"vedlikehold" av javabregne?

Hei

Er det noen der ute som har noen innspill til hvordan jeg bør pleie min Javabregne?

Jeg har en Javabregne på rot som var ganske stor. I løpet av et år har den blitt mindre og mindre. Jeg har trimmet vekk de stygge bladene etterhver, men etterveksten er slettes ikke noe å skryte av. De andre plantene i karet vokser og gror som bare det. Videre så er den en tugge med små tynne brune røtter på Javabregnen. Bør disse trimmes/lukes? Det er en skikkelig klyse . I løpet av det siste havåret har den også løsnet fra roten et par ganger. Jeg har forsøkt å feste den på igjen men det har og fjernet tråden etter noen mnd men den løsner igjen.

Tips?

Takk!
Mulig det er litt lite næring i vannet, og at de andre plantene bruker det opp før javabregnen klarer å nyttiggjøre seg dem.
Det er jo mulig. Jeg var nok litt sløv med plantenæring i sommer, men fra august har jeg hatt på flytende næring (Tropica) en gang i uken. Frem til sommerne brukte jeg Tetra sin (Plantamin?). De øvrige plantene som er plantet i substratet får i tillegg JBL kuler.

I helgen så plukket jeg opp roten og "demonterte" den ene tuggen med røtter og fordelte og festet de utover rota på nytt. Blir spennende å se fremover hva som skjer.

Dette skal jo liksom være en enkel plante!
Er det lenge siden du skiftet lys? Lys burde skiftes hvert halvår.
hvert halvår er nok oftere enn jeg bytter, men jeg satte inn 4 nye rør i karet i August. De gamle var da Ca 1 år gamle når jeg byttet dem ut.
Hvis det er rør beregnet på vannplanter så er det nok ikke dette som er problemet. Satser da på næringstilgangen. De er ikke like flinke som andre planter å ta opp næring, og blir da hengende etter. Etter at jeg sluttet med nesten det meste av planter, så har javabregnene vokst bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap