Lisa-S sin fiskegalskap. (side 6)

Bilde 1. Green laser i lek.
Bilde 2. Klistre egg på planter.
Bilde 3. Hunne med egg, - og beilere.
Takk Sissimor.
Det var utrolig morsomt og få de i lek så raskt ja!

Særlig siden jeg i et annet kar har 16 Triller som bare ikke vil leke..
Dette var jo en meget hyggelig overraskelse på en søndag Du er sikkert i himmelen enda? Spennende dager du har i møte nå! Artig Ser planten fra meg også kom til nytte, hehe.

Hvordan oppbevarer du eggene nå? Og hvor har du tenkt å klekke de?
Hehe, ja det var utrolig morsomt å få lek på de så raskt!
Planten fra deg flyter i en stor klase på overflaten, så det skulle ikke forundre meg om det enda er noen egg inne i klasen..

Jeg var jo totalt uforberedt på dette, så eggene ble plukket opp i en flytenede fødeboks, der er de ennå, men jeg har lagt en luftestein oppi der. Utover det, så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre..

Jeg har bestilt meg en Easy breeding box fra UK, men tviler på at den kommer frem tidsnok til eggene klekker..

Ser det er en 4-5 egg som begynner og bli hvite, så de må jeg nok plukke snart så de ikke infiserer de andre eggene.

Hvordan gjorde du det med dine coryegg Anna?
Er det en slik fødeboks med sprekker på sida som yngelen kan komme seg ut av?

I såfall ville jeg latt yngelen klekke uten å flytte eggene en andre gang. Men da bør kanskje fødeboksen være i en beholder uten annen fisk slik at du får kontroll på foringa. Men det kunne jo kanskje gått fint å ha dem sammen med foreldrene også?

Jeg har eggene(adolfoiene er så flinke å legge eggene på moseballene) fortløpende over i det lille karet jeg har på kjøkkenbenken hvis du husker. Her forer jeg med mikroorm og diskusgranulat 1-2 ganger om dagen og bytter vann to ganger i uka. Fluval 2 + som driver det.

Hvilket for har du til dem? De skal vel være enklere å fore opp enn mine, så kanskje de ikke er avhengig av levendefor? Usikker der.. Hvis du trenger mer mikroorm så bare rop ut! Har tre kulturer stående, du kan omså få en hel beholder med mikroorm hvis du trenger

Dette blir spennende å følge med på!
Ja, det er en slik en. Må vel flytte den over i noe før de klekker..
Har lurt litt på om jeg skal gå til innkjøp av et par plastbeholdere og la de gå i den første tia, før jeg flytter de over til foreldrene. Burde kanskje gjøre en liten innsats med de for å holde de i live siden det er første kullet.

Tar gjerne imot mikoorm hos deg.
Har en beholder stående, men det er lite futt i den.

Av fôr så har jeg ellers "TetraMin baby" for yngel under 1 cm og JBL "Novo Tom Artemia" for yngel.


Har til nå plukket 12 hvite egg, og jeg er fremdeles usikker på to-tre egg om de er dårlige eller ikke, men resten har fått fin gyllen farge og er helt klart befruktede egg!!

Wow! Det igjen betyr at om alt går bra så vil jeg få mitt første Green Laser kull så stort som over 60 yngel.. :-O

- Jeg fikk to av bildene mine som ble tatt mens de lekte godkjent i basen, og det er jo så artig!!

Legger de inn her (en gang til) bare for å skryte! Hehe

Så artig med bilder i basen, gratulerer!

Ja dette blir veldig spennende, ikke forventingspress herfra i det hele tatt, hehe.
Takk for det Anna.

Hehe.. Nei nei, jeg føler jo ingen press i det hele tatt på og måtte lykkes med dette kullet.. :P

Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av to stk plastkar på 5-6 liter til å ha til yngelen de første kritiske ukene, og etter de er over den kneika, - hvis de klarer den, så får de flytte over til foreldrene.
Hehe, det er bra.

Tror du gjør lurt i å kjøpe plastkar til dem. Siden du sier du skal kjøpe to regner jeg med du skal gå for varianten med 100 % vannbytte hver dag?

Dette får du til

Går å teller på knappene om jeg skal flytte over mine største adolfoi-yngel til foreldre-karet. Men er så redd for at det skal skje noe med dem der. Og hvis det skulle skje noe så tror jeg ikke jeg kunne tilgitt meg selv.. Men på den andre side så spør jeg meg hva som skulle kunne gå galt og det har jeg ingen gode svar på. Kanskje bortsett fra foringa. Men nå tar jo de største dødt for så det skulle ikke by på problem.. Men er fortsatt i tvil.. Hmm.. Det er kanskje det med å miste oversikten i større kar som er hovedproblemet mitt. Er jo vant med å se dem hver gang jeg forer og se at de har det bra og jeg kvier meg nok til å ikke kune følge med på den måten lengre.. Ikke lett dette..
Ja, jeg tenker vannbytte morgen og kveld vil øke sjansen for å få avlet opp flest mulig yngel.

Ville tro at hvis yngelen er begynt å ta dødt fôr, så er det ganske trygt og flytte de over til foreldrene.
Men det er det jo bare du som kan bestemme om du skal ta sjansen eller ikke.

Ser for meg at jeg må ha vannbytte to ganger om dagen i ca 8 uker, så det igjen betyr at jeg feirer by-påske i år igjen.. :p
Jaja, bedre og være hjemme i påsken enn i sommerferien.

Anna, du fikk med deg at jeg gjerne vil ha microorm hos deg?
Kan komme innom og hente når yngelen evt klekker, og jeg vet at jeg faktisk har bruk for det. hehe
Huffda, ingen påskeferie nei.. Det har jeg ikke tenkt på selv en gang at det må hensyntaes når man plukker egg. Hva gjør man ikke for de søte små

Ja, fikk med meg at du vil ha mer mikroorm, den står og venter på grønne små som skal klekkes
Ja, jeg ville nok ikke plukket eggene hvis sommerferien sto for døren..

Nå skal jeg kaste meg rundt og dra ut og kjøpe inn plastkar til eggene/yngelen.
At jeg ikke har oppdaget denne tråden før? Er jo gøy å følge med på hva som skjer i akvariene til mine medakvarister i Tromsø

Grattis med egglegging, håper du får dem til!

Hvordan fikk du tak i Green Laser?
Rutta89
At jeg ikke har oppdaget denne tråden før? Er jo gøy å følge med på hva som skjer i akvariene til mine medakvarister i Tromsø :) Grattis med egglegging, håper du får dem til! :) Hvordan fikk du tak i Green Laser?


Takk for det Rutta.
Alltid hyggelig og få tilbakemelding på at noen følger med, eller bare har vært innom tråden!

Jeg var så utrolig heldig at jeg fikk kjøpt leksgruppen til Joanna og Pål, og Pål tok de med seg på flyet da han var her opp i Tromsø i helgen.
Fredag var de i hus, og Lørdag lekte de!

Jeg håper også at jeg får de til, men de virker ivrige nok på og ville leke, så får jeg det ikke til denne gangen så skal jeg ikke gi opp iallefall.
Superfiskene mine!!
De leker i dag igjen disse nyyydelige coryene mine.
- hadde nok holdt på en stund da jeg oppdaget de, for jeg har til nå, på litt over en time plukket over 90 egg, og er fullstendig kommet ut av tellinga! hehe


Legger ved et bilde hvor man tydelig kan se forskjellen mellom hvite ferske egg lagt i dag, og gyldne befrukta egg lagt på Lørdag.
Har til nå plukket 22 hvite ubefruktede egg og et lodden muggent egg. Ikke så aller verst stort antall synes jeg. Håper på at det ikke skal dukke opp flere dårlige egg.

Jeg har ikke hverken Methylene blått eller mose for å forhindre mugg, så jeg forsøker meg på at eikeblader skal ha noe av den samme antibakterielle virkningen, og har en 4-5 blader liggende i vannet som eggene er i.

Har gjort klar en tank til eggene med vann fra foreldretanken med kun ett eikeblad i, og tanken er at eggene skal over i den tanken før de klekker.
Jeg har lest meg frem til at eggene kan klekke fra 4-8 dag, så da må jeg vel overføre de senest i morgen formiddag som blir dag 4 fra de første eggene blir lagt..

Ser jeg får et lite "pusle" problem med 100% vannbytte sålenge den ene plasboksen er opptatt med uklekkede egg..
Må vel kanskje bare overføre yngelen til en bolle el noe lignende mens jeg rengjør boksen de går i, og så sette de tilbake til samme boks.

Bilde: Slik ser boksene jeg kjøpte ut. Eikeløvene har farget vannet ganske gult.
Eggene er nå i den boksen med grått lokk, og skal før de klekker over i den med blått lokk. Har merket vannstanden med sprittusj, så de ikke skal få høydeforskjeller ved vannbytter og bytting av tank.
Som typisk er ,så begynte klekkingen i dag, på 3 dagen siden de ble lagt. :-0

Heldigvis så oppdaget jeg det da kun èn yngel var klekket, så jeg var kjapp og fikk eggene og den ene yngelen over i boksen som var gjort klar til dem.

Bruker pipetter til dette. Disse har jeg fått kjøpe hos vetrinæren, da apotekene ikke hadde disse inne da jeg var og spurte.

Byttet vann i den andre boksen, og venter nå på at tempraturen skal bli lik med boksen de er i nå så jeg kan overføre yngelen etterhvert som de klekker..

Snille, snille Anna U kom med en posjon med microorm til meg, så jeg har en klar når de skal begynne og få levendemat. Jeg håper de vil klare seg greit på dette inntil Artemiaeggene jeg har bestilt kommer.

Bilde: små rumpetroll.. )
Vel, til nå har jeg plukket 48 små yngel etter de grønne.

Til denne jobben har jeg måtte ta i bruk en lommelykt og pipette.. Ganske så pirkete arbeide, men like gøy hver gang jeg finner et nytt sprellende rumpetroll i klekkeboksen!

Har funnet en liten stakkar med bøyd hale, så han har jeg vel ikke større håp for desverre..



Bilde 1. Små Green Laser.
Bilde 2. den lille med bøyd hale, rett ovenfor eikebladet.
Bilde 3. Hovedredskapet mitt for tia.
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap