Juwelakvarier og varmekolber

Inaktiv bruker
Jeg kjøpte et Juwel akvarium med innvendig filter og varmekolbe nylig.
Det fulgte med 50 watts varmkolbe til dette karret, men den var ikke bra nok!

Temperaturen er ikke jevn og kommer ikke opp i 26 grader uten at jeg stiller opp til 29 + grader på kolben. Så jeg har satt inn en annen 200watts kolbe med overopphetningsvern i filterboksen istedenfor den medfølgende kolben. Det gjorde en stor forskjell; temperaturen er nå jevn og perfekt og samsvarer med det kolben står innstilt på..

Er det noen andre her som har opplevd det samme problemet med denne type juwel varmekolbe? Og 50 watt til 63 liter er vel i det minste laget? Jeg tenkte ikke over det når jeg kjøpte akvariet, at varmekolben var på bare 50 watt, jeg gikk nemlig ut ifra at den var på 100 watt. Men, dette er jo standard på juwelakvarier. Hvorfor leverer de akvarier med for dårlige varmekolber?

Plussmedlem
En tommelfingerregel er 1 W pr. liter.
50 W skal være tilstrekkelig til en 60 liter.

Når det gjelder innstillingen av grader på varmekolber så stoler jeg ikke på noen produsenter. Der må jeg bestandig prøve meg fram.

Hva er det du måler temperaturen med?
Det er stor forskjell på slike også. Enten du har noe pålimt glasset eller en som henger på innsiden av glasset.
Jeg har forskjellige målere. Den største forskjellen er en som viser tre(!) grader mindre enn de andre. Godt jeg dobbeltsjekket med andre før jeg varmebehandlet kampfisken...
nei godt spørsmål. kjøpte en 110Liter og der fulgte det med en 100w varmekolbe.
etter kalkulatoren her på forumet burde eg hatt en 200w kolbe i mitt kar.
Eg har juwel rekord 800.
Plussmedlem
Rune 160L
etter kalkulatoren her på forumet burde eg hatt en 200w kolbe i mitt kar.

Dette høres merkelig ut. Står akvariet ditt i en kald kjeller?
Hva har du lagt inn på romtemperatur og vanntemperatur?
Loomis
[QUOTE=Rune 160L]etter kalkulatoren her på forumet burde eg hatt en 200w kolbe i mitt kar.

Dette høres merkelig ut. Står akvariet ditt i en kald kjeller?
Hva har du lagt inn på romtemperatur og vanntemperatur?

kan vere at eg har lagt inn feil tykkelse på karet

Lokk 2mm
vegger 5mm
bunn usikker så eg skreiv 8mm

her svinger tempen litt fra 17 til 22g ca 17 om natta og rundt 22 dag.

mystisk nå fikk eg anbefalt 150w. men det er 50w meir en det som følger med

Plussmedlem
De aller fleste klarer seg med en Watt-styrke som er lavere enn antall liter.
Alle mine kar har en kolbe som er mindre enn antall liter. Hvis du skjønner hva jeg mener. (60 liter har 50W, 350 liter har 300W...)

Men jeg har kraftigere saker på lur i tilfelle jeg skulle trenge varmebehandling mot hvitprikk.
glemte og skrive ønsket temp 25 grader.
Loomis
De aller fleste klarer seg med en Watt-styrke som er lavere enn antall liter. Alle mine kar har en kolbe som er mindre enn antall liter. Hvis du skjønner hva jeg mener. (60 liter har 50W, 350 liter har 300W...) Men jeg har kraftigere saker på lur i tilfelle jeg skulle trenge varmebehandling mot hvitprikk.


ja skjønner hva du mener.

men siden du nevnte hvitprikk, har en 100w varmekolbe og en på 75w på lur hadde det blitt sterkt nok til varmebehandling?
Har også en Juwel 60 liter, samme greia med den. Må stille ca 3 grader mer på koblen enn det jeg ønsker å ha vannet. Synes imidlertid at temperaturen er sånn noenlunde jevn så det er egentlig ikke noe problem bare man er klar over det.

Wobbler
Plussmedlem
Rune 160L
men siden du nevnte hvitprikk, har en 100w varmekolbe og en på 75w på lur hadde det blitt sterkt nok til varmebehandling?

Ja, sannsynligvis (hvis de kan stilles høyt nok).
Inaktiv bruker
Ja, nå har jeg prøvd å ha den varmekolben i rekekarret i natt, 43 liter, og da jeg så på temperaturen i dag så hadde den sunket med hele 3 grader!
Altså fra jeg la meg sent i natt til jeg sto opp etter 5 h.

Og temperaturen var den samme som i rommet, 21 grader. Kolben var innstilt på 24 grader. Så det betyr at temperaturen svinger med romtemperaturen.

( jeg sjekket faktisk om kolben virket i går da jeg ble i tvil om det samt termometeret også, og alt fungerer )

I det 63 literskarret med 200watt kolbe var temperaturen den samme som når jeg la meg, nemlig 26 grader.

Når man får et fall på 3 grader så kan man jo virkelig påstå at det ikke er bra nok.

Jeg har tidligere hadde andre type kolber og opplevde det samme med en kolbe av merket Serla som liksom skal være så kjempebra. Men, de jaegerkolbene har jeg aldri opplevd slikt med.

Så om jeg stiller temperaturen OPP på kolben, risikerer jeg da ikke at det blir for varmt i karret? Det høres jo litt merkelig ut om man skal stille tempen 3 grader mer enn den viser på kolben!
Inaktiv bruker
(Sera varmekolbe mente jeg, ikke serla som jeg også opplevde svært upålitelig med temperaturfall der også )
Plussmedlem
Embla Ofelia
Så om jeg stiller temperaturen OPP på kolben, risikerer jeg da ikke at det blir for varmt i karret? Det høres jo litt merkelig ut om man skal stille tempen 3 grader mer enn den viser på kolben!

Nei, det er ikke så merkelig.
Skalaen på slike kolber er ikke nøyaktige.
Hvis du leser i bruksanvisningen til f.eks. Juwel så står det følgende:
In addition, as the temperature display of the heater only displays approximate values, we recommend that you check the water temperature by means of a thermometer at regular intervals.
Loomis
[QUOTE=Rune 160L]men siden du nevnte hvitprikk, har en 100w varmekolbe og en på 75w på lur hadde det blitt sterkt nok til varmebehandling?

Ja, sannsynligvis (hvis de kan stilles høyt nok).

den som står i karet går til 32Grader og den som eg har liggende går også til 32.
Inaktiv bruker
Loomis
En tommelfingerregel er 1 W pr. liter. 50 W skal være tilstrekkelig til en 60 liter. Når det gjelder innstillingen av grader på varmekolber så stoler jeg ikke på noen produsenter. Der må jeg bestandig prøve meg fram. Hva er det du måler temperaturen med? Det er stor forskjell på slike også. Enten du har noe pålimt glasset eller en som henger på innsiden av glasset. Jeg har forskjellige målere. Den største forskjellen er en som viser tre(!) grader mindre enn de andre. Godt jeg dobbeltsjekket med andre før jeg varmebehandlet kampfisken...


Jeg målte faktisk med 3 ulike termometere her i hele går og til jeg la meg i natt og holdt på å bli gal

Men, alle 3 viste det samme så . . de skulle være pålitelige. Har også en sånn påklistret utenpåakvariet. Den viser det samme som de man legger i vannet.

Ja, uansett, jeg stoler ikke nok på juwelkolben til å ha den i et karr med fisker i, så den har jeg nå lagt i 43 liters rekekarret. De trenger ikke så varmt vann, men jeg har tidligere opplevd rekedød da temperaturen sank med noen grader over natta, og tror ikke det kan ha vært andre årsaker til at de strøk med da. ( ca 30 reker døde da tempen sank ) og da hadde jeg en kolbe av merket Sera. De rekene hadde vært vant til en høyere temperatur på 26-27 grader og så sank det til ca 21 grader og det var tydeligvis nok til at de døde. Det er derfor jeg er litt hysterisk med å måle temperaturen nå. Vil jo ikke miste hverken fiskeller reker pga en varmekolbe!




Plussmedlem
Embla Ofelia
(Sera varmekolbe mente jeg, ikke serla ;-) som jeg også opplevde svært upålitelig med temperaturfall der også )

Fra Sera:
The scale on the wheel reflects the approximate temperature. The real exact water temperature may fluctuate by +/- 10 %.
Så hvis du hadde stilt inn temperaturen på 26 grader så kunne det være at den var stilt inn på 23,4 grader. (At temperaturen holder seg oppe på dagtid kan være p.g.a. varmen fra lysrørene.)
Inaktiv bruker
Loomis
[QUOTE=Embla Ofelia](Sera varmekolbe mente jeg, ikke serla ;-) som jeg også opplevde svært upålitelig med temperaturfall der også )

Fra Sera:
The scale on the wheel reflects the approximate temperature. The real exact water temperature may fluctuate by +/- 10 %.
Så hvis du hadde stilt inn temperaturen på 26 grader så kunne det være at den var stilt inn på 23,4 grader. (At temperaturen holder seg oppe på dagtid kan være p.g.a. varmen fra lysrørene.)

Jeg hadde bare en 11 watts lampe i det karret, men klart romtemperaturen er høyere om dagen enn om natten. Men, å synke 5-6 grader, synes jeg er litt mye. Det skjer jo ikke med jaeger 100 watts kolber feks. Aldri noe ujevn temperatur der.
Har dog aldri prøvd jaegerkolber på bare 50 watt..

Men, den sera kolben hadde jo en slik lampe som lyste når den varmet og også en scala som viste hvilken temperatur vannet var på til enhver tid. Så den virket så bra inntil jeg oppdaget at den ikke var bra
Inaktiv bruker
Men, angående varmekolber med overopphetnsingsvern, skal dette være garantert sikkert mot å oppleve at fisken blir "kokt"?

Jeg har en av dette merket:

http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=989&pageId=285


Aquarium Systems Polymer varmekolbe 200 watt

Men, 200 watt i 63 liter er kanskje for mye? Jeg håper da inderlig at det fungerer det overopphetningsvernet på denne kolben! Noen som har greie på slikt her?
Inaktiv bruker
Denne varmekolben kan ikke knuse. Den er laget av forsterket plast og det er aluminium inni for jevn varmedistribusjon. Den har innebygd overopphetningsvern som skrur av varmekolben før den blir for varm. Som for eksempel når den kommer over vannflata ved vannskifte. Termostaten er den samme sikre som i de velkjente Visi Therm varmekolbene. Temperaturen settes i grader ved å skru en pinne på toppen av kolben. Den er kalibrert til å gi riktig temperatur. Varmekolben kan stilles mellom 20 og 32 grader °C.
Inaktiv bruker
Ja det skjer fortatt; i det tredje karret der jeg prøvde juwel 50 watt kolbe så sank temperaturen med hele 5 grader i natt (!) Når den er innstilt på 29 grader kommer temperaturen opp i 23 grader. Det er hele 6 grader forskjell. Sjukt. Jaja aldri mer juwel varmekolber!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap