Vann verdier i 200liters akvarium

Inaktiv bruker
No2: 0.05
No3: 40
Ph: 6.5
Kh: 4
Gh: 4
med Jbl drypp tester.

samme kar men med test strips fra Esha

No2: 0
No3: 50
Ph: 6.4 eller lavere
Kh: 3
Gh:
Inaktiv bruker
Samme kar men med test strips fra Jbl

No2: 0
No3: 100
Ph: 6.4 eller lavere
Kh: 6
Gh:
Inaktiv bruker
jeg kjører på med vannskiftet pga 1 stk corydoras døde i går.
men er ikke disse verdiene bra?
vet at test stips ikke er helt nøyaktig men var veldig forskjellig måling. ville bare se forskjellen.
er mine vannverdier helt ute å kjører eller er alt ok noe jeg bør gjøre?
det jeg har i karet står på min profil, eneste er anntallet kan være feil.
Temp i vannet: 26Grader C
Thomas Håvarstein
jeg kjører på med vannskiftet pga 1 stk corydoras døde i går. men er ikke disse verdiene bra? vet at test stips ikke er helt nøyaktig men var veldig forskjellig måling. ville bare se forskjellen. er mine vannverdier helt ute å kjører eller er alt ok noe jeg bør gjøre? det jeg har i karet står på min profil, eneste er anntallet kan være feil. Temp i vannet: 26Grader C


Jeg ville stolt mest på dråpetestene.

Vannverdiene ser bra ut de.
JBL's dråpetester skal vise ned til 0 i nitritt så vidt jeg vet, så det kan være at den lille antydningen til nitritt er grunnen til at du fikk problemer, men det er svært lavt jeg tviler på at det er problemet. Nitrat er også litt høy, rundt 25 er det jeg har lært at er ok, men du skal fortsatt mye høyere enn 40 før fisk begynner å dø på kort varsel. Høye nitratverdier vil være værst over lang tid, siden det sliter på fiskens helse og trivsel, og dermed gjør dem mer utsatt for sykdom.

Det kan jo være mange andre grunner til at fisken døde, sykdom, stress, alder, så det er litt tidlig å trekke konkulsjoner om at den døde pga. vannverdier. Hvordan var oppførselen før den døde? Spiste den normalt?
Nitritverdien du oppgir er jo helt perfekt. Men hva med NH4? Har du testet den?
elwaro
Nitritverdien du oppgir er jo helt perfekt. Men hva med NH4? Har du testet den?


0.05 er vel ikke helt perfekt, men fryktelig nært.
Inaktiv bruker
Nh4 har jeg ikke test for.
corydorasen som døde var ikke "gammel" ca 3-4cm stor
litt vanskelig å si hvordan den oppførte seg før den døde. har så mange av de så ser ikke forskjell :P
Thomas Håvarstein
Nh4 har jeg ikke test for. corydorasen som døde var ikke "gammel" ca 3-4cm stor litt vanskelig å si hvordan den oppførte seg før den døde. har så mange av de så ser ikke forskjell :P

Du bør ikke høre på de som antyder at NO2 målingen din kan være dødsårsak. Da er de på ville veier.
Før NO2 oppblomstring(bra verdier om de er lavere enn 0,2 mg/l)er NH4 oppblomstring. Den går deretter over til nitrit for deretter å gå over til nitrat. Derfor er det viktig å også ha kontroll på NH4 som er den værste gifta
Dette temaet er nå såpass mye omtalt og diskutert at jeg ikke gidder å brodere videre på temaet. Ta å les deg opp på de forskjellige trådene her inne.....og du vil finne svar.
Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap