Lisa-S sin fiskegalskap. (side 23)

Mine nye favoritter.
Scleromystaxene vokser raskt, og er allerede blitt større enn paleatusungfiskene som er mye eldre enn de.


[External Image]

[External Image]
Også favoritter.
Løvehodene er virkelig moro og sitte foran akvariet og se på, skikkelige personligheter alle sammen. Starter gjerne dagen med en kopp kaffe foran akvariene og disse søtingene finner alltid på noe nytt.




[External Image]

[External Image]

[External Image]
Da ser det ut til at jeg har funnet nye eiere til gullfiskene, og de skal få flytte inn til en gullfisk som har hele 350 liter og boltre seg på.
Det skal bli bra og få disse eggtyvene ut av 375 nå som jeg begynner og se tegn til lek hos coryene.

Adolfoiene ble i dag flyttet fra 60 literen og over i 54 literen, noe som ser ut til og være et lurt trekk av meg. De har gått fra og ligge trykt sammen bakerst i karet til og svømme dansende rundt på glasset. Snodig nok.
Ser ut til at lille blå (kampfisken) og de to små ancistrusene var bedre selskap for de enn super rot ancistrusene og neontetraene i 60 literen.. :P

Løvehodeungfiskene som ble kjøpt inn og satt inn sammens med den voksne Løvehoden ser ut til at de øver på lek. Det må da være for tidlig for slike aktiviteter tenker jeg, de er jo bare ca 4-5 cm store??

Jeg ønsker meg fortsatt en reol... :P
Adolfoiene er ikke fullt så sjernerte lenger, så med litt tålmodighet så skal jeg nok få knipset et bilde eller to av de.
Virker som om 60 literen ble for "bråkete" for de rett og slett.
Lille Blå har bare med og overleve nå for jeg har nemmelig vært på nett og bestilt bettafôr til den.
Synes han er kjempesøt iallefall.







Sjernerte Adolfoier
[External Image]
Lille Blå
[External Image]
[External Image]
Lille Blå er jo kjempefin! ;D

Supert innlegg for meg dette, som har dilla på bartefjes og labyrinter...
Så godt å se hvor flott lille blå har blitt bare på kort tid hos deg! ^^
Takk til dere begge.
Ja, han er både søt og en rar liten fisk, ligger av og til på bunnen og hviler faktisk, men svømmer snart opp på glasset og hilser på hvis jeg kommer bort til akvariet.
Han er fingertam også, og det er jo kjempemoro.
Han har fått Pistia i karet og det setter han stor pris på.
Heiv på impuls en kokt potet i 375 i dag, har ikke gitt fiskene potet før, og vet ikke om det er noe lurt og gi de jevnlig heller med tanke på stivelsen. Men tok en sjans på at de kanskje ville sette pris på og få noe annet enn squash, agurk eller gulrot for en gans skyld. Gjett om det ble oppstand i karet!!
Både Coryer, maller og gullfiskene heiv seg over poteten! Moro og se på, men vet som sagt ikke om jeg tør og gi dette til de til vanlig..
Poteten har nå ligget i karet etpar timer og den er fortsatt omringet av fisk som bøller om plassen rundt den.





[External Image]
Paleatus og scleromystax:
[External Image]
Scleromystax[External Image]
har prøvd med kokt søtpotet og det fikk samme responsen som deg.
Kanskje prøve vanlig potet også. Takk for tipset.

Espen
Black_Flys
har prøvd med kokt søtpotet og det fikk samme responsen som deg. Kanskje prøve vanlig potet også. Takk for tipset. Espen


Ah, takk det samme! Søtpotet må jo være enda lettere for fiskene og spise på med den myke konsistensen den har. Må prøves.
Jeg ga i en periode mine fisk endel potet, de var veldig glade for det! Er stivelsen kanskje hard for fordøyelsen?
Vannsti
Jeg ga i en periode mine fisk endel potet, de var veldig glade for det! Er stivelsen kanskje hard for fordøyelsen?


Det er akkurat det jeg ikke er sikker på, men velger og tro det går bra sålenge man ikke gir det så ofte. :P
Ånei, du også! :/
Hva er flukes for en parasitt?

Æsj altså, det er så kjedelig med sykdom. =C
Vannsti
Ånei, du også! :/ Hva er flukes for en parasitt? Æsj altså, det er så kjedelig med sykdom. =C


Ja huff. Sykdom her og. Men jeg må bestille medisin fra England, så det tar litt tid før jeg får medisinert de.
Her er bilder av det mine Coryer har fått i 375en:

Hele det karet er i karantene nå en god tid fremover, så jeg kan ikke selge noe derfra på auksjonen desverre.
Bytter derfor ut Green laser med Adolfoiene som går i 60 literen og tar de med på auksjonen istedet.
Poster det jeg la ut i sykdomstråden her også, for og ha kontroll på ting som skjer.

Har funnet noen tråder på enkelte av mine Paleatus og Scleromystax som minner meg sterkt om noe jeg så i en tidligere tråd beskerevet som en eller annen parasitt, husker i farta ikke hva den ble kalt.
Coryene har klødd endel i det siste så nå skjønner jeg jo hvorfor.
Men innser jo at dette må behandles, og lurer derfor på om denne medisinen er noe som vil hjelpe mot disse og trygt kan brukes?

Medisinen heter Sterazin og beskrivelsen er som følger: STERAZIN is used or the control of gill and body parasites which cause fish to flick when no symptoms are visible to the unaided eye. STERAZIN will also aid the control of internal parasites such as Round Worm, Thread Worm, and Intestinal Worm. In order to destroy the parasites in all stages of their life cycle you will need to use the product on days 1, 3, 6, 8 and 10. STERAZIN may also be used to aid the sterilisation of aquatic plants and is highly biodegradable. Do not use when crustaceans, echinoderms, rays, seawater sharks, pirahna, sturgeon or sterlets and related species are present. In these instances use Waterlife PARAGON. Suitable for seawater, tropical freshwater and coldwater aquaria.

Ser jo at jeg må fjerne rekene av karet, men kan disse være smittet av denne parasitten?

Beklager elendig bilde, men man kan tydelig skimte trådene på finnen av fisken likevel.










[External Image]
Hoff.. kanskje det er det jeg og har? På tuppen av finnene ser jeg og litt fryns, og de klør masse.

Håper du ikke har fått det fra meg, men vet ikke hvordan det skulle skjedd? :/
Vannsti
Hoff.. kanskje det er det jeg og har? På tuppen av finnene ser jeg og litt fryns, og de klør masse. Håper du ikke har fått det fra meg, men vet ikke hvordan det skulle skjedd? :/


Regner det som ganske sikkert at jeg har fått dette med sjakkbrettcoryene (scleromystax). De er jo en VF gruppe jeg har.
Det er jo ingen grunn til at jeg skulle fått det av deg, det er jo bare du som har fått fisk av meg og ikke omvendt, men den guppyen du fikk gikk jo ikke i det karet med sykdom.
Letteste måten og få sett om det er det på er og ta bilde og forstørre for og se om det er noe som henger på finnene på de. :p
Ikkesant.. off!
Satt faktisk og så på sjakkbrettcory for noen dager siden her på AF, de er fine =)

Jeg skal hive meg rundt å ta litt bilder.. legger ut på tråden min etterpå :p
Var så heldig og få fatt i medisin hos Iris som bor i etg under meg, så nå slipper jeg og vente på pakke fra England.

Hun hadde Kusuri Wormer Plus, som jo skal være en bra medisin mot dette. Nå må jeg bare finne ut om jeg må ta ut rekene eller ikke før jeg starter medisineringen..

Hun hadde også noen medisiner jeg ikke er sikker på, men lurer på om den på blde nr 2 kan hjelpe deg Trude.. Tror det er en kraftigere medisin mot bakterielle sykdommer enn eSHa sine. Forsker ennå på den litt og har lagt ut spørsmål om den, venter på svar..




[External Image]
Hm.. kanskje det ja. =)
Jeg synes ikke jeg har sett noe særlig til forbedring her, så er åpen for nye behandliger iallefall!
Har ikke sett den coryen jeg opprinnelig begynnte å behandle for prikkesyke, mulig den ble bra igjen altså! Så litt forbedring kanskje..
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap