Lyset har gått

Jeg har et akvarium, Cayman 110PR (300l) og i går gikk lyset. Kjøpte nye lysstoffrør i dag, men det er fortsatt like mørkt. Må vi ha tennere også? Har leta oss halvt i hjel, men finner ikke ut hvor de kan sitte hen...:P
Hei

det fines armaturer med elektronisk tenner, hvor du ikke trenger skifte noe, men det finnes og armaturer med de vanlig hvite tennerene, og disse ser en oftest nokså enkelt.... som en tommelfinger-regel, kan man si at tenner bør skiftes annenhver gang du skifter rør...

Er lysrøret gåent, blir de ofte stående og blafre, eller blinke seg av og på. du vil og se lysrøret er svart innvendig, i endene avrøret, feks ca 5 cm fra endene...

er har du så prøvd å vri lysrøret en en del hver vei, med strømmen på, og de ikke da kommer, er dette en feilsøkejobb du ikke kan gjøre selv. det kan være kabelbrudd elller andre dårlige kontakter i armaturen
Jeg vil bare nevne at som tidligere vaktmester... så skifter man tenner hvergang man skifter lysstoffrør.
Det er litt kjedelig visst en defekt tenner knerter lystoffrøret til 2-300 kr
Plussmedlem
Ellen K
Jeg har et akvarium, Cayman 110PR (300l) og i går gikk lyset. Kjøpte nye lysstoffrør i dag, men det er fortsatt like mørkt. Må vi ha tennere også? Har leta oss halvt i hjel, men finner ikke ut hvor de kan sitte hen...:P


Som Vegard skriver så finnes det armaturer med elektronisk forkobling eller tenner som skal vare "evig".
Disse vil du ikke finne uten å brekke opp armaturet.
Uten å kjenne til ditt armatur så regner jeg med at det er forseglet/limfrest eller på en eller annen måte satt sammen slik at du ikke kommer til elektronikken.

Er det lenge siden du kjøpte det? Tenker reklamasjon...
Vi har nå fått lyset til å virke Mannen min dro opp bryteren for tidsinnstillinga på lyset, snudde litt på denne, og snudde litt på lysstoff-røra og brått lyste det. Så da kan det kanskje hende at det er dårlig kobling et sted...? Fortsatt ingen tennere å finne hvertfall.
Kjøpte akvariumet for 3år siden tror jeg.
Takk for alle tips og hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap