Hva feiler fisken?

Jeg har et 63 l. stort kar, har følgende fisk (status pr. 10.11):

1 stk Ancistrus Ancistrus sp. oppdrettvariant (ca 8cm)
3 stk Praktbotia Chromobotia macracanthus (ca 4 cm)
1 stk Dverggurami, Rubingurami Colisa lalia (ca 6cm)
3 stk Flekket pansermalle Corydoras paleatus (ca 3 cm)
2 stk Sommerfuglciklide Mikrogeophagus ramirezi (hann ca 5 cm, hun ca 3 cm)
5 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi (ca 2-3cm)
10 stk Neontetra Paracheirodon innesi (ca 2cm)
2 stk Guppy Poecilia reticulata (hvorav den ene er tydelig syk!) (ca 3-3,5cm)

Måling av vannverdier i går (09.11, Tetra Laborette dråpetester) ga følgende:

pH: 7,5
GH: 6
KH: 4,5
Nitritt: mindre enn 0,3 (laveste verdi på testen)
CO2: ca 5
Temp: ca 26 C.

Karet ble satt i gang for ca to mnd siden og vannverdiene har vært nogenlunde stabile. Skifter 2/3 -3/4 av alt vann minimum en gang i uken. Filteret er et innvendig AmTop 800 (opptil 90 l.)

HVA ER GALT?

Jo, alt startet med en guppyhann som plutselig en dag var veldig slapp. La i overflaten, pustet tungt. Ingen tegn til noe overfladiske sår/belegg/prikker. Så avmagret ut. Da han etterhvert lå mer med buken i været enn motsatt, ble han avlivet. En liten uke senere skjer det samme med en av guppyhunnene. Hun var i utgangspunktet tjukk og god, livlig og sprek. Men hun dør etter et kort sykdomsleie; først slapp, lå enten helt i overflaten eller helt på bunn, puster raskt, lang,tynn, hvit avføring, tydelig avmagret, svak "knekk" over ryggen (hengende hale), ikke spesielt sammenklistrede finner, bare tynn og svak..

I skrivende stund ser det ut til å gå samme vei med den siste guppyhunnen; fra å være sprek og fin for få dager siden, er hun nå meget slapp og tynn. Nå har jeg snart bare en hann igjen, og regner vel med at det går samme vei med han om noen få dager

Det må også sies at jeg mistet en dvergguramihunn for få dager siden. Jeg var borte i helgen og da jeg kom tilbake, var hun død. Hun ble litt jaget av hannen sin den siste uken,og jeg fant henne bak en stein (kan ha satt seg fast?) -jeg vet altså ikke om dette var en tilfeldighet, eller om det har sammenheng med guppysyken..

Ellers er de andre fiskene raske og friske, med god apetitt. Forer med JBL Color flakfor, svarte mygglarver og JBL PlecoChips (får snart Coryfôr i posten også

Noen som kan hjelpe meg? Hva feiler fisken? Selv mistenker jeg parasitter, men kan lite om det. Hva skal jeg evt medisinere med? Noe annet som er galt i mitt akvariehold? (er nybegynner..)
Trenger hjelp fort!
Er det ingen som kan hjelpe meg med dette? Nå har har jeg mistet 2 av praktbotiaene og en guppy til (samme symptomene) -og enda flere har begynt å klø seg! Begynner å bli litt desperat her nå!

Alle gode råd tas i mot med stor takk!!
Ikke så lett å vite hva som skjer alltid , karet ditt har nok litt stor belasting med tanke på størrelse og antall fisk du har i det. Men siden du ikke har utslag på nitritt så ser det jo egentlig ut til å være ok da.
Guppyer kjøpt i butikk har dessverre en tendens til å være litt "svakelige" og dermed stryker de ofte med etter en tid.
Tror med fordel du kan redusere antall liter ved vannbytte,1/3 hver uke bør være nok.
Det blir kanskje for stor forskjlell på vannverdiene med så store vannbytter hvis du da ikke justerer dette hver gang?

Kanskje ikke så stor hjelp dette da,bare en tanke fra min side.
Håper noen kan hjelpe deg bedre ,det er ganske kjipt enn å miste fisker når en ikke aner hvorfor .
Huff dette er ikke bra.

Vel det som jeg mistenker er som du selv var inne på innvoldsparasitt.
Er ikke 100% sikker men det der dette det minner mest på.

Du kan gå til innkjøp av disse 2:
ESHA EXIT og ESHA 2000
dette er fine medisiner og tar det meste.

Lykketil
Da har jeg sendt en bestilling på Esha 2000 + Exit til Aquamanias! Så får vi bare håpe at de er raske med leveringen og ikke minst, at medisinene tar knekken på f***skapen!

Slettes ikke noe artig se at fisken bare dør foran øynene på en!
Sant nok.

Ja jeg håper jeg har rett i at disse medisinene tar knekken på det som gjør fiskene dine syke og til slutt død.

Lykketil videre
Har du lest under artikler og sykdom?
Her kan du kanskje finne ut litt mer om hva som feiler fiskene dine,symtomer osv.
Litt liten vits begynne medisinere når en ikke vet hvilken sykdom det gjelder.
Esha 2000 og Exit er jo ellers milde medisiner ,så sånn sett skader de ikke.Men om de vil hjelpe er jo en helt annen sak.
Høres veldig ut som endetarmsorm slik du beskriver det. Kan lite om disse type fisker, men her er sitat fra sykdomslista:

"Smittede fisk er gjerne avmagret. Parasitten må ikke forsøkes fjernet med pinsett, da dette vil skade tarmen til fisken. I tilfeller med store mengder orm i tarmsystemet til fisken, vil fisken kunne få en knekk i ryggen etter hvert. Spesielt Guppy er utsatt for denne parasitten, men alle fisk kan rammes".

Du kan for eksempel prøve medisin mot endetarmsorm for hund og katt eller Rocky Mountain Discus
Lykke til!
Plussmedlem
B. Andresen
Vel det som jeg mistenker er som du selv var inne på innvoldsparasitt. Er ikke 100% sikker men det der dette det minner mest på. Du kan gå til innkjøp av disse 2: ESHA EXIT og ESHA 2000 dette er fine medisiner og tar det meste.

Ingen av disse tar innvollsparasitter.
Hva tar innvollsparasitter,da?
Prøv lese litt her http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
kanskje du finner ut noe
Ellers så såtr det tidligere i dette innlegget
" sitat " Du kan for eksempel prøve medisin mot endetarmsorm for hund og katt eller Rocky Mountain Discus
Sølvi Gullaksen
Prøv lese litt her http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710 kanskje du finner ut noe;) Ellers så såtr det tidligere i dette innlegget " sitat " Du kan for eksempel prøve medisin mot endetarmsorm for hund og katt eller Rocky Mountain Discus :)

Jeg har lest artikkelen flere ganger, og er enig i at endetarmsparasitter uten tvil er den mest sannsynlige årsaken til problemene. Men jeg har aldri sett noen liten rødgrå orm stikkende ut av endetarmsåpningen på fisken, så jeg er jo ikke helt sikker. Skal se om jeg får kjøpt det Rocky Mountain-foret, så kan jeg jo kanskje behandle både med det OG med Esha 2000+Exit?? Hva tror dere?

Du kan jo prøve Kusuri Wormer Pluss, det skal ta knekken på diverse parasitter/ormer, men dreper ikke filterbakteriene.
Rita Revestrek
Du kan jo prøve [URLBLOCK1], det skal ta knekken på diverse parasitter/ormer, men dreper ikke filterbakteriene.

Den så jo virkelig ut som om noen som tok knekken på det meste,ja! Har du hørt noen erfaringer fra folk som har prøvd det?
Jeg bruker det på nyinnkjøpte viltfangede fisk vi får i hus som en "av-orming", man vet jo ikke hva de har med seg fra naturens side. Vi hadde også en gruppe vf cory som pustet noe voldsomt (ingen andre tegn til sykdom), de ble friske etter en runde med denne medisinen. Det står at det kan drepe snegler... vi har bare den uønskede sneglevarianten i karene men de dør dessverre ikke ))
Rita Revestrek
Jeg bruker det på nyinnkjøpte viltfangede fisk vi får i hus som en "av-orming", man vet jo ikke hva de har med seg fra naturens side. Vi hadde også en gruppe vf cory som pustet noe voldsomt (ingen andre tegn til sykdom), de ble friske etter en runde med denne medisinen. Det står at det kan drepe snegler... vi har bare den uønskede sneglevarianten i karene men de dør dessverre ikke ;)))

Dette høres jo lovende ut! Men bestiller du det da bare fra denne siden,da? http://wormerplus.co.uk/retail_shop/index.php?productID=5

Ja, jeg har bestilt og betalt det via siden deres og det fungerer knirkefritt, kjapt levert er det også
Perfekt, altså! Da var det bestilt, så er det bare å håpe at det kommer raskt nok til at jeg slipper flere begravelser over doskåla.. :P...

Takk for hjelpen!!

Plussmedlem
Mie Gjeten
Skal se om jeg får kjøpt det Rocky Mountain-foret, så kan jeg jo kanskje behandle både med det OG med Esha 2000+Exit?? Hva tror dere?

Behandling av hvitprikk uten at fisken har hvitprikk er helt unødvendig.
Ikke bare er det å kaste medisin (penger) ut i avløpet, men også unødvendig belastning på fisken.

Sera Nematol kan du også forsøke. Det har dyrebutikken din. Kan være raskere å få tak i enn kuren fra USA eller England.
Loomis
[QUOTE=Mie Gjeten]Skal se om jeg får kjøpt det Rocky Mountain-foret, så kan jeg jo kanskje behandle både med det OG med Esha 2000+Exit?? Hva tror dere?

Behandling av hvitprikk uten at fisken har hvitprikk er helt unødvendig.
Ikke bare er det å kaste medisin (penger) ut i avløpet, men også unødvendig belastning på fisken.

Sera Nematol kan du også forsøke. Det har dyrebutikken din. Kan være raskere å få tak i enn kuren fra USA eller England.

Forstod det slik at Esha2000 og exit tok knekken på mer enn bare hvitprikk,jeg.. Men uansett; jeg har avbestilt dem nå og venter på pakken med Wormer plus som ble hastesendt (!) fra England i går. Så da får vi satse på at det ordner seg etterhvert!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap