Hjelp eheim 2226

Hei

Vet det er masse skrevet om denne pumpa, men blir ikke helt klok. Har fått med en slik pumpe til nytt/brukt akvarie jeg har fått. Hvordan setter jeg igang denne pumpa. Hvor skal innsuget sitte i akvariet og hvor skal utsuget væ're.

Har lest at jeg må fylle vann i pumpa, men hvorfor det og hvordan gjør jeg det? SKal alle slangene være fylet med vann også? Noen snakker om suging, men hva skal suges.
Hei
sikkert flere måter å gjøre dette på, men greia er at pumpa klarer ikke å pumpe noe som helst nå den gå i luft. Jeg pleier å fylle dunken med vann, sette på toppen. koble på alle slanger, sette innsuget ned i karet og så skrur jeg på pumpen og suger i utslangen. Da drar du vann fra akvariet ned i pumpen, fyller den og den begynner å pumpe av seg selv. Vips så er den i gang....

De nyere Eheim pumpene har en "primer" hvod du pumper med en litne knapp på pumpen i stede for å suge og blåse i alle reteninger

Lykke til!
tusen takk.

Det er fire "kanter " med lås på denne pumpa. Den ene er ødelagt. Har dette noe å si?
Hei

Vedr pumper generellt, så er det slik at en del pumper ikke klarer å suge luft, og derfor må fylles med væske før de "tar". dette gjelder ikke bare for pumper til denne bruken... dette har med konstruksjonen, og pumpetypen det er.

Fyll så mye vann du får i selve pumpen før di setter den sammen, og etterfyll så videre enten via pluggen på toppen, som er til dette, eller via ut/innrørene, til det er helt fullt. det er og en fordel at det ikke er luft i "inn" slangen, da du kan oppleve at pumpen suger litt, men stopper å pumpe, når den får dradd inn lufta inn i pumpa.

Noen ganger starter pumpa svært lett, mens andre ganger kan det være man må prøve noen ganger.

Jeg kjenner ikke den du nevner, men er du i tvil om ut-inn, er det jo bare å legge begge slangene i ei bøtte med vann, for så å sette igang pumpa. da vil du se vhem som er hva, om det ikke er merket oppe på pumpelokket med piler, eller ut/inn, slik det er på min AM-Top.

Vær og sikker på at evt kraner på ut/inn slangene er åpne når du starter pumpa

Dette er altså ikke et konkret svar for din pumpe, men mer generelt, da prinsippene jo er de samme.... Håper du får det til.... Sist gang jeg startet min, sleit jeg litt, og jeg fikk den igang på tredje forsøk. Andre ganger har det gått umiddelbart på første forsøk
Hei

den låsen din ville jeg fått fikset..... det kan ha noe å si om den suger luft der, men jeg ville ikke stolt på dette, med frykt for lekkasje av vann fra pumpa
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap