Hvitprikk medisin.

hei. har fått hvitprikk i karet mitt. der går det ancistrus, amano reker, eple snegler å praktnotiar.
kjøpte idag waterlife sin medisin som heter protozin whitespot & fungus, men leste det at det ikke skal oppi karet hvis det er snegle, reker og "sturgeon/sterlets" (vet ikke hva det er på norsk) hva skal jeg gjøre, kan jo ikke legge sneglene og rekene i et annet kar, da jeg ikke vil at de karene skal få samme sykdommen.

kan noen vennligst gi meg noen gode råd på hva jeg skal gjøre, skal jeg bare kjøre på å krysse fingrene for at rekene å sneglene ikke går med, eller hva?

takker for gode råd.
Hei

Det som forårsaker hvitprikk er en parasitt som du har i karet i små mengder hele tiden. Når det utvikler seg til en sykdom på fisken så har det blitt for mye av driten og de har tatt overhånd. Har du fått hvitprikk er det bare å komme i gang med medisinering! Jeg ville nok tatt ut rekene og snekglene hvis Waterlife anbefaler det. Siden parasitten finnes i mindre målestokk i kar hele tiden tror jeg nok at det skulle gå bra om du flytter reker og snegler over i et annet kar. Hvis du har et karantene kar er jo det helt klart det sikreste.
hadde jeg hatt et ledig kar så hadde jeg flyttet dem over for 2 timer siden. he he. får vel bare legge de i en egen bøtte, med en liten pumpe i å legge på et lokk som jeg har til bøtta.

tusen takk for svaret
Hva med medisinfri behandling?
da jeg hadde hvitprikk i karet mitt ble jeg anbefalt å kjøre varmebehandling..
dette gjorde jeg med å bytte ca 30% av vannet, ha oppi en ekstra varmekolbe og dekke til karet så det ikke slapp inn noe lys.. vanntemp var vel oppe i 39-40 gr.. fire dager og tre vannbytter senere var prikkene borte...
fikk tipset her inne på forumet en gang
Hadde enten kjørt varmekuren, eller kjøpt Esha exit som ikke er farlig for reker eller snegler.
har kjørt med varme kuren. men den hjalp dessverre ikke. mørkla også karet helt.
planen var å kjøpe esha exit, men den hadde dem dessverre ikke i butikken. dem hadde den jeg kjøpte til 109,- som hun som jobber der har prøvd denne, og den hjalp i karet hennes. så da ble den den. kjøpte også med salt til å ha i karet.
har også fått flyttet rekene og sneglene over til noe annet.
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap