Hjerte i halsen! orm!!

Idag tenkte jeg skulle ta vannbytte. Hadde akk gitt sugemallene squash så det fløt litt rester i vannet. Skrudde dermed av pumpa og begynte å studere fiskene, som vanlig. Er alltid livredd for å oppdage "noe rart".

Plutselig ser jeg noe som beveger seg sammen med "grumset", en liten tynn (ca 4mm lang, 0,5mm bred) orm "kave" i vannet, som en slange, sammen med grumset. Tenkte med en gang "HJELP!". Fikk hjerte i halsen. Klarte å fange den for å finne ut hva denne ekle, lille krabaten er. Søkte litt om sykdommer her og fant ingenting som lignet, begynnte dermed å rote litt i vannet for å se om det var fler, og ja det var det! Søkte enda en gang på nettet å fant ut at det måtte være en nematoder (såkalt planarie), leste også at disse var ufarlige for fiskene. Puh..! Dette var virkelig en lettelse, fiskene er jo barna mine!

Sto også at dette var nyttedyr med tanke på matrester på bunnen. Må si jeg heller vil ha flere snegler.
Det står også at ved mindre fòring så kan de dø ut. Men jeg kan nesten ikke gjøre det med tanke på at ålen min ikke spiser om dagen. Så jeg må ha litt liggende på bunnen til han om natten. Har tenkt til å bytte sanden til biltemasand neste helg. Så nå har jeg 2 muligheter:
* Plukke med meg flere snegler.
* Ta ut alt av vann og fisker. Koke alt som er i karret. Føne hele karret slik at krekene tørker ut. Spyle det deretter meg kokende vann. Disse "krekene" må vel dø av dette? Så har vi filteret da, vet ikke hva jeg skal gjøre med det og pumpa. Har egentlig lyst til å koke hele greia.
* Har også oppdaget at Coryene mine har gravd så uvanelig langt ned i sanden for å finne mat, spiser dem disse ormene? For da er det bare å skaffe flere Coryer
Fant denne gamle tråden. Utifra hva de sier her så spiser fiskene disse. Ellers har jeg dessverre ingen råd.
Hmm okei, så nå at tråden ikke er aktiv..fant den ved googling men den finnes kanskje ikke lenger.
Flubenol
Planaria er en vanelig problem i reker akvarium.

Det finnes en produkt som dreper de, men det dreper også snegler, det heter Flubenol
det kan også komme av overforing. fikk slike i karet mitt, roet ned foringa og ta et vannbytte etter hvert, så kan det nok gå over.
Inaktiv bruker
Neida, dette er små mark, og det er helt vanlig i alle akvarier..
Om du har fisker som spiser små mark så er det jo mindre sjanse for at de skal overleve og formere seg..
Jeg har visst sett et par slike i mitt akvarium også, det er ingenting å endevende akvariet for. Utifra det jeg har lest skal coryene spise disse, så kjøp gjerne flere coryer. Det må du gjerne gjøre uansett om det stemmer at du har 3 stk, de trives best i stim på 5 eller fler. Ta de planariene du finner med vannslangen under vannbytte og pass på at du ikke forer så mye at det ligger rester i akvariet når fiskene er ferdig med å spise. Kjøper du flere snegler vil jo disse ta seg av mer av matrestene også, så det vil bli ferre planarier.
Ja, coryer skal jeg ha fler av uansett. Men må først finne ut hvilke coryer jeg har. Tenkte jeg skulle ha en gruppe på 6, så skal bestille dem fra dyrebutikken
Leste på en nettside at planarie spiser snegler, stemmer dette? :S Jeg vil jo beholde sneglene mine som gjør en god jobb, i stede for de her!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap