Kulefisk på strand i brasil (saltvann)

Heisann

Fant dette prakteksemplaret av en kulefisk på ei strand utenfor Rio De Janerio, Brasil for en uke siden. Den låg i sanden og såg tilsynelatende nydød ut, og da er det jo skikk og bruk (som med alle ukjente fisker full i pigger eller andre ekotiske krypdyr med skrikende farger) og løfte den opp uten hansker og se på den. Ta bilder og føle seg heldig som kommer over en slik skatt

Så dagen etter var det dags og google litt og se hva jeg var borti dagen før, om det var en sensasjon eller bare en vanlig fisk i fjøra.
Det viste seg jo raskt at det var en kulefisk jeg hadde funnet og at den var over gjennomsnittlig giftig. Faktisk den giftigste fisken og det nest mest giftige dyret i hele verden. 1200 ganger mer giftig enn Cyanid og nok gift i en fisk seg til å ta livet av 100 mennesker!

Da følte eg meg veldig privligert for og sei det mildt!

Giften skal vistnok være inne i fiskens organ som eggstokker og lever, men fantes og i huden.
Så er spørsmålet, er denne fisken farlig å holde i, ta på uten hansker eller må man spise den for å ta skade?

På forhånd takk for svar
Man må spise den for å ta skade. Hvor giften befinner seg i fisken, varierer i forhold til hvilken art det er snakk om. Jeg mistenker at det er dette som er grunnen til at det er en meget lang utdannelse å lære seg å tilberede kulefisk i Japan.

Tidligere har man ment at kulefisker ikke kunne skille ut gift i det hele tatt. Men senere forskning har vist at den kan skille ut litt gift, men ikke nok til at det blir farlig. Dumper man borti koffertfisker og det som på engelsk kalles cowfish (begge typer fisk er slektninger av kulefisk), derimot, kan de skille ut gift. Om det er farlig for oss mennesker, har jeg faktisk aldri tenkt over, men de kan utrydde hele akvariet med giften sin. Dessverre er de ikke selv immun mot giften selv heller, så fisken tar samtidig livet av seg selv. I havet er det ikke noe problem, da fisken kan svømme vekk fra giften den selv skiller ut. Men i et akvarium kan den ikke det. Å få utryddet et helt saltvannsakvarium er en dyr affære, så jeg fatter ikke helt at folk vil holde koffertfisker og cowfish i akvarium.

Fisken du har avbildet tror jeg for øvrig er en burrfish av en eller annen type, uten at jeg skal si at jeg er 100 % sikker (saltvannskuler er ikke mitt sterkeste felt). Hvis man ser veldig strengt på det, er det ikke en kulefiskart, men en meget nær slektning. Men oss kulefiskgærninger regner dem som kuler likevel, siden disse også kan blåse seg opp.
Jeg sjekket ut med en biolog som er rå på identifikasjon av kulefisker. Arten er en burrfish, trolig en som heter Chilomycterus spinosus.

Nydelig liten tass forresten. Jeg har lenge ønsket meg en burrfish, men har ikke plass, og heller ikke råd til å anskaffe et stort nok saltvannsakvarium.
Hei Inger Anne og takk for meget godt svar!

Sa han vennen din noe om giften i denne fisken? Hvor den sitter etc?

Sikkert ikke alltid like enkelt og identifisere alle fisker nei, er fishbase.org som et leksikon for alle fisker ? inkludert Norske saltvannsfisker etc?

Takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap