Skal kullet tas ut av posen (tetratec ex1200)

Heisann!

Kjøpte meg en Tetratec EX1200 idag, og skal nå sette dette opp.
Det jeg ikke forstår er kullfilteret....
Jeg har lest bruksanvisningen opp og ned, men skal jeg ta ut kullet av de nettposene?
Hvis ikke, forstår jeg heller ikke vitsen med kullet da mye av vannet vil gå utenom kullet.
Sender med bilde slik at dere kan se at begge posene faktisk ikke dekker hele flaten på filteret.

Mvh

Christian

Nei, du skal ikke ta kullet ut av posen, det skal ligge inni, ellers blir det bare søl og klin. Vannet går gjennom uansett (vet, av egenerfaring).

Når det er sagt, kullposen kan du pakke vekk til en "regnværsdag". Vi trenger ikke bruke kull til vanlig, da vi har så bra vannkvalitet i Norge. Kullet kan bare brukes en 4 ukers tid, så må det byttes ut fordi det blir mettet.

Vi bruker bare kull i et par døgn når vi skal fjerne medisinrester. derfor er det smart av deg å pakke det vekk for nå. Den dagen du blir nødt til å medisinere, kan du ta frem kullposen når medisineringen er ferdig, og la kullet ligge i 2-3 døgn før du fjerner det
Tusen tusen takk for svaret.
Men hva skal jeg erstatte denne "kassetten" med da?

Mulig jeg har sånne runde steinkuler som er til et Eheimfilter liggenes (ser ut som sånne steiner man har i plantejord)
Kan jeg bruke dette?

Plussmedlem
Kurven, eller kassetten som du kaller det, skal ikke erstattes.
Selv om du ikke legger oppi kullet så inneholder den vel en svamp.

Ja, du kan legge Ehfisubstrat i kurven.
Hvor mye har du?
Hvis du har nok til å fylle en av de andre kurvene så kan du flytte en av svampene fra denne kurven til tomrommet på den andre.

En kurv inneholder akkurat 2 liter.
Tror jeg skal ha nok.
Må bare si tusen takk igjen!

Jeg har slike filtere til mine kar. Det er riktig at du skal gjemme kullfilteret ,men du har jo ennå det sorte filteret, samt at du skal ha det hvite finfilteret i denne kasetten.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap