Massedød

Jeg har et 55 l akvarium med 5 corydoras og 12 neontetra. 5 av tetraene har jeg hatt en stundt så kjøpte jeg 7 nye for ca en uke siden. Alle fiskene har sett ut til å trives. For ca 1 mnd siden flyttet jeg akvariet og da døde tre fisker like etterpå (jeg gjorde nok for mye ut av det, fikk ikke nok bakterier med meg). I allefall så gikk jeg til innkjøp av nitritt dråpetest.. Jeg har ikke testet på 2 uker og det er ca en uke siden jeg tok vannbytte.
I går tenkte jeg at jeg skulle teste igjen og bytte litt vann, men så kom noe i veien og jeg utsatte til i dag.

Da jeg kom hjem fra jobb i dag var ALLE neontetraene døde. Ingen av coryene.

Nå har jeg testet for nitritt, men slik jeg tolker prøvesvaret er nitritten på ca 0,02. (Fargekode nr to på testen) og det er vel ikke nok til å ta livet av fiskene?

Hva kan ellers være i veien med vannverdiene (for det må vel ha med det å gjøre?)?

(på en sånn strip-test er ph en 7,2, Ntrat ca 50)

Hver dag har alle fiskene vært livlige og spist og coryene har vært fremme og ikke vært bortgjemte. Slik var det også i går kveld.

Nå har eg skiftet ca 70% av vannet.

Noen som har noe lurt å komme med?

Silverine
det kan være nitritt og nitrat. selv om du har strips har jeg lest at de ikke er så nøyaktige i forhold til dråpetest. men hvis du er flint med vannbytte hver dag i en periode bør det vel gå bra uansett? tror kansje 70% er litt mye å bytte hvis du bytter hver dag, kansje 40% er bedre? men jeg er litt nybegynner selv så dette er bare hva jeg tror, og har lest. noen andre har kansje mer erfaring på dette?
Massedød
Ikke vet jeg. Jeg forstår ingenting: Corydorasene, som er alt jeg har igjen nå, oppfører seg helt annerledes enn de har gjort tidligere. Også i går var de livlige og kom frem og spiste når jeg matet dem. Nå "siger" de bare så vidt rundt, hvis de bebeger seg i det hele tatt. Tror aldri dette kan gå bra.

Jeg ser at vannet ser litt "tåkete" ut, med mange små partikler. Det var også det jeg først la merke til før jeg oppdaget de døde neontetraene. Men jeg vet ikke om dette har noen betydning.

Jeg skjønner jo at det er mye kjemi og at mye skal "stemme" i akvariet. Men at det skulle kunne forandre eg så TOTALT på ett døgn, DET forstår jeg ikke.

Jeg får jo bare vente til i morgen of foreta et nytt vannbytte, men jeg tviler på at det går bra.
Hvordan går det med fiskene i dag da?
Alle de fem coryene er i live, men ikke helt i form. Nå skiftet jeg en del vann i går kveld + i morges før jeg gikk på jobb. Tekte jeg skulle skifte litt nå igjen. Ser jo litt lysere ut.

Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap