Sommerfuglciklidene har lagt egg. vanskelig?

Hatt akvariene oppe 5-6 uker nå, og det er egg og yngel over alt. Har scalarer på 1cm, 2 porsjoner paletter og nå i dag la sommerfuglene egg.
Siden jeg synes dette er det absolutt morsomste med akvariedrift vil jeg gjerne prøve å drive frem yngelen. Tror det er en ganske ny type sommerfugl. De er blå og ganske skinnende. Dyre var de også.

Leste litt på forumet her. Ser at noen har anbefalt 100-200% vannbytte hver dag + at det høres nesten umulig ut å få dette til.

Er det mye vanskeligere enn scalarer?

Har tatt steinen med eggende over i et 60 liter hvor scalaryngelen har gått til nå. Plassert steinen slik at det kommer vann/luft sirkulasjon. Så får vi se i morra hvor mange egg som er i orden. Prøvde å ta med mora over, men ho blei forvirra og begynte å spise eggene. Så ho er tilbake i selskapsakvariet.

Har jeg en sjangs? Tips, tips, tips takk

vh
Jan Arild
Det er alltid en sjangs for få opp yngel uansett fisk, det er bare hva man gjør utavdet.
Du har mye større sjangs på å få opp yngel på disse hvis de går i et eget kar med corryer som ikke spiser yngel og slik at foreldrene har noen å jage. Du skal heller ikke se bort fra at egg/yngel blir spist av foreldre de første gangene.
Og husk at yngel tåler dårlig store temp og vannverdi forandringer, det jeg pleier å gjøre når eg har yngel er å skifte ca 15% vann ofte ca hver 2 dag.
Dette ser ut til å funke hos meg
Takker

Har også pleid å skifte ca 10 liter i 60 literen hver, eller hver andre dag. Dette virker mere fornuftig.
Ser at det kun er 2 egg som har mugna gjennom natta. Er vel 100+ egg vil jeg tro.
Grattis med egg på disse da
Hvis det er de blå sommerfuglene du ha ,så har du jo vært utrolig heldig som har fått hunner og da.For disse er visst umulig få tak i butikk etter hva jeg har hørt.
Har du bilder av de?

Hvis du har mulighet til å ha en yngelsikker,innkjørt pumpe i karet da så du slipper vannbytte så ofte og dermed mer stabile vannverdier for yngelen.
Da kan du også ha litt sand og flyteplanter i karet hvor yngelen kan finne litt knask å spise på

Håper i allefall du lykkes med dette og lykke til.
Electrik blue er det vel de heter.
Har gått å vurdert disse eg og en stund og det er jo en ganske stiv pris på de, og i tilegg vanskelig å få hunner til de.
Men uansett lykke til videre med disse.
Takker

Er Electrik blue ja. Stod lenge i butikken før jeg valgte "noe jeg trodde var en hunnfisk. De har sett ut som 2 hanner i akvariet de 3 ukene jeg har hatt de, men så plutselig ble de skikkelige venner

Var litt krise i går siden jeg ikke hadde noe ledig kar. Løste det med å putte steinen med egg i en yngelkasse i akvariet som rommer 100 scalaryngel. Steinen var så stor at jeg bare fikk 1/3 nedi yngelkassa. Men eggerne er iallefall blaute sjøl om det ser ganske teit ut.

Har et yngelsikkert filter som går allerede i karet. Men jeg har kjørt BB med kun et par stein med scalareyngelen. Bør jeg ha sand i bunnen til Sommerfuglene?

Nå må jeg få tak i ei varmekolbe så jeg kan hive scalarene over i et klovnehotell som har stått og surret med ferskvann i et par uker. Problemet er å få sønnen min til å forstå at palettene hans som har egg må klare seg sjøl blant mange fiender
Sanden er egentlig for å forhindre bakteriebelegg i glasset på bunnen.
Dette kan ta knekken på yngel i en rekordfart.
Når man bruker BB-tank så bør denne rengjøres minst en gang for dagen med godt ,varmt vann.

Det ser jo ut til at det har godt bra for deg så langt ,men selv hadde jeg nok hatt sand i bunnen.
Hmm, er ikke helt med på hvordan man kan rengjøre bunnen av akvariet med varmt vann. Da må det vel tømmes hver dag?

Jeg har vært veldig ivrig mens jeg har holdt på med scalarene, men har vel bare skrapt bunnen med barberblad 1 gang i uka. Slamsuging har jeg nesten gjort hver dag.

Kanskje jeg må kjøpe litt sand også da.
Nå har jo jeg kun holdt på med BB-tank til små corydoras-yngel og da har de vært i mindre bokser(isbokser fks) og disse har blitt rengjort minst en gang for dagen med kokende vann.
Men denne metoden har man da 2 bokser så yngelen blir flyttet over i ved vannbytte/vask og den andre klar med mellomlagret vann med samme vannverdier/temperatur.
Dette blir jo vanskelig når man har de i et akvarium og derfor tanken med sand og filter.

Sommerfugler har jeg aldri drettet selv om det er håpet mitt i nærmeste fremtid

Så kommer nok til å følge med i tråden din
Man vil jo alltid ha det man ikke har. Håper jeg får til noe med coryer snart.

Har hatt et filter gående hele tiden i yngelakvariet.

Nå er planen å få over alle scalarene i "Nemohotellet" i løpet av kvelden så Sommerfuglene kan få 60 literen aleine.

Fikk likegodt kjøpt meg et lite saltvannskar med stein og fisk og alt i dag.

Blir veldig mye akvarie for tida, hvordan skal det nå gå med pokeren tro
Da var scalarene flyttet og alt er rigga etter beste evne for Sommerfuglene. Pumpen blåser litt vann mot eggene og luftstein lager bobler noen cm fra de. Plukket ut 8 egg som var blitt hvite. Slamsugd og bytta 20-30% av vannet.

Var 203 scalarer. De er et syn for øyet. Men de trenger snart mere plass, omg

Har tatt noen bilder, men er ikke sikker på hvordan jeg kan få vist de direkte i tråden. Kanskje jeg må oppdatere medlemskapet?

Nå kan jeg ta natta og hvite at jeg har gjort det jeg kan iallefall
I løpet av natta er 10 nye egg blitt hvite. Fjerna disse, skrapt glassene igjen og slamsugd. Byttet ca 20% av vannet.

Når mørket kommer sigende i kveld er det 2 døgn siden de ble lagt. Kan vel håpe på at det begynner å skje noe i morra tidlig hvis eggene er i orden.
Da var første fase gjennomført. Nesten alle eggene har sluppet taket og ligger nå og spreller på bunnen. Der skal de, i følge alt jeg har lest, tære på plommesekken og ligge å wigle i 2-4 dager.

Vil tro det er nærmer 100 yngel. Av og til er det en av de som greier å vrikke seg opp i vannmassene og drive rundt med strømmen ei stund. De er utrolig små. Måtte kikke lenge før jeg var sikker på at det var fisk.

Spennende er det iallefall

Tar en haug med bilder med datteras kamera, men har ikke sånn kortleser på pcen min. Får ta det litt pø om pø.

Totalt er det ca. 25 egg som har mugna underveis. Har gjevnlig pirka de vekk med ei nål.
Dette her blir spennende ,utrolig flott hvis du klarer å få disse til leve opp
Du er vel første her til lands i så fall?
Såpass ja. Nå fikk jeg nerver
Ja d blir spennende å høre videre! Grattis med wiglers
Et nytt døgn er gått og det står fortsatt til liv

Hadde veldig lyst til å få ut noe rusk fra karet. Hadde vett nok til å rigge en tynn slange og en gjennomsiktig bolle. Fangsten ble litt rusk og 10 wiglers. Ga raskt opp det prosjektet. Bytter vann fra toppen intill jeg greier å se de skikkelig.

Ellers så kan jeg faktisk se at det er mørke og lyse felt på de nå. Må riktignok ha riktig vinkel både på lys og øyne.

Tror jeg tar sjangsen på å oppjustere entallet til 70-80 stk.

Ellers har jeg en feeling på at alle tidsangivelser her på akvarie.no er satt litt lengre enn virkeligheten for å roe ned utålmodige sjeler. Både når det gjelder Scalarene, palettene og disse Sommerfuglene har jeg opplevd at alle perioder har gått fortere enn forventet. Jeg har mange timer med lys, kanskje det kan ha noe å si.

Har derfor hatt oppi et drypp med flytende for nå i kveld. Bare sånn i tilfelle. Klekket Artemia er hele tiden klart.

Hiver med noen bilder tatt med Iphonen av en klønete autograf. Har et par videoer av eggleggingen også, men fikk ikke til å regge på Youtube. Prøver kanskje på nytt i morra.

Hei å hå
Lite nytt å melde.... heldigvis
rein
heldiggris:D

Hehe, deilig med litt flaks av og til
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap