Han- og hunkampfisk i en 80 liter ?

Har en 80 liter som jeg for tiden kun har planter i. Det skulle bli et plantekar men ... Har lyst på Kampfisk og lurer på om en 80 liter er stort nok til en hunn og en hann (eller må jeg ha to damer?)uten at de tar livet av hverandre ?
Det er et kar med liten sirkulasjon og en del planter inkludert flyteplanter.
Inaktiv bruker
Hei Heidi Jensen


Jeg har kun hatt en kampfisk så jeg har ikke så mye erfaring...
Men hvis du skal drive oppdrett så må du kunne skille hannene når de blir større,kjenner mange som fikk kampfisk yngel og ettervert kunne ikke skille hanne når de ble store

Jeg tror at 80 liter Ok, Kampfisk hunner kan fint være 2-3 stk uten problemer, de er ikke så aggrisive.


Lykke til
Jeg har 3 akverier til . 112L,180L og 200L .
Så jeg har mulighet til å skille de.

Men jeg lurer på om 80 liter er for lite til 3 kampfisk .. at hannen jager hunnene for mye ?
Inaktiv bruker
Men husk det kan bli mange fler enn 3 kampfisk hanner, Selsagt vil
hannen jage hunnene når han vil parre seg med de, men hvis det er 2-3 hunner så vil nok det går bra men ikke annen fisk,da vil det fort bli litt fult
hmmmm , ja jeg skjønner at det kan bli problematisk med ungene. Får vel prøve å selge de etterhvert. Men hvor store er de da de begynner å sloss ?
Det er jo ikke sikkert de begynner å yngle heller.
Inaktiv bruker
Det kan skje to ting, den ene er de får masse yngel eller at hannen liker ikke hunnene og dreper de, Det er nesten sikkert at de får yngel.


Når de begynner å sloss er når de har masse farger og når de er kjønn`s modene.
Tenker å la de gå sammen litt å se om det blir yngel. Blir det et kull med yngel vil jeg ta ut damene.

Men lønner det seg å ha 2 damer til han ?
Når blir de kjønnsmoden ?
Hvis du bare vil ha litt liv i karet, ville jeg holdt meg til kun en kampfisk-hann. Hva er poenget med hunner oppi der uansett? Kampfiskoppdrett er tidkrevende, tar mye plass og er ikke alltid like enkelt. Med kun en hann vil du være sikker på at han trives, at det ikke vil bli noe bråk og du vil likevel få en nydelig fisk i plantekaret.
Jepp, enig med deg Stine.
Har lagt litt den ideen på hylla etter å lest en atikkel skrevet om å drive oppdrett på labyrintfisk. Leste også at yngelen utvikler aggresjon bare etter 2 mnd.

Tenker det blir et fint akvarie til yngel fra annen fisk jeg har :o)
Ellers tror jeg en stim ildtetra kunne vært utrolig nydelig i et plantekar! De er små, ildrøde/oransje og gjør ikke mye ut av seg. Du kunne hatt en god stim av disse i en 80L
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap