Lisa-S sin fiskegalskap. (side 29)

En helt vidunderlig video.... ;D
Inaktiv bruker
Nå fikk jeg enda mer lyst på større akvarium
Dette skulle egentlig vært postet i går ettermiddag, men pga dårlig nettforbindelse som ble brutt og jeg som aldri klarer å huske å kopiere før jeg poster innlegget ble det borte..

Så artig at du har fått karet opp å gå så fort! Er helt imponert over oppsettet, så nytt og ser jo veldig frodig og "innkjørt" ut allerede! Meget pent!

Gratulerer med ancistrus-bildet i basen.

Ang. ancistrus og størrelse så har jeg noen ancistrus som er fra samtidig med din eller deromkring som er ca halvvoksen størrelse. Disse levde lenge i 60 literen og ble flyttet til 100 literen i slutten av september. Synes allerede jeg ser de både vokser og trives bedre i 100 literen. Kanskje det er sånn at jo større kar jo bedre vokser fisken til et visst punkt? I såfall gleder jeg meg til den dagen jeg kan skaffe meg 3-400 liter for å ha småfiskene mine i
Anna U.
Dette skulle egentlig vært postet i går ettermiddag, men pga dårlig nettforbindelse som ble brutt og jeg som aldri klarer å huske å kopiere før jeg poster innlegget ble det borte.. Så artig at du har fått karet opp å gå så fort! Er helt imponert over oppsettet, så nytt og ser jo veldig frodig og "innkjørt" ut allerede! Meget pent! Gratulerer med ancistrus-bildet i basen. Ang. ancistrus og størrelse så har jeg noen ancistrus som er fra samtidig med din eller deromkring som er ca halvvoksen størrelse. Disse levde lenge i 60 literen og ble flyttet til 100 literen i slutten av september. Synes allerede jeg ser de både vokser og trives bedre i 100 literen. Kanskje det er sånn at jo større kar jo bedre vokser fisken til et visst punkt? I såfall gleder jeg meg til den dagen jeg kan skaffe meg 3-400 liter for å ha småfiskene mine i:-)


Det med oppsettet var rein flaks, alt ble bare "kastet" ned i akvariet som var i 375´en, planter, røtter og hele sulamitten. Mer eller mindre uten planlegging, og så fungerte oppsettet med en gang!
Heldig der.
Det tok oss da 11 timer fra vi begynte og ta ned 375´en til vi hadde 430 literen oppe og gå med planter og dekor i.
Fiskene og pumpene gikk i en diger badebalje i mellomtiden.

Du har fått med deg bildet i basen ja. Alltid moro og få bilde inn, selvom det så er av en helt anminnenlig ancistrus. Ble veldig glad da det kom inn, siden det var så mange flotte bilder der fra før, men hadde jo litt håp siden bildet ble litt spesielt med de to kranglende over en fôrtabelett.

Er helt enig med deg ang teorien om vekst på ancistrus. Jeg hadde jo 6 stk yngel. 3 fra deg og 3 fra Andreas, de ble delt opp og din gruppe gruppe ble satt i 375 og Andreas sin i 60 literen, og de i 60 literen vokste mye saktere enn de i 375.
Etter jeg skaffet meg en gruppe med super rot, som fikk plassen i 60 literen, så ble de ancistrusene som gikk i 60 literen flyttet sammens med de andre ancistrusene til 375, og da skjøt de fart i veksten de også.
Nattlys er montert i nykulpen.
Valgte to stk ledlister denne gangen, siden det ikke er mulig og montere kun en på midten. Ble ganske bra synes jeg.
Her ble det også synlig hvor mye vann som har fordampet siden fredag da kulpen ble satt opp. Fylte på da jeg så dette bildet, hehe








[External Image]
Lisa-S
Det med oppsettet var rein flaks, alt ble bare "kastet" ned i akvariet som var i 375´en, planter, røtter og hele sulamitten. Mer eller mindre uten planlegging, og så fungerte oppsettet med en gang! :) Heldig der. :)


Dette kalles ikke flaks, det kalles å ha naturtalent for aquascaping!
HvemErJeg?
Dette kalles ikke flaks, det kalles å ha naturtalent for aquascaping! ;)


*Rødmer*
Tusen takk for det.
Første utydelige bilder av løvehodeyngelen som er to uker gamle i dag. De kommer nå helt til inngangen i hula og titter ut, så nå tror jeg det er like før de svømmer rundt i akvariet. Men mor er veldig streng med de, så de får ikke helt lov enda. :p

Har ikke anelse om hvor mange de er , men talte jo over 40 friske egg, så håper det er et bra antall av de.
Man ser en enslig yngel titte frem under mor på bildet.

Fikk endelig sjekka at de har magen fulle av mat, så alt ser bra ut.





[External Image]
Etter etpar telefoner til like mange elektrikere, så har jeg funnet ut at både trafo og festet til T5 lysene kan brukes til 24w lys. Det eneste jeg behøver gjøre er og forlenge selve festet (aner ikke hva den greia heter) til lysrørene ved og kappe de på midten og flytte de 2,5 cm.
Fikk gjort et regnestykke av en av elektrikerene og han sier jeg kan bruke eksisterende trafoer også! Hurra!

Trodde det skulle være mye mer komplisert enn det, men det var det jo ikke.
Blir ikke så pent der hvor festeanordningen er kuttet, men har spart meg bortimot etpar tusen kroner, så sier meg meget fornøyd likevel.

Bilder av løsningen kommer etterhvert.
Merket også ancistrusen i basen, gratulerer! Tror ikke du skal se på det som noe dårlig at det var "bare en ancistrus", for TENK så mange som har prøvd å sende inn bilde av sin ancistrus! Alle har jo ancistrus liksom, og det er jo superkult me bilde i basen :P

Min spjæling av en bartelaus ancistrus har bodd i 160litern i over ett år, så lenge jeg har hatt ham alstå - og syns ikke han har vokst i det hele tatt :p

Søte lille babyløvehode ^^

Vannsti
Merket også ancistrusen i basen, gratulerer! Tror ikke du skal se på det som noe dårlig at det var "bare en ancistrus", for TENK så mange som har prøvd å sende inn bilde av sin ancistrus!


Neinei, synes slett ikke det er noe dårlig, tvert imot. Nettop fordi det allerede ligger mange flotte bilder fra før der, så er jeg kjempeglad og litt forbauset over at mitt bilde kom inn der.
Men som sagt, det var kanskje fordi det var litt spesielt med de to som tøffet seg mot hverandre.
Kanskje, og kanskje fordi den ene er albinobartemann? =)
Ville bare nevne det, syns d var kult jeg! Vil også ha bilder i basen.. :p
Tjukka selv hang på glasset i går kveld, så jeg virkelig fikk sett den runde magen hennes. Den er skikkelig bumpete, så lurer på om hun ikke er rognstinn.
Skulle ta bilde av kulene på magen, men det som kom best frem er jo at hun ser ut som om hun har vært i klorekamp med noen.. Har ikke noe skarpt i karet, så lurer på hvordan hun har blitt seende slik ut?
Kanskje hun var slik da jeg fikk henne, har ikke fått studert magen hennes før nå.

Bartus har ligget i en og samme hule i et døgn og voktet nå, men han har ikke noen egg der inne, lurer på om han ligger og venter på besøk?
(mye grums fordi jeg nettop hadde gitt malletabeletter bakerst i karet)











[External Image]
[External Image]
[External Image]
Spørs bare om du ikke får flere småttiser i karet snart da ^^
Jeg har tidvis sett min hunne (60l) ha sånne skrapemerker på magen også, vet ikke helt hvor det kommer fra jeg heller. Men det har forsvunnet igjen.
Eneste piggete jeg har i karet er jo hannfisken :p
Løvehodemor har endelig tatt med seg ungeflokken på tur.
Selvfølgelig til bakerst i karet hvor det var skikkelig vanskelig og få tatt bilde, men det ble nå noen uklare.

Ser ut som om det er en god gjeng av de, over 20 stk iallefall.
Juhuuu, så gøy med ny yngel.








[External Image]
[External Image]
[External Image]
Å så søte de var ,artige fisker
Flotte de løvehodene og ikke minst bildet av mor og junior som kikker ut av hula.
Takk Sølvi og Ohr.
Ja disse kom jo som en stor overraskelse på meg da mor en en liten ungfiskdame på knappe 6 cm som jeg aldri trodde var kjønnsmoden enda. :P
En god mor er hun også og passer ungene dagen lang.
Etter en lang dag ute av hulen, så er det på tide og gå til sengs. Fantastisk timing av mor da disse bildene er tatt bare minuttet før lyset slås av i karet.

Lurer på om jeg nå snart skal sette mor tilbake i artskaret, og la yngelen få yngelkaret for seg selv. Lar det gå noen dager til.

Ellers så ha Ancistrushannens tålmodighet blitt belønnet , da tjukka selv kom på besøk i går kveld. Han lå i hulen og ventet i nesten to døgn før hun fant det for godt og stikke innom. I morges fant jeg han viftende på en stor klase med Ancistrus-gull.









[External Image]
[External Image]
[External Image]
Gratulerer! Nå får du sikkert mange små gule og sorte ancistrusbeibier! ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap