Ny filter/pumpe??

Hei! Jeg kjøpte et brukt akvarie med fisker og alt tilbehør for 3 uker siden. Pumpen som er i er en Eheim av litt eldre typen tror jeg? Vet ikke nummeret på den. Et innvendig filter (med sugekopper) som har ett litt grovt avlangt filter som tres på et rør. Har sett i dyrebutikken i tønsberg at det er de samme pumpene de har i tankene sine.

Nå lurer jeg på om jeg må bytte denne pumpen. Jeg synes den flyter mye svakere enn i begynnelsen. Jeg har renset filteret (litt for mye har jeg skjønt i etterkant og sparker meg selv bak for det. Men det var mer av uvitenhet....ser ut som om det har gått greit da) Men uansett så er det ikke noe futt i den lengre!
Jeg vet ikke hvor gammel denne pumpen er i grunnen og lurer fælt på om jeg rett og slett må få tak i en ny?
I den forbindelsen vil jeg spørre hvilken jeg burde få tak i...

Jeg har en 110 liters tank med følgende fisker:

2 små Scalarer (skal byttes ut da disse blir for store for tanken etter hvert)
2 Palettciklider (han og hun)
2 Ancitrus (en Busymouth catfish og en L144)
1 Sugemalle av et eller annet slag som jeg ikke vet navn på men veldig vanlig
6 Sebrafisk
5 Glassmaller

Og er hva er best, utvendig eller innvendig filter? Skal få meg et nytt akvarium på nyåret slik at jeg kan få utvidet litt! Kanskje bruke det gamle til yngel

Da jeg er helt ny på dette så blir jeg veldig taknemlig for svar

Jeg legger ved et bilde som viser pumpa. Det var tatt før det ble byttet ut noen fisker og satt inn flere planter og div potter/kokosnøtter...
Hei

Jeg vet ikke hva slag filtermedie du har i det filteret du har i dag, men hvis det er svamp, så kan den bli tett etterhvert og da må den byttes ut. Som du tydligvis har erfart så er det lurt ikke lurt å bytte alt filtermedie og ikke alt på en gang. Enkel test; ta ut filtermediet og sjekk om det er "mer futt" da. Videre så kan impeller (den "propellen" som går rundt og pumper vannet) bli slitt. Det samme kan den akslingen som impelleren sitter på. Dette er slitedeler som du får kjøpt i butikken. begynn med å gjøre de reint og se om det hjelper.

Utvendig eller innvendig; Hvis du snakker om filtrering så er det utvendig best. De utvendige filterene har større filtervolum slik at den biologiske filtreringen blir bedre. Det blir litt slanger og styr på utsiden av karet, men klarer du å leve med det så er min soleklare anbefaling utvendig filter! Til ditt kar ville jeg sett på Eheim 2222 , eller 2224 (eller tilsvarende). Hvis du skal ha nytt og større kar ville jeg ventet til du vet hvor stort det karet blir. Et slikt filter koster litt penger så det er greit å kjøpe riktig med en gang . Det fine med Eheim er at de varer og varer og slitedeler får du kjøpt.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Hansen Lohne
Reklame for plussmedlemskap