Trenger hjelp for å redde mine siste fisker!

Hei, håper på noen fantastiske forslag til hva jeg skal gjøre for å holde fiskene mine i live.
Jeg har lest litt om sykdommer her og lest litt på forskjellige ting om hva jeg kan gjøre for at jeg ikke skal stresse opp fiskene eller hva som kan være årsaken til at fiskene mine har dødd en etter en.

Jeg er da ikke en super ekspert når det gjelder fisker, eller hva de forskjellige fiskene heter osv. Men det skal vel ikke ha så mye å si for å holde dem i live.

Jeg hadde en del guppyer, 5 hunner. HAr nå bare 1 igjen, men er redd for at den også skal dø. De var kjempe flotte med super dine farger på halen og var store å fine. Den ene fisken fikk jeg et avkom av, klarte bare beholde én, de andre små fiskene ble spist. Etter at jeg tok utav moren, ut i akvariumme med de andre fiskene, døde moren. Den lille fisken døde etter ca 3-4 uker. Jeg hadde den oppi en sånn boks som man har fisker som skal føde i.

Etter dette døde guppyene en etter en. Tror kanskje at fiskene ble smittet av noe, når de gikk bort å spiste på den døde fisken. Uheldigivs oppdaget jeg det litt sent at fisken var død, men tok den ut så fort jeg fikk øye på den.

Men jeg har tenkt litt, hvor gamle kan guppyer bli? hvor lenge lever de? Siden de var ganske store og utvokste når jeg kjøpte dem, kan de liksom ha vært gamle?

Du kan jo begynne med å legge ut vannverdiene for oss.
Samt hvor lenge du har hatt karet, hvilket filter du har og hvordan du behandler det.

Oh hvor stort karet er.
Jeg målte Ph verdien i går, den var 8.
Karet rommer 90 liter. Og har hatt akvariummet i 1 år. Men flyttet for 2 måneder siden og tok akvariummet med.
Er ikke sikker på hvilket filter jeg har, men når jeg vasker det, passer jeg på å vaske det nøye.
Du bør absolutt skaffe deg en nitritt test og helst ammoniakk og nitrat også.. Når du vasker filteret, skal det ikke vaskes nøye. Ta litt akvarievann i ei bøtte og bare klem litt forsiktig på svampen mens den er under vann så det værste gromset løsner.. viktig å ikke skylle av /drepe alle de gode bakteriene i filteret! Ikke rens filteret om det ikke begynner å blåse dårlig.. Kverker man for mange bakterier får man en gifttopp før bakteriene får bygget seg opp igjen, og det kan godt være grunnen til at fisker dør.
-Gudrun
Jeg målte Ph verdien i går, den var 8. Karet rommer 90 liter. Og har hatt akvariummet i 1 år. Men flyttet for 2 måneder siden og tok akvariummet med. Er ikke sikker på hvilket filter jeg har, men når jeg vasker det, passer jeg på å vaske det nøye.

PH på 8 var høyt! Hva med nitrit? Er denne for høy så drepes jo fisken rimelig raskt. Og har du ikke dråpetester så anbefaler jeg deg til å "løpe og kjøpe" så du får testet skikkelig før resterende fisker dør. Du trenger iallefall dråpetester for PH, NO2,NO3 og NH4. Det er helt avgjørende at du har kontroll på disse verdiene.
Får jeg tak i det på dyrebutikk?
Okei, ja da har hvertfall jeg misforstått hvordan man vasker filteret! Tusen takk for det tipset.

Jeg har en sånn tre rot på en måte, som ei i dyrebutikken sa at va veldig godt å ha i alvariummet. Men jeg følte at vanne ble så brunt og ekkelt. Hva kan jeg gjøre for at den ikke skal legge igjen så mye ekkel groms i vannet? Jeg har prøvd å skylle den mange ganger men, føler ikke det funker.
Har du målt nitrit i vannet? Filteret skal ikke vaskes for nøye, for da forsvinner de gode filterbakteriene. Og det første som slo meg når jeg leste dette er at du har tatt knekken på filterbakteriene i flytteprossessen, enten ved å ha pumpen avskrudd for lenge ( det tar bare et par timer før bakteriene dør) eller ved å rengjøre filteret for grundig. Og så har nitrit bygget seg opp over en måneds tid, og nå er fiskene forgiftet. Søk på nitrit eller nitritforgiftning her på forumet, da finner du mye informasjon. Og råd om førstehjelp er et skikkelig vannbytte.
Når jeg flyttet, det var da jeg hadde et skikkelig vannbytte. Jeg har ett eller annet blåakti vann, som skal gjøre vannet i akvariummet til et godt "akvarie-vann". Så jeg har oppi noen dråper av det når jeg skifter vann.
Jeg flyttet ikke lenger vekk en 10 min fra det andre huset, men pumpen var nok av lengre en en time for det om:S Med tanke på at jeg vasket akvariet godt.
Testutstyr får du sikkert kjøpt i dyrebutikken din. Bare ikke la deg lure til å kjøpe strips. Kjøp dråpetester fra f.eks. Tetra eller JBL.
Men først av alt; bytt 30-40% vann og ikke rens filteret hvis det ikke er fullstendig tett. Forøvrig renses filteret som de andre har beskrevet over.
Ved at filteret ditt har vært avstengt mer enn en time er det mye som taler for at du har et nitritproblem. Altså vannskifte 30% en gang i døgnet til testen viser at du igjen har riktige verdier.
Dette er nok et nitrittproblem, ja. Ta vannbytte som det første du gjør! Det blå som du putter oppi er nok en form for aquasafe, det fjerner evt. metaller og klor, men hjelper ikke på nitritt. Her kan du lese mer om nitrittforgiftning:
Hel enig med Ingjerd. Daglig vannskift er det eneste som hjelpe.
Okei, men da vet jeg hva jeg skal gjøre i morgen, komme meg til dyrebutikken Takk for hjelpen! Dere har gjort meg klokere hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap