner med jeg må ut med alle huler og dekor for å få fatt i Acei hunnen som tygger, nytter jo liksom ikke friste henne med mat heller.. :p

Slamkryperkaret mitt er overgrodd av sorte skjeggalger, lurer på om det er brakkvannsalger, eller hva det nå enn er. Må nok ha en "julerengjøring" i det karet.
Odd og NoName har gravd i landdelene så de er nesten blitt borte, så her må jeg finne en bedre løsning for å holde på sanda.
Har tilgang til leire i elvemunningen rett nedenfor oss, lurer på og bytte sanda med dette.... kanskje.


Bilde 1. Sjefen har tatt en corypellets for seg selv.
Bilde 2. Danser på glasset.
Bilde 3. Overgrodd og rotete slamkryperkar.
Elongatusene jeg hentet er så flotte!!! Nydelige farger på disse må jeg si.
To av hunnene var ekstremt tynne, men jeg håper dette ordner seg etterhvert, akkurat nå er disse to damene "modelltynne" streker. :0

Bilde 1. Flotte Elongatuser og Acei.
Bilde 2. Fiskesuppe.
Bilde 3. Tom del klar for tyggende hunn.
Flotte fisk

Så stor og fin klorekene har blitt! Det er kanskje den største du har bilde av der? De er flinke å gjemme seg så de dukker nok opp de du savner Går bra å ha dem med coryene? Hvordan går det med trillene? Noe action?
Hei Anna.
Om det er den absolutt største er jeg ikke helt sikker på, det er nå to som er ganske jevnstore, men bildet er av en av de. I det karet de nå går sammens med trillene så er det enormt med planter og gjemmesteder, så jeg ser bare en el to i gangen.

Ser ut som om det går bare bra og ha de ilag med trillene, klorekene "later" som de ikke ser trillene, og spaserer rett over de om ikke trillene flytter seg. :0
Trillene selv ble mye mindre skye da rekene kom.

Snodige kloreker, har kjøpt masse spesialfor til de, men de tar heller corymaten når jeg slipper div pellets i karet. hehe

Har kjøpt meg tre nye triller, så de er blitt en litt større gjeng, men ser ikke noe action sålangt nei..
Hei igjen, det hørtes jo riktig så koselig ut Merkelig at de ikke tar all maten. Men sånn er det vel bare. Har ikke prøvd så mye forskjellig for til mine.

Jeg flyttet jo mine triller, men så langt har jeg bare sett en negativ forandring: på adolfoiene de deler kar med. De har ikke lekt hele uka. Det kan se ut som trillene tok plassen til adolfoiene bakerst i karet, så nå ligger hele gruppa med adolfoi ved fronten. Ellers så har de rett og slett plutselig blitt mindre sky og liker seg bedre fremme i karet enn bak, det kan jo faktisk hende at det er grunnen til forandringen også! Men statistisk skulle de ha lekt i løpet av denne uka..
Får håpe at det bare er en overgangsfase ved å få nytt selskap i karet som gjør at de ikke leker da..
Har du med andre ord hatt yngel på adolfiene dine da??
Lisa-S
Har du med andre ord hatt yngel på adolfiene dine da??


Ja! Adolfoi har jeg hatt oppdrett på både i år og i fjor. Riktignok bare yngel som har vokst opp sammen med foreldrene. Er først nå jeg har begynt å skulle plukke egg. Ser ut som det tar litt tid å få dreisen på det. Har plukket to ganger i det siste og begge gangene har de mugnet. Men får bare prøve helt til det går bra! Håpet er jo at jeg en vakker dag kan plukke egg fra begge arter og få til "skikkelig" oppdrett!
Akkurat.
Jeg har jo da aldri hatt oppdrett av noe slag på mine triller, og om det noengang skjer vet jeg jo ikke heller.. :P
Gikk opp for meg at jeg har satt corykaret slik at jeg kun ser ,og har tilgang utvendig, til bare to av sidene på karet.. Hmmm, ikke lurt når man skal se etter egg.

Jaja, skjer det så skjer det..
Så morsomt hvis Odd kanskje er en dame! Dette kan bli spennende!
Har også sett at de har masse slamkrypere sammen på akvariet i Køben, så ut som det gikk helt fint det!
Ja, jeg heller mot at Odd er en dame.. Men tror ikke det betyr at det blir noe yngling likevel. Skal visst være vanskelig å få yngel på slamkrypere har jeg hørt.
Men gøy er det. =)

Ellers så har Aceidamen som gikk og tygget spyttet ca 14 yngel, dette gjorde hun i går med en gang vi tok henne ut av hoveddelen. Det vil si at hun tygget i 18 dager ca før hun spyttet yngelen. =)

Og i tillegg så fant jeg en ny dame som tygger i dag, så da er det bare å telle dagene til hun må over i eget kar for å spytte yngel. =)
Ganske gøy dette må jeg si!

Yngelen er så små at jeg ikke får til bilde av de ennå, men skal gjøre et forsøk på og få bilde av de etterhvert.
Er jo gøy at muligheten er der til yngel iallefall ^^

Synes det er råstilig med fisk som passer på yngelen i munnen! Du må legge ut bilde ja!
Her kommer en liten oppdatering. Julestria er over, og jeg har nesten fått ryddet vekk all julepynten. Eller rettere segt, all julepynten ligger i en haug på spisebordet, og juletreet vippet jeg over altanen i går, så nå er det bare å få dratt det opp til søppeldunken.
Har ihvertfall skjedd noe på yngelfronten i 120 literen, men det er da ikke Trillene som yngler. Jeg fant nemmelig en kloreke med egg i går, og her har jeg jaktet på henne i dag med kameraet, men hun er ikke fremme og viser seg sålangt.
Snodig med det karet, der går det alså 9 triller, 6 Sulawesiske snegler, og 7 kloreker men likevel kan det se helt tomt ut når jeg kikker inn i karet.. hehe

Acei yngelen trives og vokser, jeg var hos Anna U og fikk meg en startkultur med microorm som de får to ganger om dagen, samt at de får finknust vegetabilsk flakfor en gang om dagen. Tror faktisk at hadde det ikke vært for den voksne løvehoden som er i storkaret, så hadde de kunne gått sammens med resten av Acei flokken nå.
Disse er nå i to forskjellige farger, en helt lys grå variant og noen veldig mørke, så de har ikke ennå fått antydning til den fine lilla fargen til de voksne. Det kommer vel etterhvert.

Aceihunnen som tygget har mest sannsynlig spyttet yngelen allerede, for jeg ser ingen tyggende hunner lengre, men heller ingen yngel i det karet. Hun skulle vært spytteklar fra i dag av, så det er mulig løvehoden har fått seg gourmetmiddag. :0
Skal passe på og ta ut tyggende hunner litt tidligere enn 18 dag fra nå av. :p

Bilde 1. Kongen av klorekene.
Bilde 2. Fast sitteplass til denne reka.
Bilde 3. Kongen og en av de andre store i flokken.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap