Trenger hjelp fortt fiskene dør en etter en :(

Siden Søndag har fiskene i det ene akvariet gått bort en etter en og de viser ikke noen tegn til sykdom siden de er i full aktivitet slik som vanlig helt til de plutselig bare slutter å puste å svømme å dette skjer fort, for tar bare noen få min fra de er som vanlig til de er døde

Ingen av fiskene har/viser tegn til noe kløe og de er fortsatt like glad i mat som tiligere.

Har studert fiskene som har gått bort under lupe og klarer ikke selv da å se noen parasitter osv så vi begynner å bli ganske så rådløse nå.

Siden fiskene begynte å dø ynna har vi til nå tatt delvansbytte hver dag for å se om det hjelper men virker ikke som at det hjelper noe, og vannverdiene i akvariet er helt fine.

Vi har 5 akvarium til og vi har ikke noe problemer med de så er kun dette ene akvariet vi har fått problemer med nå, så håper noen av dere andre der ute har noen forslag på hva vi kan gjøre for fiskene våre for og forhindre at enda flere dør og håper selvsagt noen av dere kan ha en teori om ikke annet om hva det kan være som fororsaker dette.

Er både eldre og yngre fisk som dør så kan ikke være paga alderdom, og vi har lest sykdomstråden men fant ikke noen der som beskrev problemene våre.

- Hvordan fisk er det?
Platy, guppy, ottoer, sverddragere, ancistrus.

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?

De eldste i 6 mnd å de andre har kommet av seg selv i dette akvariet.

- Hvilke andre fisker går den sammen med?

Har bare Platy, guppy, ottoer, sverddragere, ancistrus. og noen sandsnegler i dette akvariet.

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?

Bare yngel som er født i selve akvariet.

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
60 liters akvarium er usikker på hvilken pumpe det er men den er mer enn stor nok siden den er beregnet for et mye større akvarium.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)

Vannverdiene er helt fine, å har hatt de samme vannverdiene hele tiden i akvariet de siste 6,5 mnd, har delvans bytte en gang i uka når alt går slik det skal.

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Fiskene er som vanlig og svømmer helt fint rundt, de stormer til så snart de får for for og spise så de har ikke mistet matlysten.

legger ved noen bilder av de som nylig er plukket opp døde nå i dag, er litt dårlige bilder siden jeg bare har mobilcamera tilgjengelig nå
Hva er "helt fine" vannverdier?
Hvordan måler du de? Strips eller dråper?
elwaro
Hva er "helt fine" vannverdier? Hvordan måler du de? Strips eller dråper?

Har målt med strips hjemme, men via dråper hos naboen og på dyrebutikk, å naboen sa at verdiene var helt fine og slik de alti har vert og det samme sa dyrebutikken, har nemlig fått målt verdiene hos de ofte siden de har dråpetester.
Da forutsetter jeg at du har dråpetestet de viktigste verdiene,dvs. PH,NO2,NO3 og NH4,etter at første fisk døde og at de har riktige verdier?
Isåfall må det skyldes andre årsaker. Jeg antar at du også har kontroll på temp og at du ikke har tilsatt noen andre stoffer eller gjenstander de seneste dagene? Isåfall vil jeg anta at fiskedøden skyldes sykdom.
elwaro
Da forutsetter jeg at du har dråpetestet de viktigste verdiene,dvs. PH,NO2,NO3 og NH4,etter at første fisk døde og at de har riktige verdier? Isåfall må det skyldes andre årsaker. Jeg antar at du også har kontroll på temp og at du ikke har tilsatt noen andre stoffer eller gjenstander de seneste dagene? Isåfall vil jeg anta at fiskedøden skyldes sykdom.

Har ikke satt inn noen nye ting i akvariet nettop siden vi ville holde det så stabilt som mulig, for vet det kan bli ustabilt dersom man setter inn noe nytt, har heller ikke tilsatt vannet noe nytt, tempen er helt stabil å har kontrolert den med 3 forskjellige målere å de viser det samme alle 3.

Ja alle de viktige vannverdiene er testet etter at fiskene begynte å dø unna også, så er et stort mysterium det her, for fiskene svømmer blandt annet i strømmen til pumpen å viser ingen tegn til at de er syke eller dårlige før de plutselig bare slutter å puste å dør, hadde de vist noen tegn til at de var syke før de dør hadde man jo lettere kunne finne ut hvilken sykdom og få gjort noe med det men så enkelt skulle det ikke være nå
Marre
[QUOTE=elwaro]Da forutsetter jeg at du har dråpetestet de viktigste verdiene,dvs. PH,NO2,NO3 og NH4,etter at første fisk døde og at de har riktige verdier? Isåfall må det skyldes andre årsaker. Jeg antar at du også har kontroll på temp og at du ikke har tilsatt noen andre stoffer eller gjenstander de seneste dagene? Isåfall vil jeg anta at fiskedøden skyldes sykdom.

Har ikke satt inn noen nye ting i akvariet nettop siden vi ville holde det så stabilt som mulig, for vet det kan bli ustabilt dersom man setter inn noe nytt, har heller ikke tilsatt vannet noe nytt, tempen er helt stabil å har kontrolert den med 3 forskjellige målere å de viser det samme alle 3.

Ja alle de viktige vannverdiene er testet etter at fiskene begynte å dø unna også, så er et stort mysterium det her, for fiskene svømmer blandt annet i strømmen til pumpen å viser ingen tegn til at de er syke eller dårlige før de plutselig bare slutter å puste å dør, hadde de vist noen tegn til at de var syke før de dør hadde man jo lettere kunne finne ut hvilken sykdom og få gjort noe med det men så enkelt skulle det ikke være nå
Da anbefaler jeg deg på kort sikt 30-40% vannbytter 2-3 ganger/uke og slamsuging 1 gang/uke og redusert foring,inntil noen eksperter her inne kommer med bedre forslag.
Synes det høres ut som en eller annen smittsom sykdom eller at det på en eller annen måte har blitt tilført giftstoffer i vannet.

Jeg ville tatt de resterende fiskene ut av karet, og hatt dem i en bøtte el.l.
Akvariet ville jeg ha sterilisert og startet helt på nytt.

Deretter ville jeg ha plassert fiskene tilbake uten medfølgende vann(håve over).
Du bør ikke flytte fisk over til andre akvarier, i så fall kan du overføre smitte.

Håper du klarer å berge de fiskene du har igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap