Oppdrett av scalarer, og flytting av foreldre

Heisann!

Har lest masse på nett, youtube, og her om oppdrett av Scalarer.
Per idag har jeg et leksparr som har et eget karr på ca 115 Liter.

Eggene har klekket, og de ble frittsvømmende igår.
Jeg driver med kontinuelig klekking av Artemia, og det ser ut som at småtassene gaffler innpå!

Mitt spørsmål er :
Når skal jeg flytte foreldrene ut av karret og tilbake til selvskapskarret?

Slik jeg ser det, er det like mange svar på dette som det er oppdrettere.
Jeg klarer liksom ikke helt å bestemme meg når dette er lurt.....
Noen sier at det gir yngelen en bedre instingt hvis de får gå sammen sine foreldre en periode.

Problemet med at foreldrene er i karret, er jo dette med foring, plass og rengjøring.
Jeg merker at foreldrene ikke spiser så veldig mye (kun hvis de får frossen artemia)

Etter foring med levende Artemia, blir det liggenes en god del døde Artemia i bunn, og dette skal vist forurense veldig, og vannbytte er noe jeg bruker veldig mye tid på (noe jeg var klar over).
Men med foreldrene som er mer aggresiv enn en piraya på steroider, blir "støvesuging" og rengjøring av bunn/vannbytter ganske vansklig.

Jeg hadde en litt artig opplevelse igår da jeg hadde løftet av armaturet på akvariet.
Jeg ville titte ned på de små fiskene, men det resultatet av jeg fikk en flyforbanna Scalare-mamma mit i trynet!!!!!
Scalare-mammaen hoppet opp ca 15-20 cm ut av akvariet og midt i fleisen på meg!
Skal si deg at jeg skvatt! hehe

Jeg føler liksom at nå som jeg har kjøpt inn så mye utstyr, og lagt så mye tid inn i dette projektet, vil jeg fullføre dette så profft som muligt selv om jeg ser på meg som en ganske fersking.

Hva bør jeg gjøre med foreldrene?
Skal jeg flytte disse, eller skal jeg leve med at de hopper ut av tanken nesten hver gang jeg skal rengjøre?

Hilsen

Christian

Legger med et lite bilde av gjengen

bumper denne da jeg lurer på en del av spm selv
komisk med mamman som fløy opp i annsiktet ditt da har et par selv som klikker vinkel når man skal rengjøre eller sjekke noe i karet mens de har egg
Jeg er nok enda mere nybegynner enn deg, så ta dette svaret for det det er.

Har nå scalareyngel som er 10 dager gammel i en 60 liter. Forer mye med klekkede artemia. Fikk en følelse av at pappascalare hadde fått smaken på eget avkom, og valgte derfor å flytte foreldrene tilbake til hovedkaret når yngelen hadde vært frittsømmende i 2 dager. Hadde også problemer med nitritt pga. foring av foreldre. (tror jeg). Dette gjorde jeg til tross for at det blir rådet å ha de gående sammen mye lengre. Tok også 10-15 yngel sammen med foreldrene

Foreldrene reagerte med å bli fly forbanna. De jaget alt og alle i noen timer. Yngelen ble mat for neontetra. Men det roet seg fort.

I går hadde yngelen vært frittsmømmende i 10 dager, og scalarene la nye egg på samme planten
Her er de

Lykke til for både deg og meg. Kjempestilig
Det ble til at jeg flyttet foreldrene da det blir 100 ganger lettere å rengjøre.

Men det artige er at i selvskapskarret mitt har jeg 6 yngel av type "Gul Platy", og Scalarene vokter dem som hauker! Råeste jeg har sett hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap