Lisa-S sin fiskegalskap. (side 3)

Bilder av trillene + en reke og Acei yngelen.
Så store og fine klorekene har blitt! Trives dere med dem? Det ser ihvertfall ut til at de trives hos dere!

Ser så rent og fint ut i karene dine. Såg noen interessante planter på bildene også. Hvis du har noe å avse etterhvert av noe jeg ikke har så er jeg interessert Har noe ledig bunnareal i 100 literen min og vil ikke kjøpe i butikk pga rekene, derfor jeg spør
Klart jeg kan avse noen planter når jeg har avleggere av de. Hvilke var det du tenkte på da?
Jeg prøver å lære meg navnet på diverse planter, men det glipper ut av hodet mitt omentrent like fort som det kommer inn, så her er det best og forklare med hvilket bilde du fant den på. :p
Stortrives med klorekene, de vokser ganske kjapt og har fine farger, så jeg tror de trives hos oss også!
Jeg sender deg mail ang planter
Kan dette være Hygrophila-arten du har?
Anna U.
Kan [URLBLOCK1]være Hygrophila-arten du har?


Ja, ser absolutt som den jeg har. Så du har nok funnet den rette.
Endelig fikk jeg fatt i kameraet og knipset et bilde i forbifarten av kloreken med egg.

På det andre bildet er hun den minste av rekene.
Skal si de har vokst! Flotte farger på dem!
Takk Anna.
Ja, det virker som om de trives godt sammens med trillene.
Det er to "kjemper" blandt de, så heller mot at det er de to eneste hannene, og at resten er hunner... Hva tror du??
Tja.. det kan jo også være sånn at det er noen underdanige hanner som ikke utvikler seg like godt som "sjefene". En ting er hvertfall sikkert og det er hannene får MYE større klør enn hunnene. Men har jo ikke selv erfart disse vokse fra yngel til voksen, så jeg følger spent med her Fortsett å legg ut bilder! Mine har så vidt begynt å få farge på kroppen nå. De bor sammen med bl. a. små ancistrus som er på samme størrelse som dem og de deler broderlig på maten, så søtt å se på!

PS: Hvis det viser seg at det blir slik du lurer på, med bare to hanner, så tror jeg du skal være fornøyd med det. Hannene kan nok finne på å knuffe litt med hverandre når de blir voksne. Om det blir et problem tror jeg avhenger mye av plassen de har å boltre seg på, og antall skjulesteder. Presiserer TROR. Har du forresten alle ti?
Jeg har de i en 120 liter sammens med 9 triller. De har ganske godt med gjemmesteder, noenganger ser det iallefall ut som om det ikke er hverken fisk eller reker der, hehe..
Jeg er ganske fornøyd med de to hannene hvis jeg har rett i det ja.
Jeg har nok bare 7 stk igjen, for da jeg flyttet de over ifra den avdelte delen i 375 literen og over til 120 literen, så kunne jeg ikke finne de tre siste, og kuhliiene hadde gravd en åpning under skilleglasset, så de kunne gjerne ha vandret ut i hoveddelen og blitt mat for løvehoden tror jeg.. Har iallefall ikke sett noe mere til de desverre.

Men nå får jeg jo yngel da. )

-skal vente med matingen i morgen til du kommer innom for å hente ting og tang, så kanskje du får sett et glimt av noen av de.
Lisa-S
-skal vente med matingen i morgen til du kommer innom for å hente ting og tang, så kanskje du får sett et glimt av noen av de. :)


Gleder meg
Juhuu!!!
Har fått bilde godkjent i profilen til Acei her inne!!

[URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15805&tab=3]
[/URL]

Bildet er av en tyggende hunne (bilde nr 3). Fin frøken el hva?
videosnutt av Aceiene og Elongatusene som krangler om en fôrtabelett..
Har og her filmet litt i den adskilte delen av karet hvor det går en liten gjeng med ca en mnd gammel Acei yngel og en tyggende hunne.

[URL=<embed src="http://www.youtube.com/v/uUXDp5pbekE?fs=1&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>][URL=<embed src="http://www.youtube.com/v/uUXDp5pbekE?fs=1&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>][/URL][/URL]
Nå skjønte jeg plutselig hva folk mener med glupske fisk:-p

Spiser yngelen noe annet enn mikroorm nå? De er så søte!
Ja de kan trygt beskrives som glupske.
Når jeg fôrer med flak el frossenfôr til disse er der ikke noe som rekker og synke til bunnen. Hehe
Det er en stakkar liten Kuhlii der også som fortvilt forsøker og få sin part av maten.. Tror ikke den får annet enn litt støv som faller av tabeletten mens Aceiene og Elongatusene sloss..

Yngelen får også finknust flakfôr hos meg. Jeg knuser flakene i handflaten, og gir til de. Ser ut som om de liker det veldig godt.

Tror jeg skal ta bort skilleveggen i dag, og se om ikke de vil klare seg greit sammens med de voksne fiskene.
Har hatt vannbytter i dag på de to karene i kjøkkenet, alså reke/dragefinne karet og kloreke/corykaret. Det viste seg og bli mer styr enn jeg hadde tenkt..
Da vannbyttene var unnagjort kjapt og greit som det bruker og jeg hadde ryddet opp etter meg ,satte jeg meg ned foran kloreke/cory karet for å kikke litt på livet der inne. Slapp ned etpar pellets og hold meg selv fullstendig i ro for ikke å forstyrre de sky coryene mine, og hva kommer veldig klossete svømmende mot meg til min store fortvilelse??
En stakkar cory nesten helt uten halefinne!
Ble selvsagt lettere fortvilet for hvordan jeg skulle takle dette, men bestemte meg raskt for å ta ut klorekene da de er hovedmistenkte i denne saken..
Jaja, frem med alt utstyr igjen, fiske opp ALT av planter og dekor og fiske klorekene over i en bøtte..

Så var det bare å få lånt seg et 40 liters kar, riktignok uten lys, men det er krise, så jeg må bare klare meg inntil videre. Har heldigvis alltid ekstra småpumper gående i de forskjellige karene, så jeg hentet bare en liten pumpe fra kulpen og fikk raskt satt opp 40 literen til klorekene.

Underveis får jeg jo studert rekene godt, og sannelig har jeg ikke mindre enn tre klorekehunner med egg!

Tilslutt så fikk coryene nye samboere da krystallrekene jeg byttet til meg hos Anna U. for noen dager siden fikk flytte over i 120 literen til Coryene. Disse har gått for seg selv i en bitteliten 10 liter, så de forsvant raskt mellom plantene da de kom over i 120 literen.. Lurer på om det er lenge til jeg ser de igjen.. hehe

Nå må jeg alså få kjøpt meg et permanent kar til klorekene da... :p



Har hatt meg etpar dager med mye omlegging og styr med de to kjøkkenkarene mine, Jeg har flyttet Klorekene over i 60 literen, hvor de regjerer over en liten gjeng på ca 10 dvergreker. Disse er mest kirsebærreker, men og etpar grønnreker som bare rett og slett ikke lot seg fange da jeg skulle tømme karet for reker og gjøre plass til klorekene.
Vi får se hvordan det går, kanskje det vil gå helt greit med rekene sammens med klorekene for alt man vet.

Jeg skylder vel ikke lenger på at det er klorekene sin feil at trillen har mistet halen, for det ser faktisk ut som en gammel og grodd skade, så nå tror jeg faktisk at det er en av de tre trillene jeg kjøpte før jul, som kom slik fra butikk, og at jeg rett og slett ikke har lagt merke til det før nå.. Stakkaren må svømme dobbelt så fort som de andre for å holde tritt med de, men ellers så ser den både frisk og fin ut, så jeg velger og la den være.

Corykaret har nå blitt til et kar som har Cory, Dragefinner, Krystallreker og Suller.

Jeg har nok en gang gjort et bytte med Anna som har gitt meg en stor fin gjeng med Krystallreker, samtidig som vi har slått sammen flokkene våre med triller, så nå har jeg og Anna en felles flokk på 16 triller som går i 120 literen her hos meg.
Håpet er nå at vi får egg og etterhvert yngel av disse..

Venter spent på resultatet av de tre Klorekene jeg har som går med egg.. Ser for meg at flokken i 60 literen fort kan bli altfor stor. Det er et problem jeg må takle når den tid kommer.

Bilder av omleggingen kommer etterhvert.
Nå er det helg, og jeg har hele to dager "fri" før det skal gjøres vannbytter på de andre to karene på Søndag.
Gått bra med flyttingen av fiskene? Kanskje Dragefinnene også vil hjelpe på tryggheten. Lest om mange som sier at coryer blir mindre skye når de får noen fisk i karet som svømmer over seg. Går jo an å håpe!

Når det gjelder formeringen til klorekene får du trøste deg med at det går lang tid mellom hvert kull som slippes og de vokser forholdsvis sakte Jeg har bare fått tre kull totalt på mine to hunner, hvor det første ble sluppet i juli. Tror ikke jeg er langt unna sannheten hvis jeg sier at hunnen går med i egg i 2 mndr. + før de slippes.
Det har gått kjempebra med flyttingen av fiskene. Jeg har jo et håp om at dragefinnene skal hjelpe på trygghetsfølelsen, men jeg har bare 5 stk av de. Var innom dyrebutikken i går for å hente meg 5-6 til, men de hadde ikke noen inne nå. Så økningen av den flokken får vente til de får de inn igjen.

Jeg har vært "uheldig" med dragefinneflokken, så den er på 4 hanner og bare en hunne, og dermed har ikke hannene så mange og vise seg frem til. Det har de løst med å flagre med seilet til rekene også.. Haha, de er så morsomme når de svømmer ned til de største rekene og viser finneprakten sin frem til de!!

Hvis Klorekene bærer eggene i to måneder så er det ihvertfall en måned til jeg får yngel, så da stresser jeg ikke så mye med det for nå.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap