Kresne palettciklider?

Nå har jeg hatt tanken min og ciklidene i snart en måned. Jeg har overtatt denne av en bekjent, og han fortalte at dette paret hadde ynglet tidligere.

Jeg har vært utrolig spent på om de snart legger nye egg da hunnen er veldig fargerik og mørkerød på magen.
Jeg la ned en kokosnøtt for et par uker siden som de til stadighet er borte å sjekker ut...holder seg der litt, men viser ingen annen interesse enn det. Altså ingen egg der ennå...
I dag la jeg ned en halv terakottapotte som kanskje kunne være noe som fristet for dem (inni et hjørne med masse planter rundt for beskyttelse. De har begynt å sjekke dette ut nå..

Jeg har hørt at de er ganske lette å få i lek, jeg har ikke merket noe til det ennå...kanskje mine to bare er litt sære eller kresne???

Jeg ser hannen rister litt på kroppen før han stuper inn i den nye hulen... Det lurer jeg på hva betyr? Jeg så han gjorde det et par ganger med kokosnøtta også...

Venter i spenning på små paletter!!
Hva betyr det når begge fiskene rister forran hverandre? Har ikke sett dette før så veldig nysgjerrig!
Jeg hadde paletter en gang i tiden, og når mine gjorde det, oppdaget jeg yngel etter noen dager =) Det høres ut som lek hvertfall.
Høres definitivt ut som det er egg og yngel på vei. Kan være litt vanskelig å være sikker på om det allerede er egg i hulen for fiskene kan oppføre seg litt gåtefullt. Det er nok bare å være tålmodig, og følge godt med!

I mellomtiden kan du jo skaffe passende fôr til småttisene. Jeg har et kull palettyngel nå, og har foreløpig veldig god erfaring med avskallede artemia-egg. De skal ikke klekkes, bare ta en liten klype mellom fingrene og gni hardt under vann, så får du dem til å synke. Det er et flott syn når foreldrene loser ungeflokken gjennom akvariet på jakt etter mat!
Eller, rettere sagt. Når BÅDE hannen og hunnen driver oppvisning og rister & spiler med finnene kan du vente at det er egg og yngel på vei. Hos meg holdt de paa saann noen dager foer de begynte aa leke. Naar de begge dykker ut og inn av hulen skjer det nok saker og ting der inne, og hvis hunnen deretter holder seg mye skjult inne i hulen og bare titter litt ut, saa er sjansene gode for at hun passer egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap