Scalarer og tetra
Har en 325-liter hvor det nå bl.a går 7 scalarer, 17 svart neontetra og 8 skjørtetetra.
Står visst i profilen til skjørtetetraen at dem kan være litt ivrige finne-nappere, så jeg var litt skeptisk i å sette dem sammen med ganske store scalarer med lange flotte finner. Men dette har ikke vært noe problem i det hele tatt. De gikk også sammen i et mindre kar for litt siden, og det var heller ikke noe problem. De svarte neontetraene fungerer også veldig fint sammen med scalarene.
Jeg har også 2 vanlige neontetraer som holder seg stort sett sammen med de svarte neontetraene, men jeg vurderer å anskaffe noen flere artsfrender av disse to, og for å få litt mer farge i karet. Har blitt fortalt at disse vil stime greit sammen. Men det som jeg mulig ser som et lite problem, er at disse neontetraene jeg tenkte å kjøpe, er så veldig små. Vil de istedet for å stime, bli enkel mat for scalarene?
Scalarene har egentlig ikke vist noe interesse i å jakte på de svarte neontetraene, så jeg tror det vil gå bra. Men det er jo sikkert mye som skjer i karet når lyset er slukket
Karet er ikke så tett beplantet, men det har noe lange sverdplanter og store røtter, så det finnes noen gjemmesteder, samt inventar som det er mulig å svømme igjennom/under for tetraene.
Står visst i profilen til skjørtetetraen at dem kan være litt ivrige finne-nappere, så jeg var litt skeptisk i å sette dem sammen med ganske store scalarer med lange flotte finner. Men dette har ikke vært noe problem i det hele tatt. De gikk også sammen i et mindre kar for litt siden, og det var heller ikke noe problem. De svarte neontetraene fungerer også veldig fint sammen med scalarene.
Jeg har også 2 vanlige neontetraer som holder seg stort sett sammen med de svarte neontetraene, men jeg vurderer å anskaffe noen flere artsfrender av disse to, og for å få litt mer farge i karet. Har blitt fortalt at disse vil stime greit sammen. Men det som jeg mulig ser som et lite problem, er at disse neontetraene jeg tenkte å kjøpe, er så veldig små. Vil de istedet for å stime, bli enkel mat for scalarene?
Scalarene har egentlig ikke vist noe interesse i å jakte på de svarte neontetraene, så jeg tror det vil gå bra. Men det er jo sikkert mye som skjer i karet når lyset er slukket
Karet er ikke så tett beplantet, men det har noe lange sverdplanter og store røtter, så det finnes noen gjemmesteder, samt inventar som det er mulig å svømme igjennom/under for tetraene.
Postet 04.11.10 kl 12:23
Postet 04.11.10 kl 12:31
Hei
gjengen fra Beitstad? Isåfall er det vel de skalarene som kom herfra:P Jeg hadde de med kardinaltetra engang. Tetraene kom inn i karet ei god stund etter skalarene. De ble jaget som pokker etter at lyset var av og døde sikkert av stresset og ble fòr. Skjønte lite når det forsvant en god del tetra hver natt og skalarene ikke hadde matlyst på morgen. ville altså ikke anbefale flere tetra, men det kan gå. Bare en måte å finne ut av det på.:P
Postet 04.11.10 kl 14:10
Robertgjengen fra Beitstad?:) Isåfall er det vel de skalarene som kom herfra:P
Nei, er nok ingen fisk fra Beitstad. Disse er fått tak i her på Steinkjer. Er store og fine med svart/hvit marmorert.
Det ble så jeg kjøpte noen neontetra idag
Satte posen med fiskene opp i karet for å få samme temp på vannet. Skalarene var veldig nysgjerrige og ivrige og nappet mye i posen, så jeg ble mer og mer skeptisk. Lot posen stå oppi vannet ei god stund for å se hvordan det utartet seg. Tok etterhvert å flyttet 4-5 stk over til karet, og da ble det liv ja
Men det var ikke skalarene som lagde dette oppstyret. Det var de svarte neontetraene som jaget neontetraene rundt i karet. Dette varte i noen sekunder.....veldig morsomt å se på, men sikkert ikke så gøy for de ferske neon. Satte oppi resterende 7-8 fiskene, og disse ble også jaget i en kort øyeblikk, men det roet seg ganske raskt.
Utrolig stilig å se på de nye små fiskene søkte med en gang til den store neontetraen som var i karet fra før. Den ble liksom sjef for en hel stim med en gang
Skalarene har hittil ikke brydd seg noen ting om de nye beboerne etter at dem kom ut av posen. Håper det fortsetter slik. Er vel bare å passe på at alle sammen får mat, så kan det vel hende at alle tetraene får være i fred.......ei stund i hvert fall
Har et håp om noen av skalarene mine begynner å leke etter hvert, men da er det vel en viss fare for at det er tetraene som kommer til å bli dem som spiser noe annet enn det som jeg tilbyr dem.
Postet 04.11.10 kl 23:30
iTetraHar et håp om noen av skalarene mine begynner å leke etter hvert, ....
Egentlig så bør du ikke håpe på dette i 325 liter.
Hvis fordelingen er slik at du får 3 par så kommer det til å være en evig krig i dette karet.
Jeg har hatt to par i 350 liter. Det ble slitsomt. Måtte flytte det ene paret.
Postet 05.11.10 kl 09:23
Loomis[QUOTE=iTetra]Har et håp om noen av skalarene mine begynner å leke etter hvert, ....
Egentlig så bør du ikke håpe på dette i 325 liter.
Hvis fordelingen er slik at du får 3 par så kommer det til å være en evig krig i dette karet.
Jeg har hatt to par i 350 liter. Det ble slitsomt. Måtte flytte det ene paret.
Ja, jeg er nok nødt til å flytte på noen, evt selge unna. Men situasjonen er at ingen av skalarene viser noen spesielle tegn til verken "love" eller rivalisering mot noen av de andre. Derfor er det jo helt umulig for meg å bestemme kjønn på dem. Har sikkert vært så heldig å fått 7 damer!!!
Skulle vel egentlig ha vært et spetakkel i karet med så mange damer samlet på en så liten plass :-P .....men de er veldig harmoniske og rolige. Selv om det gikk hardt ut over de nye neontetraene mine den første natten. Måtte flytte de som var igjen til et mindre kar, slik at dem blir litt større
Postet 07.11.10 kl 23:20