Lisa-S sin fiskegalskap. (side 8)

Skikkelig stilig bilde av kloreka! Artig at han har fått så knallrøde klør. Mine ser også ut til å ha røde klør for tida. Får ikke tatt bilde av dem nå for det er seriøst jungel oppi der. Ser ingenting Fine bilder av Malawiene også!

Laseryngelen spiser og vokser sier du? Hvordan står det til med peckoltiaene?
Hehe, det er ikke så ofte jeg ser noe til klorekene her heller, og ihvertfall ikke utenom fôringen, så det at han var fremme og poserte til meg i går var spesielt morsomt.

Green Laseryngelen lever enda alle sammen, og iløpet av gårdagen kom jeg opp i 121 yngel. Det er nå bare 11 egg som ikke har klekket, og jeg håper de skal klekke iløpet av dagen så jeg får det litt enklere under vannbyttingen.

Edit: funnet en død yngel, og 9 av de resterende eggene var blitt hvite og lodne iløpet av natten. Kun to igjen som enda kan klekke..

Pectoliaene har det veldig bra, synes de vokser fint.
Ser jeg har en tendens til og overfore i det karet fordi jeg er litt redd de ikke får nok mat, så jeg plages litt med proteinhinne i det karet.
Løsningen ble og sette en slangebit på sirkulasjonspumpa og lede strømmen opp mot overflaten, det hjalp veldig og hinna forsvant nesten umiddelbart. Ulempen er at så har jeg sildringen av vann og høre på.. :p

[External Image]
Liten søt Leopardfrosk pleco

[External Image]
Kjeder oss litt når mor bare styrer med fisk.. :P
Dagens bilde av Green Laser yngelen.
Skyen til høyre og trådene på bunnen er microorm som jeg akkurat her hatt i boksen til de.
[External Image]
Lisa-S
Takk for det. :) Han er morsom og skifter stadig farge på klørne sine.. Ikke lenge siden han hadde grønnlige klør. :p


Å så feil jeg har tatt.. Fant i dag denne karen i ene enden av karet. [External Image]

Så jeg har helt klart en med kraftig røde klør, og en med disse blågrønne klørne.
- flott kar han òg synes jeg da.
Yngelen vokser bra, og i dag da jeg ga de microorm, kunne jeg helt klart se de suste rundt og forsynte seg av maten. [External Image]
I dag leker Green Laser gjengen igjen!!!!
Denne gangen blir jeg ikke og plukke eggene, men lar de være sammens med foreldrene i karet så får jeg se hvor mange som vokser opp av de.

Jeg synes jeg har nok yngel og holde styr på i yngelboksene i øyeblikket.
Blir spennende og se hvor mange småttiser som vil dukke opp sammens med foreldrene etterhvert.

Ellers så har jeg bestemt meg for å selge unna all Malawi jeg har. Etter et halvt år med miksing og styr for å gi de rette vannverdier, er jeg kommet frem til at jeg trives best med fisk som kan gå i springvann eller vann med lavere ph. Mye enklere og holde fisk i nøytralt eller bløtt vann, enn hardt vann.
Er litt trist og selge unna disse nyskjerrige og morsomme fiskene, men interessen min har helt klart skiftet siden jeg fikk de.
Så du har bestemt deg for å selge Malawiene ja. Hva er planen for karet de går i når du har tømt det for fisk?

Veldig bra at laserne leker igjen! Skjønner godt at du lar eggene være....
Jeg tror jeg setter grenmallene over dit, og Green Laser ungdommene etterhvert.. Kanskje..
Må tenke litt på det en stund.

Ja, denne gangen får eggene lov til og være der de blir lagt. [External Image]
Eggene "slenges" nærmest rundt i karet nå. Her er et egg lagt på ei rot. :P
[External Image]
Eldste yngelen er nå en uke gammel.
Oi oi, jeg ser for meg 100 halvvoksne green laser i 475 literen! Hehe, det er jo en drøm i seg selv.

Jeg såg 4 adolfoiyngel samtidig i foreldrekaret nå. Og så har jeg 5-7 små adolfoi i 28 literen og ukjent antall i 20 literen. Så cory-oppdrett er i full gang her også
Veldig bra Anna.
Kanskje vi "bytter" ungfiskgrupper om ikke så lenge, hehe

Har "bare" 375 liter, men ja, det kunne vært litt av et syn!
375 liter selvfølgelig. Bare meg som blingset litt!

Ser du har fått det ene bildet av kloreka i basen. Jeg mener det er feil at disse vises frem som M. pilimanus. Da søstra mi kjøpte disse hos Dahls dyrerike sa Thor Dahl selv at dette var en ubeskrevet art(skal ikke si dette 100 % sikkert siden jeg ikke var der selv). Jeg har hele tiden hatt forståelsen av at denne reka hører til en større gruppe med ubeskrevede arter av Macrobrachium-slekta. Det KAN selvfølgelig hende at dette er M. Pilimanus, men det er jeg langt fra sikker på. Dermed har jeg ikke sendt inn bilder til profilen, men sendt en forespørsel om å opprette den som ny art i basen her på AF, men det er jo selvfølgelig vanskelig hvis den ikke er beskrevet. Og dette er det altså vanskelig å vite. Rett skal være rett og jeg ville bedt om å få fjernet bildet. Når det er sagt så er jeg på nippet til å ringe til Dahls Dyrerike selv for å prøve å finne ut mer om denne reka. Kanskje jeg gjør det i morgen! I såfall kommer jeg til å si ifra når jeg har gjort det!
Du får si ifra, så skal jeg evt be om å få bildet fjernet..
Jeg sendte inn to bilder faktisk.

Har og fått bilder av mine Yellow tail inn på profilen til Acei, selvom det er White tail som er navngitt der, så er artene så like at det ikke blir laget ny profil til de.
Husker ikke i farta navnet på han som fortalte meg han hadde søkt om å få laget egen profil til Yellow tail, men fått avslag fordi de er så like..
I dag kom Easy breedeing boksen jeg hadde bestilt, for en genial liten sak!!!

Puslet den sammen og startet for å se hvordan dette så ut, og jeg må si jeg er imponert.
Ble et øyeblikk bekymret for at vannstanden så ut til og være mye høyere enn i boksen yngelen går i nå, men etter å ha målt fant jeg ut at det faktisk bare var 1/2 cm forskjell og det løste jeg med å legge i ca så mye sand i bunnen på breeding boksen.

Nå venter jeg bare på og få tempraturen lik i boksene, så skal yngelen få flytte over på sandbunn.

Ser at yngelen etterhvert kan få det trangt, så jeg må nok bestille meg enda en breeding boks så de kan deles opp i to grupper om litt.
[External Image]
Så bra dette såg ut! Jeg vil gjerne se hvordan den ser ut fra andre siden. Får du til det med kameraet eller?

Må det være glasskant å henge boksen på eller går det med ramme på karet du henger den på? Det ser ikke ut som den henger på rammekar på dette bildet.

Ang. det med vannstand så tror jeg ikke det er noe problem å øke denne så lenge det ikke skjer mens yngelen er der økningen skjer. Altså, vannstanden økes før yngelen kommer i boksen og yngelen får svømme fra toppen og ned selv. Da tror jeg ikke det skal være et problem.
Det må ikke være glasskant på karet for å henge boksen. Det er ramme rundt toppen av karet mitt, og den er 2 cm bred. er enda en ca 3-4 mm å gå på før det ville blitt vanskelig å henge boksen.

Jeg har nå perfekt vannstand iallefall, så behøver ikke bekymre meg før yngelen skal over i et akvarium på hvordan jeg skal løse det problemet. - kanskje jeg har lest meg til en løsning innen den tid.

Vanskelig å ta bildet av boksens bakside slik den henger nå, men det var en illustrasjon på eska den kom i.
Slik ser det ut:
[External Image]
Endelig fikk jeg startet med klekkingen av Artemia.
Eggene kom i posten i går, men så måtte jeg jo "snekre" sammen en sak for å klekke de i. Resultatet er ikke det peneste i verden, men tror den vil gjøre nytten likevel.
Valgte og forsøke meg på og klekke på badet, fordi der er det ganske varmt uansett for slamkryperen sin del.


[External Image]
[External Image]

Steinene i bunnen av den nederste flasken er kun for å sikre stabiliteten.
Wow, skal du klekke artemia også! Det har jeg aldri turt å prøve meg på. Spennende og veldig nyttig!

Nå har jeg fått et svar fra Thor Dahl. Han bekrefter det jeg trodde om at det er uvisst hvilken art dette er. De har aldri satt noe artsnavn når de har solgt rekene. Han gav meg lokasjon og det var jo artig å ha. Han sier at det godt kan hende at det er M. pilimanus, men det kan like godt hende at det ikke er det. Personlig synes jeg disse to har visse ulikheter. M. pilimanus er også oppgitt til å bli større enn våre blir.

Anna U.
Wow, skal du klekke artemia også! Det har jeg aldri turt å prøve meg på. Spennende og veldig nyttig!


Er ikke så veldig komplisert å klekke Artemia da.
- Hvis man gjør det rett vel og merke... Jeg var vel ikke så heldig med første forsøk da jeg hadde satt luftpumpen på en kontakt på badet som var koblet til lyset, så da jeg la meg i går slo jeg av lyset av gammel vane.. :P
Regner med at 7 timer uten sirkulasjon har nok ødelagt de eggene.. hehe
Setter igang en ny ladning i dag, så får vi se om jeg er flinkere denne gangen. =)

De skjønne grønne leker i dag igjen!!
Her om dagen da de lekte og jeg valgte og ikke plukke ut eggene, så ble de spist ganske raskt, antageligvis av de som ikke deltok i leken, så det ser ut som om jeg må plukke egg for å få yngel..
Men for nå, så venter jeg med å plukke egg inntil de ynglene jeg har nå er blitt store nok til å flytte i et akvarium, og har begynt å ta dødt fôr.

Ny Artemialadning står og putrer på badet, så om jeg er heldigere denne gangen så vil yngelen få Artemia for første gang i morgen. =)


Forresten Anna, hvilken lokasjon på rekene fikk du?
Bilder av dagens nylagte egg.
På røret til Breeding boxen
[External Image]
På planter rundtomkring
[External Image]
Mulig eggtyv?? - nei, de er vel for små...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap