Alger

Har ett problem med at det danner seg ett algebelegg i vannflaten. Har prøvd å bytte lysrør, men det blir ikke bedre. Er dette noe som kan skade fisken???
Vil gjerne ha noen forslag til tiltak for å unngå dette. Hjelper det kanskje å bytte strålerøret med en diffusor???
Algebelegg? Mener du proteinhinne, altså en slags hinne i overflaten på vannet? Det kan hjelpe å snu vannutstrømmingen fra filteret mot overflaten for å skape bevegelse. Diffusor kan også hjelpe, og luftpumpe med brusestein har jeg også hørt kan hjelpe.
Overflatehinne
Takk for raskt svar. Ja, det er vel muligens proteinhinne. vet ikke om det kommer av at fiskene får mye frossent for. oksehjerte og røde mygglarver. Har ellers hørt at diffusor er lite gunstig for plantene.
Det kommer som regel av overforing og/eller store røtter (spesielt Red Moor-røtter). Mye vannbytte og mer strøm i overflaten hjalp hvertfall hos meg, samt å redusere foringen litt. Særlig frossent for er ganske forsøplende vistnok. Jeg har hørt at det kan være lurt å begrense foring med det til 1-2 dager i uken, samt å ha en dag i uken man ikke forer med noe som helst.
Overflatehinne
Får prøve og begrense meg litt på frossenforet da. Har 3 nokså store røtter i karet.
Tror det er mangroverøtter, men er ikke helt sikker. Bytter ellers en tredjedel av vannet en gang i uken.
Har så langt ikke sett at overflatehinnen har hatt noen innvirkning på fisken.
Vil gjerne la røttene ligge for sugemallene sin del.
Mangroverøtter kan også skille ut en del guffe, men det er absolutt ikke farlig altså. Selv har jeg også en del maller, så jeg har som sagt mye røtter. Vannbytterutinene dine er akkurat passe. Bare du reduserer litt på foringen og får litt mer bevegelse i overflaten så går det nok bra, altså.
Slet med dette selv for en stund tilbake, men løste det kjapt etter tips herfra.

Jeg festet en hageslangebit på utblåset, og lagde et hull i slangen slik at vann sirkulerte ikke bare via pumpa, men også fra overflaten og inn gjennom hullet i slangen. Dette skulle skape en form for "vispende" effekt etter det jeg skjønte, og det virket!!

Hullet er på oversiden av slangen, der den bryter vannskorpa.
Overflatehinne
Takk for det akvafil det var et veldig bra tips. Det skal jeg ta å prøve.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap