Lysrør

Hei

Hvor ofte bør man skifte lysrør til akvariet, og åssen lysrør bruker dere????

Kan man bruke vanlige lysrør, feks???
Plussmedlem
Hei.

Du kan bruke vanlige lysrør. F.eks. Osram 827, som du kan kjøpe hos Clas Ohlson, Rimi osv. De er en del rimeligere enn lysrør beregnet for akvarier.
Jeg har det i et par kar. Det fungerer bra. Javamosa og andre planter vokser veldig godt.

I andre kar har jeg lysrør fra Hagen.
PowerGlo og LifeGlo.
tusen takk, hvor lenge bruker du rørene?? levetiden ut på de, eller skifter du de etter noe tid??
Plussmedlem
Det står levetid på lysrørene i linken til Hagen-rørene.
Hvis du går ut i fra 75 % av dette så vil det si at man bør bytte etter ca. 1,5 år.
Jeg har ikke noen spesiell regel for meg selv. Noen ganger så har jeg de til de begynner å blinke, eller så skifter jeg for å prøve noe nytt.

Det kan også nevnes at lysrør som ikke er beskyttet av dekkglass vil få et belegg p.g.a. avdamping, fastbrente planterester osv. Dette vil også redusere effekten.
Jeg tar i alle fall ikke sjansen på å gnukke og gni på skjøre lysrør for å vaske disse.
Hei

Åssen går det å bruke Osram 840??? vil det utgjøre noen algemessig forskjell????

Fant at jeg har en hel kartong med slike rør liggende her i garasjen....
Plussmedlem
840 gir et kaldt hvitt lys. 827 et varmere lys.
Hvis du allerde har en kartong liggende så er det bare å prøve.
Det er andre som bruker 840 i karene sine også.
Tviler på om det er noen spesiell stor "algemessig" forskjell på 827 og 840.
Tusen takk.... prøver det da.... Kom bare på disse rørene jeg har liggende, som var ei feilbestilling til noe annet her.... )
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap