- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Flere kampfisk hanner i et akvarium?
Flere kampfisk hanner i et akvarium?
Postet 18.11.10 kl 00:24
Postet 18.11.10 kl 00:42
Postet 18.11.10 kl 00:45
Det er tydeligvis noen som har forsøkt å ha to hanner i samme akvarium tidligere. Og i følge 'spørsmål og svar' på denne siden gikk det bra i en 150 liter. Dette kan jeg ikke si om stemmer, men jeg kan tenke meg at hvis man beplanter akvariet veeeldig tett (og viktig: har et reserveakvarium stående klart i tilfelle det blir slossing + følger nøye med på hva som skjer) kan man kanskje få det til i et stort nok akvarie, hvis man har flaks med fiskenes personlighet. Noen kampfiskhanner er muligens mer fredelige enn andre, men det vet man jo ikke på forhånd.
Jeg vil ikke anbefale å prøve dette (og ville ikke ha prøvd det selv), men det kan nok gå i enkelte tilfeller.
Jeg er enig med 'cara79'; kampfiskhanner har det nok best i hvert sitt akvarium.
Jeg vil ikke anbefale å prøve dette (og ville ikke ha prøvd det selv), men det kan nok gå i enkelte tilfeller.
Jeg er enig med 'cara79'; kampfiskhanner har det nok best i hvert sitt akvarium.
Postet 18.11.10 kl 01:15
Tja, jeg har hatt flere hanner i et 60 liters kar sammen, MEN det var kullsøsken som hadde gått sammen hele livet. Det gikk fint i ca 9 måneder, da begynte jeg å se hannene yppe seg for hverandre, og vise seg for hunnene, og da turte jeg ikke ha dem i samme kar lenger. Jeg har lest om flere som har erfart det samme, at kull som vokser opp sammen ikke trenger å skilles med det første, men til slutt må vanligvis hannene skilles likevel.
Å kjøpe to voksne hanner og sette dem sammen vil jeg ikke anbefale, ut i fra det jeg har sett hos kampfisk bruker de gjerne hele karet, og om den sterkeste ikke får drept den svakeste, er det likevel stressende å jage og bli jaget. Dersom karet passer til oppdrett, kan du jo prøve å få fram et kull selv og prøve samme fremgangsmåte som meg, men vær forberedt på at du kan ende opp med å trenge 50 nye akvarier til hannene og sure hunner dersom det ikke skulle gå bra:P
Å kjøpe to voksne hanner og sette dem sammen vil jeg ikke anbefale, ut i fra det jeg har sett hos kampfisk bruker de gjerne hele karet, og om den sterkeste ikke får drept den svakeste, er det likevel stressende å jage og bli jaget. Dersom karet passer til oppdrett, kan du jo prøve å få fram et kull selv og prøve samme fremgangsmåte som meg, men vær forberedt på at du kan ende opp med å trenge 50 nye akvarier til hannene og sure hunner dersom det ikke skulle gå bra:P
Postet 19.11.10 kl 23:26
Postet 20.11.10 kl 00:09