bør kanskje ut når den blir større? - 1 stk guppy hann - 4 stk platy (en hann og tre hunner) - 1 stk kampfisk - 2 stk sølvhai (en på 12-13 cm og en på 8-9 cm) --> bør kanskje ut? - 3 stk kileflekkrasbora Om noen hadde kunnet tatt seg bryet med å opplyse en uopplyst, så hadde det vært fint."> bør kanskje ut når den blir større? - 1 stk guppy hann - 4 stk platy (en hann og tre hunner) - 1 stk kampfisk - 2 stk sølvhai (en på 12-13 cm og en på 8-9 cm) --> bør kanskje ut? - 3 stk kileflekkrasbora Om noen hadde kunnet tatt seg bryet med å opplyse en uopplyst, så hadde det vært fint.">

Ferplast cayman 80 ?

Hei

Har "plutselig" overtatt et Ferplast Cayman 80 (120L), men har i realiteten ingen greie på akvarier i det hele tatt. Har derfor vært innom en dyrebutikk og fått noen helt korte råd om foring og måling av vannverdier, sånn at jeg ikke utsetter fiskene for noe de ikke fortjener.

Men - jeg lurer egentlig på om det aktuelle akvariet er OK, eller om det bare er noe søppel. I mine øyne ser det jo faktisk veldig bra ut, men hva vet jeg. Er det noen som kan fortelle meg noe om kvaliteten?

Dersom det har noen betydning så kan jeg jo opplyse om at det er en timer som slår lyset av og på, en åpning hvor det kan monteres en formaskin, egen av/på knapp for pumpe/filter og egen varmekolbe. Pumpen/filteret er av merket Bluewave 05.

Det jeg stusser på er at jeg kanskje synes at lyset er litt sterkt, målt mot den lysstyrken jeg opplevde at dyrebutikken brukte. Men det er mulig det skal være sånn. I tillegg synes jeg pumpa/filteret er utrolig stort rent volummessig og tar mye plass i karet. Det er heller ikke så veldig sterk vanngjennomstrømning i det, men det er kanskje nok? Er det noen andre og mindre voluminøse filtere som bør benyttes? Filteret er forøvrig plassert på den lange bakveggen. Er det noe i veien for å plassere filteret på en av kortveggene/sideveggene?

I tillegg mistenker jeg det å være litt for mange fisker i karet, eventelt at noen av fiskene krever større kar. Etter mye leting inne på "Topp 100" her på siden slår jeg (litt usikkert) fast at karet inneholder følgende:

- 2 stk anticistrus oppdrettsvariant (en hann på ca 10 cm og en mindre hunn)
- 1 stk siamesisk algeeter (ca 7 cm) --> bør kanskje ut når den blir større?
- 1 stk guppy hann
- 4 stk platy (en hann og tre hunner)
- 1 stk kampfisk
- 2 stk sølvhai (en på 12-13 cm og en på 8-9 cm) --> bør kanskje ut?
- 3 stk kileflekkrasbora

Om noen hadde kunnet tatt seg bryet med å opplyse en uopplyst, så hadde det vært fint.



Er det noen som kan fortelle meg noe om kvaliteten?
- Aner ikke noe om kvaliteten på selve akvariet, men så lenge det ikke har noen skader er det helt sikkert bra nok.

Stort filter er bra, jo større jo bedre. Samme hvor det er plassert så lenge utblåset står slik at det lager litt bølger i vannflaten. Dersom du synes det tar for mye plass kan du bytte det ut med et utvendig filter.

Dersom du har tynne lysrør (T5) er disse kraftigere enn tjukke (T8) som du kanskje har sett i butikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap