Lisa-S sin fiskegalskap. (side 9)

Bilde av en dame på leting etter passende plass og klistre eggene hun holder, med to beilere på slep. [External Image]

Fôringstid til yngelen.
[External Image]
Så flotte bilder de to siste der! Kjenner jeg får et lite sug i magen ved synet av all den yngelen! Så fantastisk herlig det må være å drette så mange på en gang!

Jeg fikk følgende lokasjon på Borneo-reka: Central Kalimantan nær
Palangkaraya.
Hei hvor kjøpte du Easy breedeing boksen??

Mange fine bilder
Anna U.
Så flotte bilder de to siste der! Kjenner jeg får et lite sug i magen ved synet av all den yngelen! Så fantastisk herlig det må være å drette så mange på en gang!


Spennende og skummelt på samme tid.. Er veldig bekymret for alle mine små hele tiden, så gleder meg veldig til de er over en mnd gamle, for da vil jeg kanskje føle meg tryggere på at de vil overleve.
Jeg har hatt 8 dødsfall på denne gruppen med yngel, det siste i dag, og jeg blir like lei meg hver gang. :/
Men samtidig så er vel 8 stk fra godt over 100 ikke så verst overlevelsesprosent?
Fart66
Hei hvor kjøpte du Easy breedeing boksen?? Mange fine bilder :)


Takk for ros.
Easy breeding boksen kjøpte jeg på Ebay. Det er bare og søke på Easy Breeding box.
Jeg kjøpte den av selgeren "Viovet" i England, de leverer raskt. - poster samme dag om du bestiller før halv seks (norsk tid), ellers sender de dagen etter.
Tusen takk for svaret ser utrolig kjekk ut så tror jeg skal prøve en sånn en.
Jeg er ihvertfall så fornøyd at jeg har lagt inn bestilling på enda en boks, så jeg kan dele gruppen med Cory yngel når de begynner og få dårlig med plass i den boksen jeg allerede har!
Angående eggtyver: Hos oss spiste ikke foreldrene ikke opp eggene, men jeg vet at Mona O har hatt problemer med at C. Green Laserne spiser sine egne egg. Når det er sagt, er jo egg veldig interessant for de fleste fisker. Vi har hatt klovnkillier, og jeg kan nesten garantere deg at de er en av de som forsyner seg grovt Frittsvømmede fisk som f.eks klovnkilli pleier å nappe i eggene til de revner så man bare ser "skallet" av egget hengende igjen. Ellers er egg også svært populært hos maller generelt så hvis du har grenmaller i karet forsyner de seg nok også med egg.
Joanna & Pål
Angående eggtyver: Hos oss spiste ikke foreldrene ikke opp eggene, men jeg vet at Mona O har hatt problemer med at C. Green Laserne spiser sine egne egg. Når det er sagt, er jo egg veldig interessant for de fleste fisker. Vi har hatt klovnkillier, og jeg kan nesten garantere deg at de er en av de som forsyner seg grovt ;-) Frittsvømmede fisk som f.eks klovnkilli pleier å nappe i eggene til de revner så man bare ser "skallet" av egget hengende igjen. Ellers er egg også svært populært hos maller generelt så hvis du har grenmaller i karet forsyner de seg nok også med egg.


Ja jeg tror nok at killiene er synderene her. Coryene går kun sammens med de, så det må være enten de selv eller killiene. :p
De har lagt masse egg de to siste dagene overalt i karet, og disse har fått henge i ro, så det er fullt av gyldne egg der nå.
Det blir spennende og se om noen av yngelen klarer og gjemme seg for killiene lenge nok til og vokse opp..
Mange oransje artemia mager. [External Image][External Image][External Image]
Har litt problemer med at artemiaen sprer seg rundt i hele yngelboksen pga grunn av at de tiltrekkes av lyset fra karet den henger på, men det ser da likevel ut at yngelen tar til seg mat, med unntak av to stykker som "henger" på glasset med tomme mager begge to. Er redd for at disse ikke vil overleve hvis de ikke kommer seg ned til bunnen for å spise snart.. :/



[External Image]

[External Image]
Stormen vi har hatt "leverte" ei grein på døra til meg med noen fine små kongler på.. Er dette orekongler tro?
De ser veldig gode og mette ut ja

Er orekongler ja.
Orekonglene er nå vasket og lagt ned i 375 literen som nå er omgjort fra Malawi og skal bli corykar det også!

Yngelen er nå blitt så store at de ikke kan flyttes med pipette lenger, og jeg syntes det ble så kronglete og få flyttet på de, så jeg har nå satt opp en 10 liter som en venninne ga meg for en tid tilbake siden. Her har jeg satt opp et yngelsikkert filter og en brusestein, så håper det skal gjøre at jeg ikke behøver flytte yngelen før de er blitt klare til flytting til storkaret. =)

Jeg har aldri spurt venninnen min hva hun har hatt i dette karet, og ikke vil jeg vite heller!!

Satser nå på og kun ta vannbytte to-tre ganger i uken, og at jeg ikke skal være nødt til og vaske karet ytterligere.. [External Image]
Vakker bakgrunn i lillekaret... Not!! [External Image] Ser ut som om yngelen satte pris på den ekstra plassen de fikk.
Så koselig med yngel ^^
Jeg blir bare mer og mer overbevist om at corydoras er "the way to go!"
Morsomt å få følge med på oppveksten demmers her =)
Vannsti
Så koselig med yngel ^^ Jeg blir bare mer og mer overbevist om at corydoras er "the way to go!" :D Morsomt å få følge med på oppveksten demmers her =)


Ja Cory er mine absolutte favoritter nå!
Anbefaler deg og forsøke det neste gang du går til innkjøp av fisk.
- har jo Green Laser yngler til salgs om noen måneder.. hehe
Meget mulig det blir corys etterhvert her ja! ^^
Men spørs om det ikke må bli nytt kar først... hihi
Veldig fine bilder du legger ut!
Etter Malawiene forsvant ut av storkaret, så har kuhliiålene mine vært helt sprøe!!
Vel, ikke alle, men to av de har danset på glasset hele dagen lang.. - dette gjør de hele tiden og jeg begynner og tro det har klikket fullstendig for de. :P

De bryr seg ikke om de krasjer inn i andre fisk, eller hverandre, bare svømmer rundt og rundt og rundt igjen..
Blir rett sliten av å se på de.
Hva holder de på med???

Har langsomt byttet vann fra Malawi til springvann, og alle andre fisker ser ut til og ta livet med knusende ro i karet.. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre med disse to, vente og se det an og håpe på at de roer seg etterhvert eller hva.. :/[External Image]
Danser vilt
[External Image] Tar livet med ro og bare chiller (feit SAE, jeg vet
[External Image]
Enda mere chilling..
Yngelen vokser og trives, jeg synes de virker både hardføre og fornøyde. Jeg er ikke nøyere med de enn at jeg tar vannbytte til de to-tre ganger i uken, og da med vann fra foreldrekaret, som igjen får ca 20% vannbytte to ganger i uken. Der går det bare 8 voksne Green Laser, et lite ukjent antall yngel fra egg jeg ikke har plukket samt 4 klovnekillier, så belastningen er ikke stor i det karet.
Temraturen i yngelkaret svinger endel i løpet av døgnet, og det ser ikke ut til og bry yngelen heller.

Fikk i går tatt bilde av en av yngelen som er i hovedkaret sammens med foreldrene, og den er minst like stor som yngelen i yngelkaret.
Har klart og med sikkerhet telle 5 yngel i det karet, men det er et dypt kar med mange gjemmesteder, så tipper det er det dobbelte med yngel i karet... minst!
Mett og god ser den også ut til og være. Jeg har litt microorm el artemia i det karet innimellom (ca en gang i døgnet), ellers så har jeg ingen rutiner på disse. De får ikke samme servicen som de andre, men ser ut til å klare seg meget bra likevel. [External Image]
Yngel i 120 literen
[External Image]
Yngel i 120 literen
[External Image]
Yngelen i yngelkaret
Fikk i dag oppleve en skikkelig slosskamp mellom mine Leopardfroskplecoer.. hehe
Små er de, men sloss så fillene fyker kan de visst likevel.
Slossingen varte ikke mange sekundene så da jeg endelig hadde fått frem kameraet så lå de på hver sin plass og pustet hissig..
Her havnet det jeg regner med er taperen: [External Image]
Bak innsuget på pumpa.. [External Image]
- mens vinneren ligger på rota like ved..
Så fine yngel og fine maller Vil ha! hehe. Synes nesten den yngelen i foreldrekaret såg større ut enn de i yngelkaret? Spent på når de får fargene sine!

Jeg har ikke sett noen yngel hos meg etter at jeg såg dem som nyklekte.. Lurer på om dem er der..
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap