Ønsker tilbakemelding om alternativ lystopp?

Hei.

Har en 63 liter som trenger belysning.
Ønsker ikke å betale 500 ++ for et armatur.
Kom derfor over denne:

Det er en arbeidslampe med kompktlysrør 2D.
Den skal genere lite varme og er allered ment for bruk i fuktig vær.
Det er eget strømuttak på toppen slik at man kan seriekoble flere (evt. brukes til pumpe eller kolbe i karret)

Den sorte rammen rundt er den ytterste delen av lampen. Den vil derfor kun stråle ned i karret hvis den ligger oppe på glasstoppen.

I tillegg vil jeg alltid ha en arbeidslampe hvis jeg en gang skulle trenge det.

Byggeriet har torsdagstilbud på denne til 175 kroner.

4100 kelvin og 1800 lumen.

Ideen er kanskje god, men trenger noen tilbakemeldinger fra folk med erfaring om belysning.
Eneste betenkeligheten jeg har med det er at det er lite utvalg av denne typen rør. Det som sitter i er sansynligvis i samme klasse som standardfarge lysrør hva gjelder photosyntetisk brukbart lys. Det vil si at det blir mye lys, men lite lys i de bølgelender som plantene benytter seg av. Benytter du t8 eller t5 armatur er det et hav av forskjellige lysrør til mer eller mindre overkommelige priser, men uten å legge på så veldig mange kronene i forhold til standard lysrør, kan man få rør som gir veldig mye mer av effekten sin i riktig bølgelengder.

Generelt kan man si at lys som er beregnet for at mennesker skal se, ikke er egnet til planter.. Vi liker gult lys, planter liker blått og rødt. Du får selvfølgelig plantene til å vokse med det lyset der også, men hadde du hatt like mange watt i riktig spekter, hadde plantene fått mye mer lys (=vekst), selv om strømforbruket blir det samme.


Mitt tips er å bygge en lyskasse selv med kryssfiner el. , finne noen vanlige lampesokler som er relativt tette, og kjøpe pærer a la dette:

Aquatic Nature Solar

1 eller 2 slike avhengig av hvor lyst du vil ha det, tror jeg kommer til å gi deg et mye finere akvarium samt bedre vekst for plantene.
her følger det med en gummipakning man setter mellom pæra og sokkelen så det ikke kommer vann inn den veien.

har to slike, 13w vel å merke (hadde blirr veldig mye lys i midten og lite på sidene med en 26w i midten) i en 30liter og det vokser som bare det, samt at fiskene får mye finere farger i slikt lys enn varmhvitt som er standard.
Takk for tilbakemelding. Siden jeg kunne ha bruk for en arbeidslampe kjøper jeg den alikevel og bruker den til jeg finner noe bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap