Vannverden på sunnmøre

Mine våte drømmer er atter en gang oppfylt og nye akvarier har kommet i hus.

Mitt første akvarie fikk jeg når jeg var 10 år gammel og hadde ulike akvarier i nesten 20 år. Mest gikk dette i mindre ( 60-150) akvarier men ulike fisker. Men interessen for Molly'er og maller har hele tiden vært der. Etter 7 år uten akvarie, har galskapen startet om igjen.

For 1,5 mnd siden, fikk vi låne et 18 liter av svigerinna. Samme kveld lånte vi naboens nedkobla 60 liter. Disse ble satt opp og fisk ble handlet inn. Etter en tur på kjøpesenteret kom vi over et flott tilbud på Juwel 240 liter. Kona falt helt for dette. Ommøblering av akvariene, bytte av tilholdssted for de ulike og nye fisker kom i akvariet. 18 litern skulle da fjernes, men så fødte guppyene unger. Desverre greide vi bare å berge 4 små. Disse ble puttet opp i 18l til de er store nok.

240 litern ble plassert i blikkfanget i stua og 60 litern i gangen. Der hvor jeg trodde jeg skulle få alt ansvaret alene, men jeg tok feil. Kona har virkelig vist interesse for dette og tar mye av ansvaret. Etter mye ommøblering av planter og dekor, tror vi at vi nå er fornøyd med dette akvariet.

Når det gjelder fisker, kommer dette karet til å ha en blanding av fargerik fisk. Først og fremst er det mollyer, men også hunnkampfisker, ulike maller og kardinaltetra.

Stoltheten er nok Leopardfroskpleco som vi har fire stk av. Vi har to voksne ancistruser. Disse fikk yngel 14 dager etter vi satte de i karet. I tillegg er det 2 palettciklider som har fått yngel. Pga dette, fjernet vi hanmallen med yngel og satte det over i 200 liters akvariet.

Legger ved noen bilder
Nye bilder
her er flere bilder av 240 litern
Utskifting av 60 litern
Etter at 60 litern hadde stått i gangen en liten stund, begynte vi å se at dette var et veldig lite gangmøbel. Samtidig syns vi det var litt for mange fisker i forhold til literen. Dermed ble det søken etter nytt akvarie(brukt).

Akvariet som vi fikk tak i var et MP aqualine 200 liter med utvendig pumpe og masse steiner. Det var tidligere brukt til malawi. Etter å ha kjørt i mange mil, lastet det inn og satt det opp igangen, var vi såre fornøyd. AKvariet var fint, selv om det var noen riper i glasset(selger ikke inforerte om dette).Vann, grus og pumpe ble installert. Plutselig fosset vannet ut av pumpa. Jeg hadde vel kjøpt katta i sekken???

Heldigvis hadde jeg en splitter ny amtop 3338 som var meningen å bruke til 240 litern. Denne ble koblet opp, samtidig med den innvendige pumpa fra 60l. Dekorsteiner og planter ble plassert og fiskene kom oppi. Satte oppi yngelen og ancistrusfaren. De pilte og gjemte seg blandt steinene rimelig fort.
Gårsdagen
Igår ble det full krise i heimen. Fullt utslag på nitritt og nitrat i storkaret. Det kommer vel av for mye foring pga ynglene. 40-50% vannbytte blir innført daglig fremover. Det har fungertt før og kommer vel til å fungere nå også. Noen av fiskene er flyttet over i 200 l.

Vurderer å fjerne palettynglene over i 18 l, men de er ikke enkle på fange og lurer på hvordan foreldrene takler det. Vi har de der en stund og ser
Alle akvariene har fått byttet vann idag og vi måler og måler.

Idag hentet vi 15 guppyer for å ha i 200l. Kjempeflotte farger på både hannene og hunnene. Tre hanner og 12 hunner. Av disse er det 8 som er sprekferdige, og det er kjempemorsomt
Så morro! Da har du sikkert hundre guppy innen ei uke har gått ;D
Hvis filteret som fulgte 200 literen hadde en intakt bakteriekultur som du tok vare på, i tillegg til at bakteriene forhåpentlig overlevde bilturen? kan dette gå bra.
Hvis ikke, pass på mulig ammoniakk og nitritt i 200 literen.

Ser ut til at det som var av innkjørt pumpe var en fra et 60 liters kar. Vet ikke hvor mange fisk du satte inn med en gang, men åpenbart noen, og et par dager etter øker du med 15 guppy. Det kan bli for mye for det lille filteret og AM top´en som er ny, vil ikke være innkjørt på flere uker.

Dette går bra. Brukt ekstra filtermedia fra andre og. Men er obs på farene. Bytter derfor 60 liter vann 2hver dag og måler vannverdi før jeg skifter vann. Har begge pumpene i karet.

Det skal bli spennende å se om vi får yngel. Har fire yngel etter andre guppier men flere voksne har dødd under fødselen.

Takk til dere som bryr dere.

Har dere noen tips om hvordan jeg kan dekorere bedre?
Noen høye planter bak i karet. Løft utblåsingsrøret fra filteret opp slik at du får bevegelse i vannoverflaten slik at det blir bedre surstoffopptak i vannet. Det vil også hindre mulig dannelse av proteinhinne på overflaten. Planter rundt mallehulene slik at de blir mindre fremtredende (uten at du mister muligheten til å se inn når det skjer noe spennende).
Ser du har en algeskrapemagnet hengende på det ene karet ditt. Disse algeskrapene er døden for glasset ditt. Utrolig lett å få småstein mellom denne og glass, og ripene er et faktum.

Mange på forumet her har lært dette på den "harde" måten, inklusive meg selv. Bruk heller en sånn oppvasksvamp enn får kjøpt i 10pk med forskjellige farger. De med en grov og en fin side, de er geniale til algeformålet.

Er det kun akvariefisk du int. deg for, eller fisker du med stang også? Samboer er fra Ulsteinvik, så jeg savner noen gode ørretvann/elv tips i området.
Nytt akvarie og corydoras egg
Idag fikk jeg overta et akvarie på 120 liter som en bekjent ikke ville ha lengre. Det fulgte med grus, stein, pumpe, varmekolbe, div pyntegjenstander, noen planter, masse ulik mat og medisin samt 1 malle og fire fisker. Ukjent med hva de heter, men det kommer bilder snart. STygt redd for at mallen er en vanlig pleco, og da må den byttes bort.

Akvariet ble satt opp på kontoret og får stå der. Kona var ikke særlig interessert i å ha et til hjemme, men det er jo greit nok.

Etter å ha kommet hjem, tittet jeg spent i 200 l for å se om noen av guppyene hadde født. Det hadde de, men kan ikke se hvor mange, da de er i flyteplantene. Er stygt redd for at mange er blitt spist opp. Samtidsig fant vi ca 40 corydoras egg spredt ut over akvariet. Disse blir spist opp av hunkampfisken vår. Kanskje burde de bli flyttet over i et annet kar, men 22 liter'n skal snart tas.

Palettynglene vokser seg større og større i 240l. Er spent på om ancistrusen får nok fred til å legge flere egg. Hannen har vært i karet et par dager nå, etter en hvilepause, men ingen action enda
Idag kom det fire nye store hunkampfisker oppi akvariet på kontoret. De begynte med engang å samle seg rundt hannen. I tillegg kom det masse nye planter fra Akvariekjelleren som ble plassert i akvariet. Det er 10 valllisniera gigante og 5 echinodorus martii. Kjermpeflotte planter som gjorde seg godt der.

I hjemmeakvariene tok vi idag en rassia i 200 l. Vi har ikke sett leopardfroskplecoene på flere dager, og var redd de var døde. Men inne noen steinhuler fant vi de i god behold og det var godt.

I 240l har ancistrusene nå produsert egg igjen og det er artig, Hannen har vært på ferie en stund. Npår vi ser at ynglene begynner å bevege på seg, blir disse flyttet over i 200 l, slik at palettene ikke begynner å spise på de. Yngelen til palettene begynner å bli store og svømmer rundt. De forsvinner fra mor og far og det er artig
Endring av oppsettet i 120 litern
Idag har jeg omgjort 120 l på kontoret. Syns det ikke passet seg med så store steiner likevel og kjøpte rådasand, Fjernet alle planter og fisk og la ny sand og plantet mange nye plantearter. Synd at butikken ikke vet hva de heter. Men det er jo et generelt problem.

Samtidig som jerg fikk ordnet med alt, fikk jeg fire nye maller oppi. Tre L-107 og 1 L-066. Hadde heldigvis tatt vare på 50% av vannet som vvar i akvariet når jeg tappet det ut.

Nå er jeg på jakt ette noen som kan selge green laser i området og håper jeg får tak i noen flere L-134 som skal i 200L.
Idag har det igjen vært delskifte av akvariene hjemme. Alle ser ut til å ha det bra. Jeg flyttet ancistrusynglene over i 200l. Totalt telte jeg 18 stk som ble flyttet. Desverre så jeg etterpå at det var noen som ble igjen, men de blir vel mat til palettene.

Palettene har latt ungene sine svømme fritt nå. Det ser ut til at hunnen har begynt tanken på å få nye egg. Hun begynner å lukke igjen ene kokosnøtthula. Etter at jeg kjøpte 15 nye kardinaltetra, stimer de mye mere. Kjempeflott å se på. Kanksje kommer det ti til om en liten stund

I 120 L på kontoret ser jegf l-066 er mye fremme. Kjempekjekt å se på , siden l-134 gjemmer seg mye. L-107 er og endel fremme, men de har funnet hulene og ligger endel der. Disse har jeg begynt å mate med plecomin
Juleferien er ferdig og arbeidet har startet på igjen.

Det har ikke skjedd mye i akvariene mine, men litt har jo skjedd. I 200 litern er det nå 60 yngler igjen etter å ha gitt vekk endel. Det ser ut til at det er blanding av miollyer og guppier, men de er fortsatt for små til å se forskjell.

I 240 litern har jeg levert tilbake palettparet til dyrebutikken. Ungene vokser og klarer seg selv,men problemet var at foreldrene legger egg igjen og jeg vil ikke ha en ny runde med jaging av alle andre fisker. Jeg har istedenfor kjøpt 3 små sommerfuglciklider og fire platyer. AKvariet er allerede blitt roligere etter at palettene forsvant.

Jeg er fprtsatt på jakt etter L-107 og L-066 til kontorakvariet
Lenge siden
Nå er det lenge siden jeg har vært her og det er på høy tid. Har hatt lang sommerferie og fikk svigerfar til å passe akvariene mens vi var i syden i 14 dager. Det skulle vi aldri ha gjort. SNakk om overmating.
Vi kom tilbake midt på natten og det første jeg måtte gjøre, var å rense begge akvariene i heimen. Totalt strøk 30 fisker med i den prosessen. ( neste gang får de klare seg uten mat)

Nå er alt bra igjen og jeg har begynt å erstatte endel av fiskene, med ny. Har også begynt å levert ancistrus til dyrebutikken, da jeg har altfor mange yngler. I storkaret telte jeg 50 stk under to cm. Holder på å fiske de opp og plassere de i fluval edge'en vi har kjøpt. Bilder kommer senere.

I yttergangen er det nå lyrhalesverdragere og grønne sverddragere. Disse har begynt å yngle, samtidig med at ancistrusparet her har lagt sine første egg. Har kjøpt inn l-340, som jeg håper skal yngle etterhvert.

I dag kom nye akvariet som jeg skal sette opp på kontorfellesskapet. Dette er et aquarien på 260l. Bakgrunn er limt på plass og sand kommemr oppi i morgen. Her skal det være mye steiner, fordi jeg kommer til å ha l-144 sammen med endel annet fargerikt. Har ikke helt bestemt meg enda

Kommer tilbake med mere senere, samt oppdaterte bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap