Vannet blir bare brunt

Hei!

Har i høst vært plaget med at akvarievannet blir brunt.
Har ingen røtter oppi, bare plastikk planter og akvariegrus.

Hadde sand tidligere, men gjorde rent alt for 1 uke siden og kastet sanden og har bare grus nå (vært i bruk i mange år, så er nok ikke den som farger av).

Men nå har vannet begynt å bli brunt igjen. Forer ikke for mye.
Hva kan det være som farger vannet 1 uke etter vannbytte?
Vært sånn tidligere i høst også.
Er det det akvariet du har på profilen din? Hvis du bruker det filteret som fulgte med, så kan jeg med sikkerhet si at du burde bytte til et mye større og bedre filter enn det du har nå.
Ellers så ser jeg jo at du har veldig glupske fisk, og mange. Stor fisk driter mye, og da blir det mye dritt i akvariet, som filteret ikke klarer fange opp.

Hei!
Ja, har Europris akvariet, 60 liter.
Og det filteret som fulgte med.

Kan hende det er for lite ja. Har lagt merke til at hvis det flyter litt skit i vannet rett ved siden av filteret, så blir det ikke sugd inn likevel.
Så kan være det er den som er for dårlig.
Plussmedlem
For å sitere meg selv fra en av dine andre tråder:

Loomis
Pumpa di er nok ikke så veldig kraftig. Filtreringsevnen er derfor noe begrenset.


Loomis
Kan høres ut som om du har for mye fisk til en for liten pumpe (filter).
Nå har jeg funnet ei pumpe vi brukte tidligere. Den er både større i størrelse og mer trøkk i. Har ikke fått tid til å se hva den egenlig heter

Men, har en liten krise på gang.
Har målt PH: 5.5 ca! Er ikke det for lite?
Nitrit: 0.3 ca

Er ikke PH for lav og Nitrit litt for høy?
Hva kan jeg gjøre for å endre dette?
Butikkene er stengt og det er over 1 times kjøring til den nærmeste akvariebutikken :S

vil virkelig ikke pine de stakkars fiskene!
Man skal jo være snill med de dyrene man faktisk har skaffet seg
Ikke ta ut den pumpa du har hatt igang selv om du setter nedi den gamle. Denne har ikke nok bakteriekultur til å ta unna dritten ennå. Bytt også halvparten av alt vannet med en gang. Det bør hjelpe på nitritt.
ElisabethS
Ikke ta ut den pumpa du har hatt igang selv om du setter nedi den gamle. Denne har ikke nok bakteriekultur til å ta unna dritten ennå. Bytt også halvparten av alt vannet med en gang. Det bør hjelpe på nitritt.


Takk for svar
Har byttet halvparten av vannet.
Men den gamle pumpa bør altså stå og gå?
Ikke bare være der? :p

Den jeg har satt i nå, ser ut som denne: http://petworld.no/index.php?nr=90&case=4&id=1058&idkategori=210&kat_name=&prod_name=Tetratec 600 Filter 50-100 L&startrow=

Men kan hende den ikke er helt bra, for jeg kan ikke akkurat se at så mye skit blir sugd inn i den heller. Vet ikke helt hvorfor denne en gang ble pakket bort, kanskje fordi det var lite futt i den. (Foreldrene mine som hadde den).
Jepp, la den gå. Den gamle trenger kanskje et par uker på å kjøre seg inn.
den bør stå å gå iminst 14 dager. I tillegg ville jeg byttet endel vann hver dag. Jeg fikk nitritt og nitrat i mitt 60 liter. Byttet en bøtte hver dag. Etter en uke var deyt borte.

Øk ph
ElisabethS
Jepp, la den gå. :) Den gamle trenger kanskje et par uker på å kjøre seg inn.


Ok, da skal jeg gjøre det

Vurderer nesten å bestille ei helt ny pumpe (lei av pumper som er litt på halv 8) Og denne er jo på tilbud og midt i blinken for mitt budsjett: http://petworld.no/index.php?nr=90&case=4&id=1239&idkategori=245&kat_name=AmTop innvendig filter&prod_name=AmTop at-1000f&startrow=

Men hvordan kan jeg vite at den jeg nå har satt i, kanskje er litt dårlig?
Skal man kunne se at skiten blir dratt inn i pumpa? For det kan jeg ikke se nå..

Skulle gjerne kjøpt et ordenlig utvendig filter, men har ikke økonomi til det nå desverre.
Jeg ser heller ikke at noe blir dratt inn i pumpa. Men etterhvert kan du se det på filtermaterialet (svampen) at det begynner å legge seg slam på det. Da begynner det å bli gode bakterier. Da er der viktig å ikke rense filteret, det skal gå helt til det er synbart dårligere sirkulasjon.
Uansett om du kjøper helt ny pumpe så la fortsatt den innkjørte være i noen uker. Skulle tro du får bedre vann etterhvert.
ElisabethS
Jeg ser heller ikke at noe blir dratt inn i pumpa. Men etterhvert kan du se det på filtermaterialet (svampen) at det begynner å legge seg slam på det. Da begynner det å bli gode bakterier. Da er der viktig å ikke rense filteret, det skal gå helt til det er synbart dårligere sirkulasjon. Uansett om du kjøper helt ny pumpe så la fortsatt den innkjørte være i noen uker. Skulle tro du får bedre vann etterhvert. :)


Ok, men da kan jeg prøve på det og se hvordan det går
Takk for all hjelp!
Ville hatt pumpene til å gå ilag i 4uker før jeg evt. fjærnet den andre.
Du har altfor mange fisk i akvariet, og er nok derfor nitritt er så høy. Filteret klarer ikke rense alt.
Fremover burde du skifte 30% vann hver dag til nitritten er blitt lav nok.

Når du kjøper filter/pumpe så er det en greit tommelfingerregel som sier at du burde kjøpe et filter som skal klare et dobbelt så stort akvarium som det man har. Det er for at de fleste pumper er dårligere enn det som står på dem, og det er greit å ha ei pumpe som klarer litt for mye dritt, enn litt for lite.
Kjøp ei pumpe som er tilpasset til et 120 liters akvarium eller større.

Vil anbefale deg å vurdere å finne nye hjem til de fiskene du har som trenger større plass, eller å kjøpe et større akarium.
Takk for tips.
En del av fiskene har vi fått i gave og det er fare for skuffelse om vi gir dem bort til noen andre.
Gullfiskene skulle hatt mangedoblet størrelse, men da de ble kjøpt i uvitenhet for noen år siden, så sa de på dyrebutikken at det var såkalte slørhaler og de trengte ikke så stor plass.
Men det gjør dem jo!
laila_katrin
Takk for tips. En del av fiskene har vi fått i gave og det er fare for skuffelse om vi gir dem bort til noen andre.


DET kan du ikke bry deg noe om! Sett fiskevelferd foran personlige følelser. Du kan ikke noe for at de du fikk fiskene av ikke har peiling på hvilke forhold fiskene skal ha..
laila_katrin
vil virkelig ikke pine de stakkars fiskene! Man skal jo være snill med de dyrene man faktisk har skaffet seg :(


Da kan du jo starte med å omplassere de som ikke har stor nok plass

Selv om fisk ble kjøpt inn i gave, så er det ikke værre å si at de nå dessverre var blitt for store til akvariet ditt, og at de behøvde større plass, og at de nå har det bra i et annet akvarium.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap