Akvarie lys.

jeg skal bytte ut de gamle lysrørene i akvariet mitt, men er usikker på hva jeg skal se på og styrken osv når jeg skal kjøpe nytt. Jeg har ett 350l akvarie med to lysrør, tenkte å få satt i ett til, er usikker på om jeg skal sette inn to?

Trenger såårt råd om hvolken kelvin, wat osv jeg skal velge gjærne linker og til lysrørene.
Ser det er en stund siden du spurte om dette, men hvis du ikke har funnet ut av det så kan jeg kanskje hjelpe litt

Antall watt bestemmer lengden på lysrøret, så her må du ha samme antall watt som det du har. 18w,36w,58w er vanlige effekter. Det finnes spesialrør som er 20w og passer i 18w armaturer, men særlig mer variasjon en det vil du ikke få innenfor samme lengde. Men mål lengde på røret ditt og finn et som er like langt, så er du 100% sikker.

Det finnes T8 og T5 rør/armaturer, T8 er tykkere og T5 er tynnere (veldig forenklet), disse passer selvsagt ikke om hverandre, så viktig med samme tykkelse på røret. Forskjellige armaturer og forkoblinger for t5/t8.

Du kan enten kjøpe dyre Flora-glo el. rør i dyrebutikker, som er spesielt egnet for akvarier, men om du ønsker en budsjettløsning, så leverer philips lysrør i farge 865 (6500K), dette kaller de fullspekter dagslys, og de gir mye mer "bang for the buck" enn varmhvite standardrør. Samt finere farger på fiskene! Anbefaler disse, da de er rimelige. Du må kanskje snakke med en lampebutikk eller noe å få de til å bestille disse til deg, da de ikke føres i dagligvarebutikker/clas o/biltema, om du ikke kjenner en elektrikker da.

På pakken til lysrøret ser du ofte et effektfordelingsspekter, og der kan du lese ut (evt. med hjelp fra betjeningen) hvor mange prosent av effekten som kommer i hvile bølgelender (farger). Planter liker blått og rødt lys (som ligger til venstre og høyre på dette spekterdiagtrammet. Grønt og gult lys ligger i midten, og dette nyttegjør ikke plantene seg av. Dermed ønsker du et spekter som er høyt på hver side og dupper i midten.

Kelvin sier deg hvilken total fargetemperatur lysrøret leverer (hvilken farge lyset har for dine øyne), og egentlig ikke så mye om hvor mye lys i hvilke bølgelengder.

Vet ikke om dette er forståelig, dette med lys er veldig komplisert å forklare til noen som ikke har noe som helst bakgrunnskunnskap, men om noe er uklart eller du lurer på noe mer, er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

Lykke til hvertfall
Her ser du et sånnt spekterdiagram som du kan finne på emballasjen til lysrøret. Dette er for et 865 lysrør. Da ser du at det er en topp i blått og orangerødt spekter, og veldig lite lys i grønt spekter (som er helt ubrukelig for planter). Det er riktignok en skikkelig topp i de gule spekteret, men dette er lys som vi mennesker setter pris på, for fargegjengivelsens skyld. Har du bare blått og rødt lys (som fra led f.eks.) vil det hele se veldig mørkt ut for oss mennesker, mens det egentlig er hauger og lass av lys som plantene kan bruke til photosyntese.

Kan jo ta med at jeg bruker 1x20w flora-gro og 1x18w phillips tl-d 865 i et 85 liters akvastabil akvarie, og det er mer enn nok lys for de fleste typer planter, samt at de gir fin fargegjengivelse på fiskene. Blir litt selvlysende aktig av det flora-gro røret (røret ser rosarødt ut når det lyser).
Har kun ett lysrør i armatur, 100 ltrs. kar. trenger råd
Det er lenge siden du skrev innlegget, men jeg håper du ennå kan gi et lyst råd til mitt kar Du ser karet på profilen
Jeg prøvde å forstå det du skrev om kelvin, eller lysfarge, og skulle ønske jeg leste innlegget ditt før jeg kjøpte nytt lysrør i dag.

Du ser ut til å ha en god del innsikt i lys.. bare at du gir råd til en person med TO lysrør. Men jeg har bare plass til ETT rør i armaturet. T8 18-20W, 61cm.

Litt bakgrunnsinfo:

Det siste jeg kjøpte i dag, og som lyser opp karet vårt nå, er ett "Sylvania Aquastar T8 18W". Dyreforhandleren "lovpriste" dette røret, og lovte at dette var bedre enn Aqua Glo´n. Men jeg syntes ennå det er noe for mørkt og blått etter min smak. Det første røret jeg hadde, "Life Glo", ga mye lysere og triveligere inntrykk i karet, med en mer naturlig glans. Men da jeg ikke fikk tak i Life Glo, ble det med Aquastar istedet.
Jeg fikk inntrykk av innlegget ditt at mennesker, med vår måte å oppfatte lysfarger på, må liksom gå på kompromiss med lys-valg til akvariet, og velge noe som passer både planter, fisk og våre øyne.

Er det mulig å kombinere plantelys, fiskelys og "menneskelys" i ett rør med et enkelt-rørs-armatur? ("Alt-i-ett")

Er 865-røret du nevnte, et alternativ for mitt kar, hvis ikke Life Glo finnes ?
Eller finnes det noe annet jeg ikke har hørt om ennå..?

På bildet jeg la ved, viser spekteret til "Sylvania Aquastar", en høy topp på den blå og gule fargen, men jeg kan ikke merke det gule lyset. Forstå meg rett. Jeg er ikke for bare "warmwhite", eller for mye hvitt i det hele tatt. Men jeg synes det er en trend nå for tiden, som tilsier at de fleste favoriserer de mer blå-akige lysrørene. Det føler jeg blir noe ubalansert m.h.t. valg av lysfarge.
Håper dette gir noe mening, og at det ikke er noe galt med øynene mine, da

Lover å gi en tilbakemelding når et evnt. råd er prøvet ut.

Vennlig hilsen

Hilsen "enslig-rør" i stua
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap