Endetarmsorm kampfisk - har en del spørsmål

Oppdaget dessverre i dag at min ene kampfisk har endetarmsorm.

Er 100% sikker. Røde tråder som stikker ut. Trakk seg litt inn da jeg tok fisken opp i håven for å inspesere nærmere. Da fikk jeg klart se at det var små røde tråder.

Lurer på et par ting:

1. Hvordan kan jeg best mulig behandle fisken? Hvilken medisin er anbefalt?
Er Sera sin Nematol å anbefale?

2. Fisken går med reker og jegersneler. Kan disse bli smittet? Hvordan reagerer disse på medisinen fra sera?

3. Om fisken dør, hvor lenge er parasitten i vannet? Altså hvor lenge overlever parasitten uten en vert? Dersom de ikke kan gå på reker og snegler da.

4. Den har gått en liten periode i hovedakvariet mitt, der all annen fisk går. Hvor smittsomt er dette?? Bør jeg regne med å få utbrudd i det akvariet også? Det er ca 3 uker siden den gikk der, kan ikke se orm på noen av fisken der enda i alle fall.
Fant et innlegg der mona snakket om Metro Bits og Deworm Bits, og hvor man kunne bestille dette.

Dette er vel tryggerer for rekene, da jeg slipper å få det i vannet. Men er det like effektivt? Antar at jeg må behandle med dette ganske lenge, iom at det kun dreper akkurat de parasittene som er i den fisken som spiser maten. Og fisken kan jo få i seg nye parasitter igjen, iom at de lever ganske lenge utenfor verten.

Har også lest meg til at parasittene kan overleve opp til 2 mnd i sanden.

Noen som vet hvor lang tid det går fra smittet fisk får synlige ormer i gattåpningen? Tenker på det andre akvariet mitt, som mest sannsynlig dessverre også har smitten i seg.

Håper noen snille mennesker kan hjelpe meg litt
Noen som vet om parasitten går på reker?

Parasitter generellt dør jo om de ikke har hovedverter å leve på. Om reker bare er en mellomvert, så vil det altså i teorien gå an å fjerne all fisk, vente så og så lenge, i mellomtiden behandle fisk, og så når gjenværende parasitter i akvariet er døde tilsette fisk igjen.

Etter hva jeg har funnet ut så tar det min to mnd.
Så jeg har et håp om at det går an å fjerne all fisk. Sette dem i karantenekar, behandle, og la dem gå der i 2-3 mnd før jeg setter dem tilbake i rekeakvariene.

Om det går eller ikke, aner jeg ikke... Men om ingen bestemt vet at det ikke vil fungere, så er det vært å prøve mtp rekene.

Prøver å finne en løsning som gjør at jeg får bukt på parasitten uten å ta livet av mine x-antall sakurareker, whitepearlreker og biereker.. :/

Vet ikke om det er en mulighet i det hele tatt.

Håper det er ok at jeg fortsetter å poste i denne tråden, kan jo være at folk plutselig kommer på noe lurt utifra det nye jeg skriver
Tipper det er snakk om Camallanus...
Panacur (fenbendazole) skal være det beste alternativet.

Sjekk denne: http://www.petfish.net/articles/Diseases/Camallanus.php

It was fun and exhilarating to see the worms withering away within only a few hours of the first dose.
Tusen takk for glimrende link! Da fant jeg ut hvor lang tid det tar før jeg vet om det første akvariet mitt er smittet også. 6-12 uker.

Det står også at rekene responderte bra på medisinen. Lurer på om jeg skal prøve ut panacur da..

Men er det den til hund mon tro?
Usikker på om du kan bruke den som er til hund... ikke så mye informasjon å finne på akkurat det der. Har "desverre" ingen personlige erfaringer ved behandlig med Panacure/fenbendazole, så har forsåvidt ikke mye å bidra med sånn sett...

Her har du i alle fall et alternativ!
Det er nok den til hund han har brukt i artikkelen i alle fall.

Jeg leser på nettet at det er delte erfaringer ang å behandle med panacur, men jeg prøver dette før jeg prøver seras medisin. Må i alle fall gi rekene mine en sjanse.

Fra nå av skal all ny fisk i karantene kar, med deworming før de får komme oppi noe hovedkar hos meg.
skal du ha panacur må du til vetrinær og skaffe dette
Akkurat det er ikke noe problem. Søs er vet
Jeg var innom vet og skulle ha panacur til mine fisker, finn en del rare blikk fra både vet og dyrepleiere Skulle nesten filmet det, var ganske morsomt og se ansiktene deres når eg sa at det var til fisk.
Prøvde da ikke panacur på fiskene da eg snakket med forskjellige dyktige fiskefolk i div dyrebuttiker og de frarådet meg å bruke det, siden det hadde vært forskjellig hell med bruk av panacur.
De anbefalte meg å bestille Sera Nematol fra en nettbutikk siden ingen av de hadde denne inne. Alle fiskene og sneglene (damsnegle, tigersnegle og mysteriesnegle) overlevde kuren
Hehe, kan jeg tenke meg. Ikke så mange som tenker på at fisk også trenger medisin iblant.
Ja, ser at det dessverre er delte meninger ang denne. Men vil så gjerne gi rekene en sjans.

Nå skal jeg prøve dewormer-bits, og panacur. Fungerer ikke det blir den nok nematol, og så får jeg spare opp og kjøpe nye reker når jeg har råd til det, og når jeg er 100% sikker på at alle rester av medisin er vekke. Er sikkert lang over 300 sakurareker, biereker og whitepearl.. Er nesten som jeg lurer på om jeg bare skal deworme fiskene i karantenekar, og så selge dem. Dersom det stemmer at rekene ikke kan bli rammet av dette. Og så prøve fisk igjen når det har gått et år, forhåpentligvis har faenskapen dødd ut av seg selv da.. :S Men blir kanskje dumt å gamble på dette.

Er skikkelig lei meg pga dette med rekene. Fint at snegler overlever i det minste

EDIT: Når du skriver delte meninger/erfaringer. Er det noe som innebærer fiske/rekedød, eller bare at det ikke fungerer i alle tilfeller?
Både at det ikke alltid virker og at fisker har dødd. Det er vanskelig å dosere skikkelig siden det bare er snakk om mg.
Vist du har mulighet så ville eg ha prøvd å isolere fiskene og medisinere de med nematol og prøve panacur på rekene. Da har du jo mulighet for å bli kvitt parasitten i sanden også, så slipper du å vente så lenge med å sette inn fisken igjen.
Når eg snakke med de på dyrebutikken var det om fisk og panacur.
Det var lurt.

Jeg kommer nok til å prøve panacur på kampfisken med synlige parasitter. Det er vel den eneste muligheten jeg har for å se om det faktisk fungerer. Om den fungerer kan jeg flytte fisken fra det store akvariet og medisinere separat der med nematol, og medisinere resten av akvariet med panacur.

Hvis ikke blir det nematol på alt. Jeg skal ha vekk dette greiene. Trist med rekene, men jeg vil ha fisk igjen. Så får jeg ta bedre forhåndsregler fra nå av. Alle mine nye fisk skal dewormes først. Vil ikke risikere å måtte ta livet av reker enda en gang.
Hei hea, hvordan går det med behandlingen mot endetarmsorm?

Har fått dette på noen av mine fisk, og leter etter den beste behandlingen. Har du fått noen nye erfaringer om hva som virker?
Jeg avlivet fisken for en stund siden.

Den virket bedre en periode, men så plutselig i løpet av omlag 2 dager ble den veldig mye dårligere, sluttet å spise, lå på bunnen, og så fikk den soppangrep rundt munnen (selv om vannbytter var gjort jevnlig, og vannverdiene var fine). Da trakk jeg den konklusjonen at den var for dårlig til å bli bedre dessverre.

Jeg fikk bare prøvd granulat med medisin, kan vel si nå at det ikke fungerte.

Etter å ha lest med om panacur bestemte jeg meg for å ikke prøve det.

Medisinen til sera fungerer mot dette, men den tar livet av reker. Derfor prøvde jeg ikke den. Har du ikke reker, eller setter fisken fremfor rekene, så ville jeg uansett gått for seras medisin. Sera Professional Nematol.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap