Lisa-S sin fiskegalskap. (side 5)

Kjempe fint kar med slamkrypere! Måtte legge det til på favorittlista
Har plutselig fått litt sansen for sånne slamkrypere Hvor får man tak i det egentlig? Hvor mye pleier dem å ligge på i pris å er dem vanskelige å holde?
Bare nysgjerrigheten som spør
Hei Tesse.
Slamkrypere får man tak i på de fleste dyrebutikker vil jeg tro. Har de ikke slamkrypere inne til vanlig, så vil nok de fleste bestille for deg.
Odd kjøpte jeg med 120 literen min så noen pris på bare han kan jeg ikke gi deg, mens NoName ble kjøpt på dyrebutikk og han kostet 298,-

De er ikke vanskelig og holde bare man tar hensyn til at de skal ha landdeler i akvariet og at de skal gå i brakkvann. De krever litt høyere tempratur og fuktighet i lufta, så mine står faktisk på badet hos meg.

Begge mine to er også glad i gjemmesteder, spesielt NoName.
Hei igjen. Artig det der med fargeskifte på (klo)reker. Det virker som fargen byttes alt etter forholdene. Har du sett det bildet i tråden min som viser den klorekehannen min som døde med kullsvarte klør? De gikk fra røde da de kom til meg, for så å skifte til gulbrune slik som det virker som er det mest vanlige før de ble kullsvarte på den ene hannen. Mener å huske at han hadde svarte klør da han døde så jeg lurer på om det hadde noe med rangordning å gjøre siden jeg har en teori om at denne hannen ble drept av den andre.

Når det gjelder grønnrekene ser jeg at også disse kan vise forskjellige farger. Vil tro det har med forholdene i karet å gjøre, men også hvilken type belysning det er i karet.

Artig å se bilder av klorekene igjen, for meg er disse spesielle og jeg finner dem meget interessant å holde.
Usj å Æsj å BLÆH!!
Bildene jeg tok av Odd var faktisk de siste som ble tatt av han. Han har desverre blitt stående fast med hodet over vann over lang tid og døde.
Og det verste av alt, det er min feil at han døde for at ikke jeg forsto at han sto fast. (

Han sto stakkar inntørket og mørk på samme plass når jeg nå kom inn på badet. Huff!!

Jeg har svart samvittighet nå!!

Så da har vi nok en gang kun en slamkryper..


Holder på med og flytte trillene mine over til 170 literen, det er jaggu meg et prosjekt uten like!! Det og finne en eneste trille i et overgrodd kar er sannelig ikke lett..
Skal flytte 5-6 triller i gangen med noen dagers mellomrom for og ikke overbelaste pumpen som ble kickstartet for litt over en uke siden.

Bilde 1. Prøve og få tak i triller, men får bare disse i hoven..
Bilde 2. fikk tilslutt tak i noen som nå er i 170 literen.
Bilde 3. Bitteliten yngel.
Snodig ting!
Jeg nevnte i innlegg tidligere at klorekene hadde fått en helt annen farge etter flytting fra 120 literen til 60 literen..
Nå har det skjedd igjen, jeg slapp ned en neve med eikeblader til klorekene og et døgn etter hadde de fått ny farge alle sammen, men ikke lik farge på noen som jeg kan se..
De er snodige disse rekene.

Mener forresten og ha bevist at kloreker og dvergreker fint kan gå sammens.
Se bilde nr 2 for bildebevis!


Bilde 1. Tre stk kloreke med hver sin farge.
Bilde 2. Frokost.
Har lenge gått og vært lei av den sortmalte bakveggen i 375 literen og har ønsket meg en innvendig bakgrunn. Valgte en av de litt mer rimelige løsningene og bestilte meg en Back to nature slim-line variant. Den er en anelse lysere enn jeg hadde håpet på, men synes den var fin likevel.
Det var et kjempearbeide med og tappe ned hele karet og få bakveggen ren, tok noen timer fra vi startet til vi kunne begynne arbeidet med og tilpasse og lime på bakgrunnen.
Tror og håper at dette skal bli bra tilslutt.

Må få tatt meg en tur oppover elva her i dalen til en sving i elva jeg vet av som er full av flotte rullesteiner, før jeg kan bli helt ferdig med dette oppsettet. Mulig det må vente til våren da det er ganske mye sne her nå. :p



Bilde 1. Tømt karet og har begynt jobben med og vaske glasset. Fiskene bor i baljen som er gjemt under handduken nederst i høyre hjørne på bildet.

Bilde 2. Nesten ferdig med å lime på modulene.
Bilde 3. Slik ser det ut tomt og med nattlyset på.
Artig å se hvordan rekene endrer farge etter forholdene Hyggelig å se at det går bra med dvergreker sammen med dem.

Blir bra med bakgrunnsbyttet i 375 literen. Spent på bilde når det er oppe og går igjen!
Hei.
Jeg har samme bakgrunnen i mitt første kar, og den har blitt en del mørkere. Ser skillet i vannlinja...
Det var jo bra og høre Sissimor.

