Bunnsubstrat til maller?

Inaktiv bruker
Jeg driver og setter opp et nytt mallekarr som jeg skal ha diverse L-maller ancitrus osv. samt L134 i, foreløbig skal de gå sammen. Men, hva slags bunnsubsstrat er det beste for maller? Lurer på om jeg skal ha sand eller om jeg skal ha runde små steiner etc. Har dere noe forslag til det?
Det kommer ann på hvor de er fra. Bunnlaget er alt fra leire, sand og stein i Sør-Amerika. Jeg har hovedsaklig sand som bunnlag, med større skifer steiner som ligger tilfeldig rundt. Har også en større rot og en mindre rot som ligger øverst. Mine L-134 elsker å grave huler under skifer steiner har jeg lagt merke til.
Inaktiv bruker
Takk for svar.

Ja jeg har nå svart sand i akvariet ( som jeg nå har skjønt egentlig er knust grus ) Og jeg er glad i svart bunnsubsstrat, ihvertfall ikke helt hvitt da. Men, litt sand med skiferstein høres jo fint ut.

Mine graver ikke foreløbig, men de er små ennå, ca 6 cm, og jeg tenkte også ha noen planter i karret, men ikke noe avansert. Antagligvis bare anubias, mose, algeballer og litt annet. Ser ihvertfall ut som om de liker mørker ebunnsubsstrat bedre enn lyst, for jeg hadde lyst før og de er mindre sky etter at jeg byttet til svart.

Jeg ser på bilder av L134 at veldig mange har stein/grus som underlag, så av den grunn tenkte jeg at dette var mer riktig fo rdem. Men, jeg aner svært lite om L134 og deres naturlige habitat.

I tillegg har jeg ulike ancistusarter og et par voksne Rineloricaria Eigenmanni som jeg også gjerne skulle ha til å trives. Foreløbig skal de gå i samme karr, til alle er kjønnsmodne og det tar vel sikkert et par år... De ser ut til å trives sammen, og jeg skal altså bare flytte dem til et større karr nå.

Jeg finner ikke noe særlig informasjon om Rineloricaria Eigenmanni, så jeg lurer på om disse trenger sand. Vet du noe om det kanskje?
Inaktiv bruker
Nå så jeg forresten på bildene av ditt mallekarr og ser at du også har svart "sand" dvs knust grus. Jeg synes det er så fint med svart bunnsubstrat og har også noen runde svarte steiner i karret de går i nå. Og som sagt, fiskene ser ut til å like mørk sand bedre enn lys så det er vel kanskje en fordel?
I malletkaret der har jeg svart grus ja. Vel svart bunnsubstrat gir den fordelen ved at mallene føler seg tryggere.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap