Sykdom, eller vannproblemer?

I mitt første kar på 200 l hadde jeg 11 c.sterbai, 6 c.aeneus, 1 c. trilienatus, 3 korallplaty og 3 L144. Det ble startet for et par måneder siden, og jeg bruker en Eheim 2224, og et innvendig filter jeg ikke husker navnet på (selger sa 400l i timen).

Tilstanden i karet er 23 gr. PH 6,8/KH 0-3/GH 4-8/NO2 1mg.l/NO3 0mg.l/ingen klor
Målt med Tetra 6-1 strips (ja jeg vet!, men har ikke råd til dråpetest før om et par uker..)

Sandbunn og 5 ulike planter - hovedsaklig Javabregne, vasspest og en jeg ikke vet hva heter. Røtter, naturstein og gammel rød takstein.

Har svært god bevegelse i overflata, men ikke egen luftstein. Lyset står på ca. 13 timer i døgnet.

Har byttet mellom 20 og 30% av vannet ukentlig, men sist drøyde jeg til nesten 2 uker. Tilsetter litt NoraqGH/TH+ og en liten dash PH+ ved vannbytter. (Springvannet er ca. ph6 uten hardhet.)

Posthornsnegler og pestsnegler trives. Har kanskje 5 av hver nå, men jeg har luket bort noen underveis.

Dette har skjedd:

Startet med 3 Platy fra butikk. Den ene døde etter et døgn. De to andre har det fremdeles fint, og i dag så jeg en parring tror jeg.(Husk jeg er begynner..)
Så fikk jeg 3 L144 to uker senere, og en av dem hadde veldig dårlige finner og var enda blekere enn de to andre. Den valgte jeg å avlive etter et døgn. De to andre ser ut til å ha det utmerket og har blitt mye mer oransje i fargen enn da jeg fikk dem.
Så fikk jeg 18 Corydoras på en gang. Alle så fine ut unntatt en som hadde oppfliset ryggfinne, og den er fremdeles i fin form selv om finnen ikke er "reparert". (Ser noe bedre ut nå) Det har dødd/jeg har valgt å avlive 3 av Sterbaiene. Jeg har ikke sett noe unormalt om kvelden, men på morgenen har de ligget halveis på siden og vært apatiske. Ikke noe rask gjellebevegelse, heller motsatt.. Det har skjedd med mange dagers mellomrom og alle andre fisker har hatt normal oppførsel underveis.

I dag så ikke c.trilineatusen frisk ut på morgenen, og jeg byttet 20% av vannet og vasket det innvendige filteret forsiktig siden vannstrømmen begynte å bli dårlig. Det førte til en viss aktivitet hos den, men nå ligger den enten på bunnen uten god balanse, og en sjelden gang jager den rundt i karet uten styring i spiraler opp og ned. Har temperert 40 liter vann om det er fornuftig med et delbytte til i dag allerede, men jeg begynner å lure på om det er sykdom og ikke vannproblemer jeg har?!

Det eneste nye som er introdusert de siste ukene er to muslingskall fra elva her. De ble vasket godt, og problemet oppstod jo før de kom i kar.
Tilfeldig bekjentskap
© U.H.
Reklame for plussmedlemskap