Jeg regnet med at det ville nok gå seg til etterhvert. Det er jo og en stor overgang og se bakveggen så lys når man er vant til det sorte, så det er sikkert litt en vanesak også.
Har nå fått vann i karet og satt det opp igjen.
Ser ganske spartansk ut nå, uten planter og uten steiner, men slik må det desverre være inntil jeg får hentet steiner i elva...
På grunn av at jeg tilsetter GH/TH+ og PH/KH+ så er vannet ganske så tåkete nå.

Var i dag og fikk gjort enda et bytte med Anna, hentet meg noen nusselige små Ancistruser som nå går sammens med Aceiene.. Bittesmå søte albinoer.
Må si jeg liker ordningen vi har med bytting av planter og fisk!
Veldig hyggelig og ha slike kontakter her i byen.

Satte Ancistrusene inn før Aceiene fikk flytte tilbake, så ikke de skulle bli jaget når de kom i karet, og den metoden virket bare flott!
Mallene sugde seg fast i Trollhasselen jeg har i karet som en midlertidig dekorasjon, og der fikk de uten problemer henge i fred!

Har en Fransk Bulldog som er like akvarieinteressert som oss, og gjett om han blir sur når han ikke får gå rundt beina på oss, og aller helst stå med hodet ned i baljen hvor fiskene er og studere de nøye... Hehe

Bilde 1. Akkurat satt opp og hatt i vannforbedringsmidler.
Bilde 2. Meget fornærmet hund som ikke får lov og stå med hodet nede i fiskebaljen.
Bilde 3. Nye beboere i karet. - fikk og med meg etpar sandsnegler fra Anna ser jeg..
Ups, de sandsneglene må ha hengt på glasset, slik ancistrusene gjorde da jeg fanget dem. Fikk ikke med meg at de ble med i posen en gang!

Det var da en meget søt fornærmet herremann med labbene oppover Ønsker meg fryktelig en hund, mulig den er innen rekkevidde om ikke så alt for lenge
Ingen fare med de sandsneglene, jeg har så mange fra før at en fra eller til spiller ingen rolle.

Ja, Huri blir skikkelig demonstrativt sur på oss når han ikke får være med når vi styrer med akvariene.. hehe
Slik ser da 375 literen ut i dag. Er ganske fornøyd, og tror det kan bli bra når jeg får hentet steiner.
Til sammenligning så slenger jeg med et bilde av 170 literen som står ved siden av, fikk endelig tapet fast et sort tøystykke på baksiden i dag.


Bilde 1. 375 literen.
Bilde 2. 170 literen.
Sjekk fargen på grønnreken min!!
Ble ganske overrasket da jeg fant denne blandt grønnrekene. Tror det muligens kan være den mørkegrønne jeg fant under siste flytting av rekene som har skiftet til denne fargen. Hun er full av egg, så jeg har satt henne i et fødenett for å se fargen på yngelen når hun slipper de.

Til forveksling kan hun ligne litt på denne synes jeg.


Satt og så på bilder jeg har tatt og fant ut at jeg har en "trille" uten den sorte flekken på ryggfinnen, den grå skyggen på finnen ser ut til og være gjenskinn av rota bak trillen.. Betyr dette at det ikke er en trille da tro?

Legger også med bilde av en av mine usannsynlig "feite" SAEr. Den er skikkelig lat når det gjelder alger, men spiser av all slags fôr jeg slipper ned i karet.. :P
Skrytebilder av ny fisk! :)
Var i dag på Tropehagen og hentet min siste bestilling.
Er kjempefornøyd, føles som julaften når jeg får fisker jeg har hatt lyst på en stund.

Bilde 1. Grenmalle
Bilde 2. Klovnekilli
Green laser + L134 = lykkelig Lisa! :)
Fikk i dag fiskene jeg har ventet på med lengsel i flere uker.
Var på flyplassen i dag og møtte Pål (fra Johanna og Pål) og fikk fra dem 8 herlige flotte Green laser og 6 stk L134!! Yay!

Fiskene hadde overlevd flyturen uten problem heldigvis, men en eller flere av fiskeposene hadde gått lekk, så det var bare og skynde seg hjem for å berge fiskene før de ble tom for vann. - litt overdramatisk, men tok ingen sjanser med disse fiskene.

Tuuusen tak til Johanna og Pål for de flotte fiskene!

Fikk tatt bilder av L134 etter de kom i karet sitt, men Green laser gruppen gjemmer seg under noen røtter, så de fikk jeg ikke til og ta bilder av. Det får komme etterhvert.

Har jo rene julaften her hver dag, nesten!
Men nå er det stopp med innkjøp av fisk på en stund! Tror jeg...



Bilde 1. Green laser på tilvenning.
Bilde 2. L134 på tilvenning.
Bilde 3. L134 og Grenmalle henger på glasset.
Gratulerer så mye med fantastisk flotte fisker! Begge disse står høyt på ønskelista mi også ;D

Og det nederste bildet var skikkelig arti
Cory egg
Helt utrolig. Bare ett døgn etter jeg mottok Green Laserene fra Johanna og Pål, så har de lekt og jeg har til nå plukket ca 80 egg.
Var ikke helt forberedt på lek så raskt så dette var utrolig morsomt!

Kvelden har blitt tilbrakt på en pinnestol foran 120 literen så jeg kunne se hvor eggene ble klistret og ta de etterhvert.
Er kjempespent på hvor mange av disse eggene som er befruktet...


Bilder: Egg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap