Dvergguramipar kommer ikke over ens

Hei! Jeg er ganske ny innen akvarieverden, bare så dere er advart

Har hatt to dvergguramier i to uker nå. Såvidt jeg kan skjønne er det en hun (øverst) og en han (nederst) ? Det rare er at den som er bare sølvfarget (hunnen?) er borte å plukker på den med striper veldig ofte og jager den litt frem og tilbake. Hannen legger halen nedover når den "rømmer". Dette fører jo til at hannen trekker seg litt unna og holder seg litt for seg selv. Jagingen intensiveres ved foring, og jeg er litt bekymret for at den "underdanige" ikke får i seg nok mat. Ser ofte at hunnen jager så fort hun får øye på at han har funnet seg en plante å spise på el.

Har lest og lest men det virker som at i alle andre tilfeller er det hannen som er å jager på hunnen, om de ikke kommer overens? Hvis noen har tips til hva jeg kan foreta meg (annet en å skaffe større akvarie da det er under veis) hadde det vært kjempeflott =)

Med vennlig hilsen
Da er det hun som er sjefen. Det er veldig vanlig. Det stemmer nok at han ikke får i seg nok mat, og det eneste du kan gjøre da er å kjøpe flere slik at denne bølla enten slutter å jage eller får flere å jage på. Hvis ikke ender det med at han dør av sult, for han får garantert ikke i seg nok fòr.
Takk for svar.

Hvis jeg skal prøve med en til og se om det hjelper (har ikke alverdens kapasitet enda), bør jeg prøve med en han da, og kanskje finne en som er litt mere fargerik ?
Tror ikke det med farge har så mye å si, de vil nok farge mer ut etterhvert. Vil nok tro at han er litt blek pga jaginga. Er det stort kar du har dem i da?jaginga kan forekomme av at hu ikke har funnet seg helt til rette i karet ditt og. Mulig du bør skaffe et par store planter eller noe som gjør at han kan gjemme seg litt bort i. Vanskelig å gi et bra svar på hvorfor hu jager, men jeg har prøvd
Kjøpte frossen artemia i dag tidlig og fôret med, og da jeg kom tilbake til tanken 5 timer seinere var det kommet mye sterkere mønster og mer farge på hannen og de var som turtelduer, og har vært det siden Står og vifter ved siden av hverandre og "kysser" og hele pakka.. Dritmorro =)

Tanken er en 30liter, litt for liten egentlig, men det er bedring i sikte.. Fikk en smule mangelfulle opplysninger i dyrebutikken hvor jeg handlet akvariet og fisken.

Det er mye planter, relativt til størrelsen, men det begrenser seg jo med gjemmesteder i en så liten tank.
Så morsomt. Hadde vært fint om du skaffer noen flyteplanter eller noen med mange og lange blader så kanskje han begynner å lage skumrede, det høres jo ut som de har begynt å leke. Skumredene krever stille vann så de ikke blir ødelagt. Lykke til videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap