Diy sump

Driver å planlegger en selvbygd sump, men står fast på utstyrslisten. Har lest en hel del, og det er såklart en del anbefalinger, motsetninger og ting som ekskluderer hverandre.

Spørsmålet er altså, hva må inn i en sump, og hva er kjekt å ha ut over dette.

Har sett på masse sumper, selvbygde og fabrikbygde. De fabrikbygde fra for eksempel Aqua Medic benytter i stor grad bactoballer, noen selvbygde bruker store lavasteiner og filtermatter, andre bruker forskjellige kammer med filtermasse, fra grov eller knust stein til keramikkringer til endra mindre stein til finkornet masse etc. Så er det de som har slike refugium'er.

Men jeg ser ikke mange som kombinerer disse i særlig grad, og "eneste" fellesnevner er skummer og pumper.

Er det slik at de forskjellige løsningene nuller ut hverandre slik at du kun behøver en, eller bør jeg kombinere flere om jeg har plass? Kanskje lage flere vannstrømmer som fører til hver sin "filtreringsmetode". Blir det feil om vannet fra en refugium etterpå kjøres gjennom bactoballer etc?

Hva fungerer best, sett opp mot minst mulig vedlikehold?
For å få dette best mulig med en gang trenger jeg innputt fra noen som kan dette bedre enn meg.

Hvis dette bygges er det snakk om en ganske stor tank. Kan fort bli opp mot 1500l hvis jeg ikke har reknet felt feil. Er ikke firkantet.

Har en egen tråd som viser planleggingen av selve akvariet.

PS: Leste også om en som anbefalte "mørkerom" i sumpen, men fikk ikke helt tak på hva som skulle mørklegges og hvorfor?
I svarte h****** koss skroting e det som ha bestemt prisan på akvarieutstyr? Hadd egentli itj sjekka prisan før i dag. 4-5000 for et plastrør med lokk.

Må vell bygge mest mulig av utstyret sjøl :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap