Lakrisgurami

Har veldig lyst på lakriser, men er så redd for at alle skal dø fra meg.. Vet at disse er skjøre, så jeg leser alt jeg finner. Men syns ikke det står så mye praktisk, så nå håper jeg at de som har erfaring med disse kan guide meg litt.

Hvilken type bør jeg velge?
vannverdier?
Innredning?
Catappa?
Eik?
Tilvenning?

Lurer på alt mulig egentlig jeg. Har tenkt å ha dem i 63-liter sammen med kuhlii-åler, et par honninggurami og et par Betta Channoides... O kirsebærreker, må jo ikke glemme dem
Veldig generelt foretrekker Parospromenusarter ganske surt vann, gjerne ned under pH5.
Under slike forhold er hummusstoffer fra løv, torv og røtter essensielt.
De har et imunforsvar tilbasset slike forhold hvor det ikke er så mye bakterier og vil være mer utsatt for sykdom hvis de holdes under feil forhold.

I tillegg er det verdt å merke seg at disse artene til tross for at de er labyrinftisker har et ikkefungerende labyrintorgan og derfor trives med svak sirkulasjon/lett filtrering eller små vannbytter med tilpasset vann. Jeg bruker torvvann (fra en kanne med vann og torv som har stått en stund) tilsatt catappaekstrakt som er likt vannet i karet.

Hvilken type bør jeg velge?
Hvilke arter du bør velge avhenger av hva du får tak i.

Vannverdier?
Gjerne pH under 5, KH/GH ned mot null, rikt på syrer fra nedbrutt plantemateriale.

Innredning?
Steder med tett beplantning (med planter som tåler lav pH) røtter, torv og løv.
Liker å bygge undervannsskumrede i blant planter, i huler, eller filmbokser og pvc-rør etc.

Catappa?
Eik?
Ja takk, begge deler. Catappa har som kjent unike egenskaper.

Tilvenning?
De holdes ofte i vanlig vann i butikken og trenger derfor en laaang akklimatisering ned mot verdiene der de bør være. Jeg pleier å sett fisk i et lite plastkar med minimal vannstand og så tappe vann fra karet de skal til med en tynn plastslange med en justeringsventil slik at det kun drypper en dråpe av gangen. Når det er 4-5 ganger mer vann i plastkaret enn utgansgpunktet pleier jeg å føle meg trygg på å vurdere å flytte fisken til det nye karet.
Denne prosessen tar gjerne noen timer.

De andre artene du nevnte er ikke like glade i så surt vann som paroer, så hvis du skal holde paroer sammen med channoides og chuna blir det et kompromiss på "noens" bekostning.
Jeg vil anta at ikke alle er helt enig med meg angående dette, og legger det åpent for diskusjon.
Tusen takk for langt og utfyllende svar Humunuku

Dette blir spennende greier. Må bestille de, og vet det er tre typer på lista. må få sjekket ut hvilke...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap