Start av 375 liter..sopp fra mangrove rot, t5 rør og ip67.

Hei.. har en del spørsmål, men aner ikke hvor jeg skulle poste det så gjør det her
Samler alle spørsmål under ett

1. Satte opp 375 literen min på lørdag..har en mangroverot som fulgte med akvariumet.(fikk akvariumet av samboeren i bursdagsgave, kjøpt brukt ..snille gutten sjønte at frøkna lider sterkt av litersyken).

Så i dag så jeg at det var masse hvit på rota og mange hvite gele kluper rundt om på sanda. Som jeg har forstått det, er dette sopp fra rota, og den er tydligvis ikke helt død.
har lest at jeg kan gjøre det surt for den ved å legge den sammen med masse torv i vann..eller også bare la den ligge i vann i noen uker???
men siden jeg har planer om å la akvariumet stå i 5 uker før jeg har oppi fisk..kan vel like gjerne rota ligge i akvariumet?? så vil det gå over av seg selv? er det riktig? så vil sopp flekkene i sanda og på rota også forsvinne da?

tok opp rota ista og skylte den og brukte heverten til å suge opp soppen rundt om oppå sanda.

2. Det fulgte ikke med dekkglass til akvariumet(akvastabil).
men det fulgte med et heldekkende armatur(i aluminium?).

men tenkte at det ville gå greit uten dekkglass??
tenker da på kondens..nok av det..da det drypper masse fra armaturet når jeg vipper opp den ene "åpningsklaffen".

har ikke satt i lysrør enda..for di så ikke bra ut..hvitt belegg rundt kantene på dem, så tok di ut. festene var også ødelagte av fukt..sort og svidd rundt dem.

Har kjøpt løse ip67 som jeg skal skru på og skal skaffe T5 lysrør..
så da burde det gå bra uten dekkglass vel???

men..skal vel være tennere til T5 også??
eller..hvet ikke? vil ikke di bli våte, hva gjør jeg med dem?
eller er det kanskje ikke tennere til dem? som det er med T8 rør.

3. Vil aluminium armaturet begynne å "irre" pga fuktighet og kondens?
gidder da ikke å syredyppe det heller!! hihihi..
har sett at skruene på armaturet har begynt å rustne
og begynner å bli "blast på undersiden".

mye surr og rør her kanskje..men kan hende det er noen der ute som har litt tid og tålmodighet til å hjelpe meg litt på vei

Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap